Digitaliseren Mehano Trainline loc

Gestart door n/a, 19 oktober 2005, 14:13:18 PM

n/a

Hey,

Ik heb een tweetal Mehano locs staan uit een trainline startset. Wil deze voorzien van een decoder om als testloc dienst te laten doen op de baan die ik wil aan gaan leggen. Is het wel mogelijk om dit te doen en welke DCC decoder kan ik daar het beste voor gebruiken. Heb weinig zin om een decoder van zo'n ?30,- in die locs te bouwen want later eruit halen doe ik toch niet. Heeft iemand tips?

tonycabus

Doe dat toch maar, jong! Goedkopere decoders kunnen vaak wat tegenvallen kwa mogelijkheden. Met de "betere" rijdt je lok al een stuk beter, en je kan ook van alles uitproberen. Als het dan toch 'testloks' zijn....
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Koen

Hallo Arko,
Mijn ervaring met de dat je beter een iets duurdere decoder neemt. Ik heb al decoders uit verschillende prijsklasse getest  maar ik zweer bij de iets duurdere. Zoals Tony reeds schreef heb je meer mogelijkheden waardoor je ook uw besturingssysteem tot in detail kan uittesten. Bepaalde decoders hebben "cruise control" als feature, prachtig wanneer je verschillende niveaus en verschillende belastingen hebt. De snelheid wordt bijgestuurd in functie van de belasting, moet je zeker eens uittesten!
Het inbouwen valt over het algemeen goed mee. Ik raad wel aan om de isolatie tussen chasis en de "borstels" van de motor goed te controleren. Afhankelijk van het type decoder is dit al dan niet noodzakelijk. Heeft men een sluiting tussen de motor en de massa van de loc, kan het gebeuren dat je uw decoder niet te programmeren valt. Bij mijn weten zal je bij Mehano daar geen problemen mee hebben.
Wel opletten bij de nieuwe locs van Mehano. Daar bestaat het chassis uit twee metalen delen die aan de hand van een kunststof (ik vermoed een harscomponent)gescheiden worden. Bij het terug in elkaar schroeven kan men hier nogal gemakkelijk kortsluiting veroorzaken. Veel succes en ik kan U verzekeren dat het digitaal rijden U veel plezier zal bezorgen.
Nooit te oud om te leren

tonycabus

Die "cruise control" of belastingscompensatie (neenee, niet van Didier Reynders[;)]) os erg belangrijk! Koop geen dekoder zonder, het zal je spijten! Zoals ik elders al aanhaalde, ben ik momenteel helemaal weg van de Lenz Gold. Maar da's niet de enige goeie natuurlijk...Er zijn er nog, maar ik kan toch niet alles gaan kopen h
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

ERVIN

JA TONY,die LENZ GOLD is idd prachtig,ik heb hem vandaag bij mijne 51er ingebouwd,het resultaat is verbluffend!!Daar moet ik er nog van hebben,had ik er maar een paar meer mee gebracht!!

n/a

Hartelijk dank voor de reacties. Fijn dat jullie mij hebben afgehouden van 'verkeerde' zuinigheid. Zal binnenkort is gaan meten aan de loc en de docoder inbouwen.