Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lenz Köf II

Gestart door Peter, 29 augustus 2011, 17:36:24 PM

Peter

In een petieterig klein doosje van 13x8,5x5,5 cm zit een klein 'modelspoor' juweeltje verpakt. Namelijk de Lenz Köf II, ref. nr. 30150



Dit kleine lokje heeft eigenlijk alles wat het hart begeert van iemand die graag rangeerbewegingen uitvoert. Standaard wordt de lok DCC digitaal geleverd met digitaal bestuurbare koppeling voor en achter. Wel zit er, voor wie analoog rijdt, in de verpakking ook een kleine schakelaar, die tussen de trafo en de rails wordt geplaatst, en waarme je die koppeling ook kan bedienen.

Rij-eigenschappen: de lok kan zeer traag (nauwelijks waarneembaar) en geluidloos, rijden, daarbij geholpen door een ingebouwde condensator, ook korte stroomloze stukken (mijn test 4 cm) zoals bij niet gepolariseerde wissels soms voorkomt, overbruggen.

Bij digitaal gebruik van de koppeling rijd het bij het ontkoppelen, na het drukken van F1 eerst even iets naar voor, waarbij de druk op de koppeling wegvalt, vervolgens zakt het haakje, en rijdt de lok ong. 3 mm achteruit.
Voor te koppelen plaats je de lok tegen de te koppelen wagen, drukt F2, de lok rijdt iets achteruit, het haakje zakt en de lok rijd terug een drietal milimeter voorwaarts, waarna het haakje terug omhoog komt.
De volgende F funkties kunnen gebruikt worden:

F0 schakelt de rijrichtings afhankelijke verlichting aan/uit
F1 ontkoppelen
F2 aankoppelen
F3 rangeerverlichting (voor en achter samen)
F4 rangeer snelheid (ultiem langzaam)
F5 kabine verlichting
F6 Uitschakeling van vertraagde werking

Konkluzie: een eerste klas model(letje) dat zijn prijs van 195,00 euro zeker waard is.

Zijn er dan geen nadelen? Ja, twee (volgens mij)

1.Het model is enkel leverbaar voor 2-rail
Een ombouw naar 3-rail is quasi onmogelijk, gezien de zeer kleine opening tussen onderkant lok en rails, waar het plaatsen van een sleper  niet mogelijk is.
2. Doordat het model is uitgerust met RP25 wielen heeft het, afhankelijk van de gebruikte wissels, de neiging even weg te zakken in het puntstuk.

NB: zo zou er van de NMBS reeks 91 een model moeten bestaan, voor degene die naar Belgisch voorbeeld rijden.







Met vriendelijke groeten
Peter

PeterC

Peter,
Knap model!  Het jammere voor mij is dat hij enkel als 2-rail model bestaat.  Ik ben nogal zot van die K?fjes en heb er vorige week nog een ganse reeks bewonderd in Hermeskeil (foto's volgen nog in m'n gallerij).
Groetjes, Peter


ERVIN

Mooie test-ervaring Peter , bedankt.[;)]

Binco

Leuk verslagje Peter, Mooie foto's ook!

Zo'n 91 zou niet slecht zijn [;)]
Zouden we die mannen van Lenz niet kunnen overhalen ...? [8D]

Pol

Prachtig lokje; helaas levert Lenz hem enkel voor epoche III terwijl ik zelf epoche II-rijder ben. Omschilderen is vast mogelijk, maar momenteel ben ik daar nog niet aan toe. [:(]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Peter

#5
Even dit draadje terug opgehaald.
Schilderen van dit model in tijdperk II versie is heel eenvoudig.
Zwart met rode bufferplaat (is niet echt een bufferbalk bij dit model)
Beschriften is heel makkelijk met een setje van Gassner (14,6 euro voor verschillende Köf types en modellen)
http://www.gassner-beschriftungen.de/E2_DRB_Diesellokomotiven.html
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

citaat:
Geplaatst door Peter

Even dit draadje terug opgehaald.
Schilderen van dit model in tijdperk II versie is heel eenvoudig.
Zwart met rode bufferplaat (is niet echt een bufferbalk bij dit model)
Beschriften is heel makkelijk met een setje van Gassner (14,6 euro voor verschillende K?f types en modellen)
http://www.gassner-beschriftungen.de/E2_DRB_Diesellokomotiven.html



Misschien dat ik er dan ooit nog wel eens aan begin...[8)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

eric

Peter,
Je hebt me overtuigd met uw verslag en heb er eentje besteld.

Peter

Als je het model echt wilt perfektioneren in tijdperk II, kan !!!! je de bovenste lampen verwijderen (moet niet, er bestaan genoeg gegevens over loks met 3 lampen) Je kan ook de Bundesbahn lantaarns vervangen door Reichsbahn lantaarns (bv. van Weinert)
Je kan (moet niet hoor) de buffer vervangen door de Reichsbahn buffers
Of ik zo'n dingen zou doen?? Ik denk het niet.[:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

swarol

dat model heeft men hartje gestolen (schoon gezegt he [:D]) direct op wenslijstje voor... ge weet wel [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

swarol

citaat:
Geplaatst door eric

Peter,
Je hebt me overtuigd met uw verslag en heb er eentje besteld.



kan u via een pm eens het adres sturen waar u ze besteld aub eric [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Peter

#11
Twee foto's van een gerestaureerde Köf, in tijdperk II uitvoering van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, van de Osnabrücker Eisenbahnfreunde.



Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

Dit jaar nog geen K?f gekocht op Eurospoor; 't is een SVT137 geworden. Een klein beetje groter dus ... [:I] Maar dit draadje staat al bij mijn favorieten; volgend jaar koop ik weer wat bij, vandaar ...
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...