Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

bezetmelding bij analoog?

Gestart door conducteur, 22 augustus 2011, 12:09:13 PM

conducteur

Op mijn minibaantje zou ik graag een tramtraject aanleggen, en dat analoog aansturen. Er zal ook een kleine stelplaats komen (loods met 2 sporen+ een derde ernaast). Is het mogelijk om een (stilstaande) tram  te detecteren (in de loods) en dan een ledje te doen branden op mijn bedieningspaneel, zodat ik kan zien welk(e) spoor/sporen er vrij zijn in de loods?

Tot nu toe ben ik eigenlijk enkel vertrouwd met reedcontacten/schakelrails, en daarmee zal het niet lukken. Tenzij je de tram recht boven de reed plaatst, maar dat is niet echt gebruiksvriendelijk....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

De meeste bezetmelders voor digitale sturing, werken ook analoog. Toevallig heeft Klaas net een schemaatje geplaatst in een ander draadje. Met J1/J2 kan je allerhande toestanden aansturen, oa een klein relais of een LED. Werkt perfect.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Het kan ook met dit schema:



HV is een hulpvoeding, b.v. een andere treintransfo waar 12V gelijkspanning uit komt.
Voor R2 kun je 1k nemen, voor R3 4k7.

conducteur

Ik begrijp ongeveer hoe het werkt, maar volgens mij zitten we met een probleem, Klaas. De loods moet ik in en uitrijden, dus in twee richtingen, en in een van die zal er volgens mij kortsluiting optreden....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Er zal geen kortsluiting optreden, maar je hebt gelijk dat deze detector alleen maar in ??n richting werkt.
Sterker nog, in de andere richting zal je tram niet eens rijden.
Even een ander schemaatje opzoeken.

Klaas Zondervan

Deze werkt wel in twee richtingen:



Kijk ook eens op mijn website, bij De Bonte Verzameling, schakeling 3. Die is wat ingewikkelder, maar werkt ook in twee richtingen.

Gerolf

Indien je van rijrichting verandert met een dubbelpolige schakelaar, kan je het eerste schema gewoon meenemen in de bedrading tussen je rijregelaar en die schakelaar [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

@Gerolf: lijkt me niet erg praktisch, ik denk eerder voor het tweede schema van Klaas te gaan.

Edit:



T1,T2,T3 / TIP3055?
D1 1N4007?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

INFO

T3 = BC547 diode is 1n4148 of 1n400x
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Rian, je wou toch alleen maar een ledje zien?
Dan kan je in plaats van het relais met diode een led in serie met een weerstand plaatsen.

conducteur

Dat was ik eigenlijk van plan... Voor zover mijn kennis rijkt lukt het om dat zelf te berekenen met de wet van ohm. Van zodra er andere elektronische componenten bijkomen (bv. condensatoren, transitoren... waarvan ik weet wat ze kunnen doen/ weet hoe het werkt ) Lukt het meestal wel om de werking van het schakelingetje te ontrafelen als het niet te ingewikkeld is. Maar om zelf dan een schakeling te ontwerpen/ de juiste onderdelen kiezen lukt dat nog niet. Dat is denk ik omdat mijn ervaring met het zelf bouwen van schakelingen zeer beperkt is.... Maar daar zal denk ik wel vlug verandering inkomen nu we de derde graad industri?le wetenschappen aanvatten op 1 september....

Maar als ik het goed begrijp zal het ledje branden als er geen tram aanwezig is daar T1 en T2 die 'kijken' of er een tram staat ervoor zullen zorgen dat T3 niet kan gaan geleiden? Dat is niet echt erg, kan logisch zijn dat het ledje aangeeft welk spoor nog vrij is.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Je kan ook de polariteit van het volledige schema omdraaien, dus een PNP voor T3 (BC557 bvb) en je voeding andersom. Dan brandt je led wel bij "bezet".
Het weerstandje voor je led: stel dat je een hulpvoeding van 12v gebruikt: minstens 390 Ohm (en in de praktijk, met het goede rendement van de huidige leds, is 1 ? 2 KOhm meestal goed)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Het ledje zal inderdaad verkeerdom werken.
Gerolf, als je bedoelt wat ik begrijp, dan zal jouw oplossing niet werken. Het ledje zal dan nog steeds uitgaan bij bezet spoor, en aan gaan bij vrij spoor.

Eenvoudiger is het om de led parallel over T3 te zetten, en de weerstand op de plaats van de relaisspoel.
Bij vrij spoor zal T3 geleiden en de led kortsluiten zodat hij uit gaat.

Gerolf

Je hebt gelijk, Klaas! Mijn vergissing [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Straks naar Brugge.Dat blijft T1,T2 TIP3055 en T3 BC547, ook als ik de led wil laten branden als het spoor bezet is?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum