Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...

Gestart door Johan Poelmans, 20 augustus 2011, 14:09:23 PM

Klaas Zondervan

Wim, de bron van de storing lijkt me inmiddels wel duidelijk, het is antennewerking. Die lange draad pikt gewoon rotzooi op, en dat is nu verholpen door een condensatortje. Ingewikkelder is het niet.

Ik vind (nogmaals) dat elke stroomdetector op zijn ingang een condensatortje van ongeveer 10nF moet hebben tegen dit soort storingen.
Volgens mij hebben jouw detectors niet zo'n condensator, maar ik kan het mis hebben. Weten we pas zeker als jij daar een duidelijk antwoord op geeft.

INFO

Klaas,

Op de s88SD16-n zit deze condensator niet, wel zit er een weerstand op van 4k7, dit in tegenstelling met andere verkrijgbare en vergelijkbare s88 modules met stroom detectie.
En ik blijf er dus bij dat de oorzaak van het oppikken van die storing verholpen moet worden, want het probleem zal ongetwijfeld weer zijn kop opsteken.
Kan op de volgende batch een mogelijkheid maken voor het plaatsen van een condensator, mocht dit nodig blijken, geen enkel probleem.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

En ik blijf er dus bij dat de oorzaak van het oppikken van die storing verholpen moet worden, want het probleem zal ongetwijfeld weer zijn kop opsteken.
Wim, De oorzaak is niet echt te verhelpen. Die draad loopt door een "vijandige" omgeving en pikt vanzelf storing op. Onvermijdelijk.

Er zijn twee manieren om dat te verhelpen, beide al genoemd: afschermen van de draad, of een condensatortje.
Waarbij het condensatortje verreweg de makkelijkste oplossing is, en naar mijn ervaring ook afdoende.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

En ik blijf er dus bij dat de oorzaak van het oppikken van die storing verholpen moet worden, want het probleem zal ongetwijfeld weer zijn kop opsteken.
Wim, De oorzaak is niet echt te verhelpen. Die draad loopt door een "vijandige" omgeving en pikt vanzelf storing op. Onvermijdelijk.

Er zijn twee manieren om dat te verhelpen, beide al genoemd: afschermen van de draad, of een condensatortje.
Waarbij het condensatortje verreweg de makkelijkste oplossing is, en naar mijn ervaring ook afdoende.



Volledig mee eens.
Op de modules van Hans De Loof zitten die standaard samen met de 4K7.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

INFO

Onder het motto U vraagt en wij draaien, maar gelijk even een ToDo item van de lijst geschrapt.



Op de eerstvolgende batch zal de condensator geplaatst zijn. Tenslotte streven wij naar 100% tevreden gebruikers.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Johan Poelmans

Het is eigenlijk toch een toffe peer, diene Wim ;)
 

Michiel

Nu nog een RS versie! [:D] (graptje, maar het zou wel erg leuk zijn [;)])
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Geen probleem Michel. Bij deze de RS88SD16-n
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

Wim, en hoe mag ik dit interpreteren? [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johan Poelmans

Ondertussen zijn 7 van de 8 modulebakken bekabeld en heb ik op nog 3 andere (toevallig 2 ingewikkelde wisselstraten...) plaatsen een condensator moeten steken, waarna het probleem ook wel onmiddellijk van de baan was.

Een bevestiging dat het wel degelijk om antenneeffect gaat, en dat Klaas me goed heeft geholpen. Mercikes! ;)
 

adrievans

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Ondertussen zijn 7 van de 8 modulebakken bekabeld en heb ik op nog 3 andere (toevallig 2 ingewikkelde wisselstraten...) plaatsen een condensator moeten steken, waarna het probleem ook wel onmiddellijk van de baan was.

Een bevestiging dat het wel degelijk om antenneeffect gaat, en dat Klaas me goed heeft geholpen. Mercikes! ;)



Waarschijnlijk een stomme opmerking,maar waarom voorzie je ze niet allemaal van een condensator.
Die dingen kosten niets,je krijgt bijna zeker geen foutmeldingen meer en als je ze hergebruikt (nieuwe baan),hoef je niet op te letten welke wel en welke niet aangepast is.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Een bevestiging dat het wel degelijk om antenneeffect gaat, en dat Klaas me goed heeft geholpen.
En Wim heeft het goed opgepakt door de condensator nu standaard op de print aan te brengen.

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door adrievans

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Ondertussen zijn 7 van de 8 modulebakken bekabeld en heb ik op nog 3 andere (toevallig 2 ingewikkelde wisselstraten...) plaatsen een condensator moeten steken, waarna het probleem ook wel onmiddellijk van de baan was.

Een bevestiging dat het wel degelijk om antenneeffect gaat, en dat Klaas me goed heeft geholpen. Mercikes! ;)



Waarschijnlijk een stomme opmerking,maar waarom voorzie je ze niet allemaal van een condensator.
Die dingen kosten niets,je krijgt bijna zeker geen foutmeldingen meer en als je ze hergebruikt (nieuwe baan),hoef je niet op te letten welke wel en welke niet aangepast is.


Is geen prioriteit, maar komt er nog wel van ;)
 

ToThePoint

Ik weet uit ondervinding dat als er een loc passeert u extra storing krijgt omdat digitale loc's bijna niet te ontstoren zijn op de conventionele manier.
U kan nu wel vermoeden dat alles ok is totdat u een loc in dienst neemt die het antenne effect gaat versterken op zelfs de niet ontstoorde sectie's.
Ik zet standaard over elke detectie een C en ook een 100nF over de aansluitklemmen van de motor in de loc.
Zodoende minimaliseer ik het antenne effect, maar 100% zeker is dat nooit.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

....en ook een 100nF over de aansluitklemmen van de motor in de loc.
Daar moet je voorzichtig mee zijn. Er zijn decoders waar in de handleiding nadrukkelijk wordt gezegd dat een eventuele C over de motorklemmen verwijderd moet worden. De reden daarvoor is dat die C de werking van de lastregeling kan verstoren. Dus altijd eerst de handleiding van de decoder lezen om te weten of dat wel mag.

Verder wordt het antenne-effect niet uitsluitend veroorzaakt door de motoren. Zoals uit het hele verhaal van Johan blijkt treedt het ook op als er geen enkele loc rijdt. Het wordt gewoon veroorzaakt door de aanwezigheid van het digitale signaal met zijn scherpe flanken. Je kunt dit zien als je een draad aan een oscilloscoop aansluit en het andere einde gewoon los over de spoorbaan legt. Op het beeld zie je dan een heel bos van stoorpulsen.