Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

koepel kopstation

Gestart door ERVIN, 20 oktober 2005, 11:08:17 AM

ERVIN

Ik ben bezig met het maken van een koepel over mijn kopstation,nu ben ik op zoek naar iets om die koepel af te dekken,een soort dun plexiglas,of iets dergelijks om erover te leggen.De afmetingen zijn 2.30m op 1.10m. groetjes.

bartie

Voor die afmetingen kan je best naar een 'bouwmarkt' gaan. Een handelszaak die alles voor te bouwen en verbouwen verkoopt zoals Van den Broeck in Lier. Bij den Brico verkopen ze ook doorzichtige platen(dikte 0,8mm), maar deze zijn maar 100 op 50cm.

Bart.

Gerolf

Ik heb er bij Brico op de rol gekocht, een tijdje geleden (ik heb er mijn achtergrond mee gemaakt - 20 op 1 meter)
Het is misschien wat veel gevraagd om te doen, maar is het niet realistischer om het 'glas' van de koepel zoals in het echt met stukjes in te leggen? Dat spaart je in ieder geval de moeite van het worstelen met zo'n onhandige plexiplaat - en de risico's van beschadigingen aan je constructie
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Hallo,

Evergreen heeft hele mooie en zuivere plastieken platen. Ze vari?ren in dikte van 0,13 mm tot 2.0 mm.
Met een beetje secondenlijm (de gel is best) kun je ze mooi vast plaatsen. Ook een dertigtal seconden op de lijm te blazen, zodat de dampen naar andere oorden vervliegen en je 'glas' dus niet wit uitslaat.

Jean-Luc

ERVIN

Bedankt voor de reacties mannen.Ik ga eerst eens in de BRICO kijken,daarna ga ik die platen van EVERGREEN eens bekijken.

dikken

Daar het om aanzienlijke afmetingen gaat, denk ik dat je niet vlug zulke formaten zult vinden. Waar ik echter wel aan dacht is krimpfolie. Ik heb het zelf nooit gebruikt maar ben er destijds beroepshalve mee in kennis gekomen.Het is een verpakkingsmateriaal die gebruikt wordt om de goederen op paletten bijeen te houden. Het wordt geleverd op een rol als een soort plastic folie. Ik weet zeker dat het in het wit en doorzichtig geleverd wordt, de breedte ken ik niet, de dikte van het materiaal ook niet maar vermoedelijk verkrijgbaar in verschillende diktes. De eigenschap is dat je het over je overkapping kan trekken en daarna dien je het met een haardroger op te warmen waardoor het goedje gaat krimpen. Zo komt het mooi strak over je frame te zitten. Het goedje smelt enkel bij zeer hoge temperaturen.

Via google zou je er waarschijnlijk wel meer info over vinden.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

bartie

Zelfs doorschijnende krimpfolie blijft een beetje een mat uitzicht geven. Om dit te laten smelten gebruikten we op mijn vorig werk een brander. Met een verfstripmachine (heel warme lucht) zal dit ook gaan.
Het zal echter niet gemakkelijk zijn om dit mooi strak te krijgen zonder plooien . Ik weet niet wat de onderbouw is, maar als dat ook kunstof is, moet je ook opletten dat je deze niet mee smelt.

Bart.

Gerolf

... of kromtrekt door de te grote krimpkracht! Zoiets lijkt me niet denkbeeldig...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

De ondergrond(koepel zelf)is gemaakt uit hout,ik heb al een experiment gedaan met krimpfolie,maar het is zoals bartie het zegt,er blijven van die vervelende plooien in zitten.