Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...

Gestart door Johan Poelmans, 20 augustus 2011, 14:09:23 PM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
De oplossing met condensator zoals hierboven beschreven lijkt afdoende om geen last meer te hebben van dergelijke foute bezetmeldingen. Maar dat heeft me aan het denken gezet, want hoewel de oplossing afdoende, het valt, lijkt me, onder de noemer symptoombestrijding.
Ontstoren is geen symptoombestrijding, maar steeds een noodzaak.
Ik denk dat ook je lange aanvoerende stroomdraad storingen kan oppikken, die door je bezetmelder verkeerd ge?nterpreteerd kunnen worden.
Die condensator en weerstand aan de ingang moeten er m.a.w. steeds geplaatst worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Een condensator om te ontstoren, en een weerstand om de gevoeligheid te verminderen, was ik wel van plan te plaatsen.

En, symptoombestrijding klinkt misschien een beetje onbiedwaardig, maar dat is niet de bedoeling. Als het pijn doet, neemt men de pijn weg, maar liefst ook de oorzaak. Als men last heeft van storing, kan men ontstoren, maar probeert men liefst ook om de oorzaak van de storing onder handen te nemen. Meer bedoel ik er niet mee. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
Als men last heeft van storing, kan men ontstoren, maar probeert men liefst ook om de oorzaak van de storing onder handen te nemen.
Dat is logisch, maar je kan nu eenmaal niet alle stoorbronnen wegnemen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Maar specifiek betreffende bovenstaande problematiek van de antennewerking van de draad naar het de onbezette spoorstaaf, is het mijn bedoeling om die draad te elimineren. Geen draad, geen antenne... theoretisch.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Michiel

Geen draad, geen antenne... theoretisch.
Inderdaad, theoretisch. Je kunt de draad wel inkorten, maar je houd wel de spoorstaaf zelf. Die werkt ook als antenne, zeker als er niks op staat.
Ik ga een eind mee in je redenering dat je die draad zo kort mogelijk moet maken. Op mijn eigen (analoge) spoorbaan heb ik dat ook gedaan. Allemaal enkelvoudige stroomdetectors gebouwd die zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt van de betreffende spoorstaaf zitten.
Desondanks zit er op elke detector een condensator om stoorpulsen op te vreten omdat de praktijk laat zien dat dat gewoon nodig is. En het is een simpele manier om van een probleem af te komen. Maar ik sta open voor nog simpeler manieren.

Michiel

Hoi Klaas,

je hebt gelijk met die losse spoorstaaf. Ik zal die condensator ook opnemen in de schakeling om te onstoren.

En hoe zit het met de 2de opmerking, dat kortere DCC-rijstroomvoerende draden, minder strooiveld veroorzaken? Is dit strooiveld praktisch een effect waar men rekening mee moet houden met grote banen, of is dit totaal verwaarloosbaar?

En, ik kan ondertussen bevestigen dat op dit RS-8 modules van Littfinski geen condensatoren zijn gebruikt. Dat verklaart waarschijnlijk de bezetmeldingsfenomenen op mijn vorige baan.
http://users.edpnet.be/Saraan/images/extra/Saraan_Omloopbaan11.jpg
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Michiel

En hoe zit het met de 2de opmerking, dat kortere DCC-rijstroomvoerende draden, minder strooiveld veroorzaken?
Naar welke opmerking verwijs je hier?

Michiel

citaat:
Geplaatst door Michiel

Het probleem van antennewerking en dus spookmeldingen is bij mij een beetje blijven sluimeren. Ik had er bij mijn vorige baan (Saraan) ook last van, maar kon er toen niet de vinger op leggen. De oplossing met condensator zoals hierboven beschreven lijkt afdoende om geen last meer te hebben van dergelijke foute bezetmeldingen. Maar dat heeft me aan het denken gezet, want hoewel de oplossing afdoende, het valt, lijkt me, onder de noemer symptoombestrijding.

Bij de originele opzet zijn bezetmelder en terugmelder samen op 1 printplaatje ondergebracht. Handig, maar meestal ligt dit printplaatje niet vlak naast de te detecteren spoorsectie. De lijn tussen bezetmelder en rail is dan dikwijls vrij lang, met het gekende probleem, plus dat de rijstroom ook deze omweg naar afgelegen bezetmelder moet afleggen.
<beeld>

Als nu bezetmelder en terugmelder van elkaar gescheiden worden, en de bezetmelder zit onmiddellijk bij het te detecteren railstuk, dan is de pick-up haast onbestaande. Een tweede voordeel is dat de rijstroom van de ringleiding geen omweg maakt via een afgelegen bezetmelder, maar ook kort is gehouden (= zuiverder signaal, minder strooiveld). Het bezetsignaal kan dan via een dun draadje naar de terugmelder gestuurd worden, want hier loopt geen rijstroom over.
<beeld>
De bezetmelder vlakbij de railsaansluiting brengen lijkt een win-win situatie. Maar zie ik misschien iets over het hoofd? Waarschijnlijk vind ik weer het wiel uit, maar toch, zijn er valkuilen? Wat is het nadeel? Ik hoor het graag.


Het citaat in rood aangestreept. Een bewering waar mogelijk ook andere menigen over bestaan? Het is natuurlijk moeilijk meetbaar, maar misschien dat er ervaringsdeskundigen zijn die hier al problemen mee gehad hebben... of net niet. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

citaat:
... kortere DCC-rijstroomvoerende draden, minder strooiveld veroorzaken ...


Niet alleen je DCC-voerende bedrading onder je baan veroorzaken een storingsveld.
Ook je GSM, hoogfrequentvoedingen, TL-lampen, radiosignalen overal aanwezig, in de buurt liggende hoogspanningsleidingen, ..., zowat vanalles in onze moderne leefomgeving.
Stoorsignalen voorkomen is moeilijk zoniet onmogelijk, tenzij met een kooi van Faraday.
Paul

ysbeer


[/quote]
Niet alleen je DCC-voerende bedrading onder je baan veroorzaken een storingsveld.
Ook je GSM, hoogfrequentvoedingen, TL-lampen, radiosignalen overal aanwezig, in de buurt liggende hoogspanningsleidingen, ..., zowat vanalles in onze moderne leefomgeving.
Stoorsignalen voorkomen is moeilijk zoniet onmogelijk, tenzij met een kooi van Faraday.
Paul
[/quote]

Tikje overdreven denk ik ,de gevoeligheid van die dingen is echt niet zo groot,
de condensator helpt meestal uitstekend.
Veel belanrijker is dat alle spoelen,relais b.v zijn ontstoord.
Een niet onstoort relais geeft gewoon via de voedings spanning een prachtige puls,voldoende om van alles te laten schakelen wat nou net niet moet.
Het zootje met gelijkspanning voeden en over elke spoel een diode.
Controle:
Zet een draagbare radio op je zolder (of kamer)net naast een zender,en  schakel dan spoelen,zolang je krak hoort is het fout.
wim

Bennie

Voor de stroomdetectie heb ik 6 s88SD16-n printen aangeschaft.
De detectie met de printen zonder condensator werkte volgens de Intellibox2 goed.

Na het lezen van de vorige berichten op het forum heb ik besloten om uit voorzorg de printen maar direct te gaan voorzien van 10nF condensatoren zoals eerder in dit forum werd aangeraden.
De draden lopen bij mij gebundeld en hebben in somige gevallen een lengte van 4 a 5 meter.

De s88SD16-n printen zijn via de meegeleverde kabels aangesloten op een Intellibox2 met Power4 booster.

De problemen die ik heb ontstaan als 4 of meer s88SD16-n printen met 10nF condensator worden aangesloten.
Van de eerst print 1-16 geven dan een aantal blokken aan dat die bezet zijn, terwijl alle rails leeg zijn. Koppel ik de vierde print weer los, en start het systeem weer opnieuw op dan doet het probleem zich niet meer voor. Het omwisselen van de printen onderling geeft geen verandering.

Nadat een "bezet" blok even belast is geweest, geeft de IB2 aan dat het blok weer vrij is. Hierna werkt de bezetmelder verder zonder problemen.

Een oplossing die ik heb gevonden is nadat de IB2 is ingeschakeld deze even weer spanningsloos maken en daarna direct weer inschakelen. Hierna worden alle blokken als onbelast weergegeven.

Wie heeft hier een verklaring/oplossing voor?

Zonder condensatoren werkte alles goed!


ysbeer

Ongeveer de computer oplossing.
Hij staat vast,spanning er af,spanning er weer op,hij doet het weer.

De oorzaak van dit soort fouten zit ergens anders dus zoekt voort,anders blijft het gewoon terug komen
Als de fabrikant niet zegt"condensator er over "" dan ook niet doen.
Je gaat huis toch ook niet alvast stutten terwijl het helemaal niet op instorten staat.
Of gif neer zetten voor muizen die je niet hebt
Dat hele antenne verhaal (er zal altijd wel iets van waar zijn)neem ik niet zo serieus.
Maar goed wie ben ik.
wim

wim

Gerolf

Vreemd. Het zou kunnen dat de condensators als "geheugencelletje" fungeren bij het opstarten. Maar dat lijkt onwaarschijnlijk...
-> Capaciteit lager? Opstart/reset-tijd van je IB verlengen?
Of is er iets mis met ??n van je printen? Is het steeds dezelfde die vals-foute meldingen geeft? Zijn het steeds dezelfde blokken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke


ToThePoint

Er is niet alleen de condensator maar ook de weerstand van 4k7 die parallel erover staat. Aan de C's kan het niet liggen.
Waar bij mij het schoentje wringt is dat u schrijft "De draden lopen bij mij gebundeld". Moet ik daaruit begrijpen 1 grote bundel ?

Ik stel hetvolgende voor.
Test uw systeem een paar keer en noteer elke keer welke blokken een foute bezetmelding geven.
Als er eentje bijzit die constant foutmeldingen geeft dan kan u indien mogenlijk de detectiedraad van dat blok uit de bundel halen en eens apart aansluiten. Ik vermoed dat dat dan opgelost is.
Ik had ook mijn draden mooi gebundeld en heb ze van grote armoede uit elkaar moeten halen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI