eerste poging kolenbelading

Gestart door patatje70, 28 augustus 2011, 18:57:32 PM

stefan

#15
De wissels voor het gebouw van zandvliet ;) En zoals de treinen vertrekken op zandvliet zo gaan ze naar 1 klant. Leeg komen ze dubbel terug 40+ wagons en vol vertrekken ze ongeveer 20+ wagons.

loebaske

#16
Niet mis als probeersel, maar volgens men bedenkingen (kan ook mis zijn) heeft een EAOS wagon nooit kolen vervoert, containers,schrot enz..maar kolen[?][?]wie gaat ze daar uitscheppen[?][?]ikke nie zenne [;)][;)]
Het zijn meer speciaale zijlossers zoals Erwin vb heeft geplaatst.
En zoals aangehaald is de wagon zeeeer proper voor kolen, als lading gebruik AUB geen echte kolen, maar ga naar de aquarium zaak en koop daar een zakje filter kolen, goedkoop, natuur getrouw en belangrijk..zeeer licht.

Alle begin is moeilijk en al doen leerd men het.[:)][:)]

OMC

#17
citaat:
Geplaatst door stefan

De wissels voor het gebouw van zandvliet ;) En zoals de treinen vertrekken op zandvliet zo gaan ze naar 1 klant. Leeg komen ze dubbel terug 40+ wagons en vol vertrekken ze ongeveer 20+ wagons.



En tot enkele maanden geleden vertrokken ze met ongeveer 40 wagons vanaf Zandvliet richting Dillingen of Mannheim met 2x T28 (totdat het niet echt goed meer vooruit ging op lijn 24 [:D])
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

loebaske

Ga hier dit topic verder zetten, in de plaats van weer een nieuw, ga eens de handen uit de mouwen steken om ook eens die van mij onderhanden te nemen en ook nadien te vullen...

Het eerste wat ik heb gedaan is alle wagens gans uit elkaar halen, de reden is dat men beter aan alles kan om te verweren, want niet elk onderdeel  moet hetzelfde lot ondergaan, sommige onderdelen mogen wel eens meer aandacht hebben..



Gebruik 1/1 foto's als hulpje bij het verweren..


foto > Erwin


foto > Mark7758

en nu eens aan de slag...

loebaske

#19
Het kan ook bij Roco voor komen dat niet alles mooi aansluit, hier is dit nu geen groot probleem want niets is gelijmd en kan nog gecorrigeerd worden nadien...




SuSke

Ik ga je volgen Eric. Heb er hier ook nog een heel reeksje liggen van Fleishmann die onder handen mogen genomen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

#21
Frans, ik heb geen  Fleishmann wagens van dit type (misschien zijn die dezelfde als Roco, komen uit dezelfde stal), weet dus totaal niet hoe je die zou kunnen uit elkaar halen....iemand??? plaats dan hier je bijdrage  ;)

Zou er een verschil zijn in prijs/kwaliteit/produktie ?



een schoendoos met onderdelen...



nu dat de onderdelen uit elkaar zijn gehaald is het een stuk gemakkelijker om de binnenkant in het zwart te verven, want als je die gaat vullen kan je onmogelijk mooie plastieken binnenkant hebben, indien je met lege vracht gaat rijden maak dan de volledige binnenkant zwart !!!!




loco

Citaat van: loebaske op 30 augustus 2011, 21:32:31 PM
Niet mis als probeersel, maar volgens men bedenkingen (kan ook mis zijn) heeft een EAOS wagon nooit kolen vervoert, ...[?][?]wie gaat ze daar uitscheppen[?][?]ikke nie zenne [;)][;)].[:)][:)]

Dat heb ik tegen VBV ook ooit gezegd, en toen heeft hij mij geantwoord met een foto die ik ooit gemaakt heb en naar hem heb doorgestuurd. De foto is gemaakt ...... in Zolder Mijn. Je ziet de lading goed liggen in de wagens. Ze hebben enkele jaren geleden ook bieten vervoerd, en die werden ook niet met de hand eruit geschept, maar met water eruit gespoten in Moerbeke Waas. Dus voor die kolen zullen ze ook wel een oplossing bedacht hebben.


loebaske

Zou eens interessant zijn om dat te weten, bieten mogen nu eenmaal nat worden, maar kolen???

Rangeerduivel

De kolen werden er gewoon uitgeschept met een brugkraan of havenkraan met grijpbak.
Nadien was wel nog beetje werk om de laatvloer te kuisen met de hand.
Dit werd/wordt ook bij schepen gedaan,en bij grotere schepen wordt dan met de kraan een bobcat of bulldozer in het laadruim gelaten om de resten bij elkaar te schrapen.

Citaat van: loebaske op 06 februari 2015, 15:18:11 PM
bieten mogen nu eenmaal nat worden, maar kolen???

Kolen ook,als ze buiten op hopen gestockeerd liggen worden ze ook nat...

;)

guy holbrecht

Uiteraard mogen kolen nat worden. Toen deze met de kipwagen bij mijn vader toekwamen (ooit steenkoolhandelaar), waren ze altijd nat, omdat ze op het mijnterrein tegen de stofvorming onderweg natgespoten werden. Trouwens, er zijn genoeg foto's te vinden waarbij de steenkoollading op een stoomlocomotief nat gespoten werd, eveneens om stofvorming tegen te gaan.

Groeten,
Guy

loebaske

hm weeral iets dat we weten...

en al de redakteurs hun thuis hadden een kolenhandel??
De luc en nu de Guy  ;)

doomslu

Citaat van: loebaske op 06 februari 2015, 19:57:32 PM
hm weeral iets dat we weten...

en al de redakteurs hun thuis hadden een kolenhandel??
De luc en nu de Guy  ;)
Dat klopt! Gek hé.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

#29
Met wat is men allemaal bezig...
bogie en wielen schilderen



Wat fijne schilderwerken uitvoeren nu alles uit elkaar ligt



De binnenhoeken afkleven met 3M tape, ik doe dit omdat dan niet de isomo opvulling gaat aankleven, want de wagens worden gevuld met kolen en met 50/50 houtlijm/water besprankeld om de kolen vast te leggen en dit sijpel naar beneden..



driehoekjes snijden die nadien dienst gaan doen voor opvulling, want anders heb je veel kolen nodig



en die kan je in de wagons plaatsen



wel opletten als je de driehoeken terug in de wagens steekt, want er staat een kruis op en die moet langs de buitenkant, zoniet kan je het chassis niet terug monteren, heb hier het kruis wit gekleurd om het beter te zien..