Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Peter uit Geel

Gestart door PeterVG, 03 september 2011, 11:20:07 AM

PeterVG

#15
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Mooie bollenstampers! Zelf gemaakt, of ergens op de kop weten tikken?



Zelf gemaakt uit messing. Een prutswerkje maar zeer lonend want de modelbaan krijgt een Belgisch tintje.  De bedoeling was om ze mee te laten bewegen wanneer een wissel omgelegd wordt maar dat plan heb ik laten varen.  Ze kunnen wel omgelegd worden met de hand, handig voor de fotoshoot.

Overigens begrijp ik nog steeds niet waarom bollenstampers niet gewoon in de hobbyhandel te verkrijgen zijn.  De gekste dingen worden in model uitgebracht en de bollenstamper die onmisbaar is op de Belgische modelbaan kan je nergens vinden.

Als er belangstelling voor is kan ik een bouwbeschrijving trachten te schrijven zodat jullie ook een poging kunnen wagen.


Johan Poelmans

#16
Dat mag je zeker doen: Ik ben een grote fan van rangeerbewegingen op een verlaten rangeerbundel. Zo eentje waar om de week eens een goederentrein over hobbelt ;) En daar liggen uiteraard geen elektrische wissels.

Ik heb in het verleden al wel eens bollenstampers gemaakt, maar in vergelijking met die van jou was dat toch wel een slechte poging ;)

De rest van je detaillering is trouwens ook prachtig: die gele stenen (looppaden) langs het spoor, de witte verf op je strijkregels... Vrijbalken. Details die het af maken.
 

Gerolf

#17
citaat:
Geplaatst door PeterVG
Als er belangstelling voor is kan ik een bouwbeschrijving trachten te schrijven zodat jullie ook een poging kunnen wagen.
Graag [8D]
Er bestaat al wel ergens een draadje over dit onderwerp, jouw beschrijving kan daarop een toffe aanvulling zijn. [:p]
Even gegoogled, en dit is het bedoelde draadje: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4600
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#18
Hallo Peter,

ook vanwege deze Schwarzwaldbahn-freak, een hartelijk welkom op dit forum. De foto's van je baan zijn in elk geval prachtig met een oog voor details en kleuren. Als ik van jou was zou ik een apart draadje over je baan openen. Ze is het zeker waard.
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterVG

#19
Een apart rubriekje aanmaken over Hamsart lijkt me inderdaad een goed idee.  Daar zal ik in de nabije toekomst werk van maken.

Wat mijn bollenstampers betreft.  In vergelijking met de andere forumversie zijn mijn exemplaren volledig uit messing en staaldraad gemaakt.  Ze zijn intussen alweer wat jaartjes oud zodat ik me moet inwerking in het creatieproces.  Mijn bouwtekeningen heb ik teruggevonden zodat ik weer aan de slag kan.  Een bouwbeschrijving maken wil ik best doen maar het zal niet voor morgen zijn.  Op modelbouwvlak heb ik momenteel zoveel plannen en die moeten nu eerst maar eens verwezenlijkt worden :-)
Voor ik een goede bouwbeschrijving kan maken moet ik eerst het creatieproces van de bollenstamper terug volledig doorlopen om een goed artikel te schrijven.  Dat vraagt veel tijd en die kan ik nu niet vrijmaken.  Maar dat gaat in de toekomst zeker gebeuren.

Dat wil niet zeggen dat ik over andere onderwerpen niets nuttigs kan bijdragen ;-)  Dingen die ik nu aan het maken ben en die ook boeiend kunnen zijn.

Laatste stand van zaken rond Hamsart, de verlichting is gebruiksklaar.  Nu nog een achtergrond bouwen.


dirkkerckhofs

#20
Ik beaam alle hier al geschreven commentaar en kan er nog aan toevoegen dat je foto's zelf ook van een super kwaliteit zijn en haarscherp!

Dirk