Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

M1 rood kruis

Gestart door ToThePoint, 24 augustus 2011, 14:08:08 PM

ToThePoint

Weer een hersenkronkel van mij !

Ik zou graag een trein samenstellen van de M1 rijtuigen met het rode kruis opschrift.
Op zich niets speciaals, maar ik vind daar nergens info over wanneer ze reden en wat de bedoeling was.
Het enige wat ik aan info heb is dat ze bestonden.
Guide Olaerts is tot 16 sep in het buitenland, verder weet daar niemand van iets.
Wie weet hier meer over ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

modelbaanHO

Bij mijn weten heeft het Rode Kruis slechts 1 zo'n rijtuig gehad. Dat heeft jarenlang afgesteld gestaan in de buurt van Schaarbeek. Waar het nu naartoe is weet ik niet.

Het rijtuig was bedoeld om gewonden te vervoeren. De binneninrichting was er dan ook op gericht om draagberries met gewonden te kunnen hangen (de klassieke indeling met banken was er dus niet --> in die zin is het model van Olaerts dus ook niet juist).

Je zou eens kunnen informeren bij het Rode Kruis zelf, maar 't zou best kunnen dat ze daar van hunne stoel vallen niet wetende dat er ooit zo'n rijtuig heeft bestaan, tenzij je bij een 'ancien' terecht komt.

V??r de splitsing van het Rode Kruis was er een documentatie dienst bij de zogenaamde bi-communautaire diensten. Of die nog bestaat weet ik niet.

Je kan de contactadressen vinden via deze link : www.redcross.be

succes.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Ik dacht dat jij zelf een RK-ancien was, Luc ? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rixke rail

M1 C10-rijtuig # 42.087, UIC # 50 88 292 6 640-4.
Ombouw : 1960 C.W. Mechelen.

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

Het rijtuig was bedoeld om gewonden te vervoeren. De binneninrichting was er dan ook op gericht om draagberries met gewonden zieken te kunnen hangen (de klassieke indeling met banken was er dus niet)

O.a. tot 1984 gebruikt voor bedevaarttreinen naar Banneux.
In combinatie met M2 of K-rijtuigen.
Daarna ?[?]
Het heeft lang voor de loods in Kessel-Lo gestaan, dan plots verdwenen !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

dgrr57

Bron : 50 ans de transports voyageurs - ARBAC - GTF

Spijtig genoeg heeft Guido de vensters in het wit laten spuiten [:(]

ToThePoint

SUPER de info.
Dikke merci.

Rest de hamvraag "Welke loc zou deze rode kruis treinen getrokken hebben ?

Michiel

Een foto van de buitenkant is te vinden op de fotosite van Geert Maes:
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

citaat:
Geplaatst door dgrr57

Spijtig genoeg heeft Guido de vensters in het wit laten spuiten [:(]

Dat is geen probleem !
Ik heb ze afgewassen en vervangen door gordijntjes (zoals bij het echte rijtuig -edit-), gemaakt uit fijngeplooid kalkeerpapier ... eenvoudige origami [:D]

Zo zie je ook de binneninrichting niet ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
P.S. : ze dateren overigens nog uit O.V.B. samenwerkingsperiode !
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.

marc goovaerts

Die gordijntjes zijn wel ongeveer de best geslaagde die ik ooit gezien heb. Je mag er gerust een kleine tutorial over plaatsen. Waarschijnlijk 'heel simpel, maar je moet er maar op komen'...

Trouwens ook de decals zijn erg mooi. Ergens een Alps in de buurt ?

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Die gordijntjes zijn wel ongeveer de best geslaagde die ik ooit gezien heb. Je mag er gerust een kleine tutorial over plaatsen. Waarschijnlijk 'heel simpel, maar je moet er maar op komen'...

Dat vind ik er ook van.
Merci Eric voor de tip.

dgrr57

citaat:

Zijn geschilderd door OVB [:D] (enfin, door de C.... die voor OVB werken [;)])

rixke rail

citaat:

Men neme een reepje kalkeerpapier van 175 mm breed ...

... en men vouwe dat tot een harmonika, fijne vouwtjes ...

... en men plakke dat aan de binnenkant van het rijtuig :

Het oogt veel beter dan die witte verf, toch ?
Modelspoorse groeten,
Eric.

marc goovaerts

Bedankt Eric !
Het oogt niet alleen veel beter dan witte verf, het oogt ook veel beter dan de gedrukte 'gordijnen' die bij de huisjeskits zitten. Daar had ik bij de eerste blik al aan gedacht.

modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik dacht dat jij zelf een RK-ancien was, Luc ? [;)]

Beetje late reactie wegens enkele dagen vakantie.
Ja Gerolf, dat klopt, maar zelfs ik heb geen info over die wagon(s). Het moeten nog oudere anciens zijn [8D]

Die gordijntjes zijn echt super. Ik moet mijn wagon nog monteren en ga dankbaar van dit idee gebruik maken !
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be