Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...

Gestart door Johan Poelmans, 20 augustus 2011, 14:09:23 PM

ysbeer

Als je gaat rommelen met gevoeligheid van de melder komt de fout toch weer terug,vroeg of laat,en dan moet je nog veel meer slopen.
Wees dapper en verstandig zoek de fout en verhelp hem.
Kijk vooral goed naar de schakeling voor de puntstuk omschakeling(ik denk dat het daar zit)

wim

Johan Poelmans

Die puntstukpolarisatie heb ik al even goed bekeken hoor, en de wisselstand heeft 'een' invloed. Ik had de voedingslijnen van de sectie eraf genomen, en enkel die voor de puntstukken laten zitten.

Dan merk je dat wanneer al je puntstukken op de massa hangen er geen bezetmelding komt, maar wanneer je bijvoorbeeld 3 willekeurige wissels omzet krijg je de bezetmelding. Of zelfs 2 willekeurige + met je vinger de losse draad die naar de rails zou moeten gaan vastpakken. En het maakt hier dus niet uit of die 2 wissels tegen mekaar liggen of aan het andere eind van de wisselstraat.

Momenteel heb ik de bezetmelder gebrugd met 720 ohm. Valse bezetmelding is weg, en een weerstand van 10kohm is voldoende om er toch eentje te triggeren. Ik verlies naar mijn berekening dus ongeveer 2mA. Voorlopig laat ik het zo, ik ga de rest van de baan elektrisch afwerken (vermits ik in modules werk brengt me dat niet dieper in de 'shit'). Dan gaan we de spoortechnisch afgewerkte baan ingeven in koploper, wat testrondjes rijden, en dan evalueer ik wel of ik de straat er uit sloop.

Maar in theorie is een goed afgestelde weerstand (eventueel een instelpot?) geen nadeel. De weerstand op je assen schakelt zich toch parallel met de weerstand van je lekstroom. Oftewel dit blijft een ?xtra stroom. In theorie moet die oplossing dus even degelijk zijn dan dingen gaan slopen en opnieuw leggen. Trouwens, als het om vervuilde flexlijm gaat, of flexlijm om de koperbanen onder die roco wissels, wie zegt dat ik hetzelfde euvel niet zal terug zien komen bij het ballasten. Enfin, ik weet dat er een fout in die sectie zit, en daar zal ik wel rekening mee houden bij het aanbrengen van scenery. Tegen dat we zover zijn heb ik al behoorlijk wat kunnen testen en nadenken ;)
 

Michiel

...en daarbij komt nog dat een bezetmelder in een wisselstraat op de keper beschouwd niet nodig is voor de meeste besturingsprogramma's... [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Michiel

...en daarbij komt nog dat een bezetmelder in een wisselstraat op de keper beschouwd niet nodig is voor de meeste besturingsprogramma's... [;)]


True, alleen voor je seinen eigenlijk... Daarmee, moest het niet werken, dan is het in de eerste plaats gewoon 'jammer' dat mijn seinen veel te laat om gaan op die plaats ;)
 

Gerolf

citaat:
...wanneer al je puntstukken op de massa hangen er geen bezetmelding komt, maar wanneer je bijvoorbeeld 3 willekeurige wissels omzet krijg je de bezetmelding. Of zelfs 2 willekeurige + met je vinger de losse draad die naar de rails zou moeten gaan vastpakken. En het maakt hier dus niet uit of die 2 wissels tegen mekaar liggen of aan het andere eind van de wisselstraat.
Momenteel heb ik de bezetmelder gebrugd met 720 ohm. Valse bezetmelding is weg, en een weerstand van 10kohm is voldoende om er toch eentje te triggeren...
Dat is wel erg vreemd. Het komt over dat je wisselstraat als antenne fungeert, en stoorsignalen oppikt [:0]
De bezetmelder gebrugd met 720 Ohm - waar heb je dat dan gedaan?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Citeer
De bezetmelder gebrugd met 720 Ohm - waar heb je dat dan gedaan?


Onderstaande heb ik op Beneluxspoor gevonden.


Het gaat om R1. Die kan je dus eenvoudig aanbrengen tussen de betreffende uitgangsklem van je bezetmelder, en je ringleiding.
Hoe lager de weerstand, hoe ongevoeliger je bezetmelder. Het principe is dat kleine stromen slechts een kleine spanningsval over de weerstand veroorzaken, die lager is dan de doorslagspanning van de diodes. Hoe groter de stroom wordt, hoe groter de spanningsval wordt, en op een gegeven moment begint de optocoupler + diodebrug over te nemen, omdat een diode een vaste spanningsval heeft.

In de praktijk dus gewoon een bak weerstanden erbij nemen en beginnen proberen van groot naar klein tot de valse melding net verdwijnt. Ik strandde op 720 ohm ;) 380 ging ook, maar dan wordt de melder zodanig ongevoelig dat een wagon met 1 10kohm weerstand rond de assen niet gedetecteerd wordt.
 

Klaas Zondervan

Dat plaatje krijgen wij dus niet te zien, want dat hebben ze bij Beneluxspoor geblokkeerd.[8D]

Maar via een omweg ben ik er toch achter gekomen welk plaatje je bedoelt. Zoals Wim al zei, het ongevoeliger maken van de detector is een lapmiddel. De weerstand R1 zit er al om de gevoeligheid te beperken, anders spreekt dat ding aan op elke overvliegende mug.

Als het een geval van antennewerking is, zoals Gerolf suggereert, dan zou je beter C1 groter maken.
Maar nog beter is het om de oorzaak van die antennewerking op te sporen. Wellicht zijn de draden naar je puntstukken te lang, of lopen ze via een route die veel stoorsignalen oppikt.

Wat ik al eerder suggereerde, maar wat je volgens je beschrijving nog niet hebt gedaan, maak ook eens de draden aan de puntstukken los, en meet de overgangsweerstand tussen elk puntstuk en de omliggende spoorstaven. Ik denk nog steeds dat er ergens een onvolkomen isolatie zit.

ysbeer

Meer er over schrijf ik niet.
Je blijft knoeien,oke het zij zo.
wim

Johan Poelmans

De puntstukken heb ik nu eens stuk voor stuk los gemaakt, en om 200M standje meet mijne multimeter geen weerstand tussen puntstukken en aanliggende rails.

Tussen de 2 rails meet ik 20Mohm, maar als ik dan eens ga meten op de onafgewerkte modules, dan meten we daar soms zelfs waardes van 5 of 6 Mohm. Die 5 of 6 Mohm meet ik dan nog op secties zonder wissels, dus zonder koperbruggen aan de onderzijde. Misschien is dit dan toch een normaal fenomeen dat er een grote weerstand is tussen de rails, en kunnen we het geleidende flexlijmverhaal uitsluiten.

Antennewerking: de draad is wel lang. Ik vond het te onnozel om voor 1 melder een extra print onder die module te schroeven, dus ik ben een melder gaan zoeken op de aanliggende module. In totaal zal daar toch 2 a 3 meter draad op zitten, en komt daar nog bij dat ik me voorgenomen had om elk stukje rail van een aparte draad te voorzien (er kan verf tussen je railassen kruipen, die van roco minder snel, maar tillig vertrouw ik voor geen haar).Dat laatste geeft dus raamantennes, en uit het licht en geluid weet ik nog dat dat narigheid geeft. Bovendien was de weerstand van 720 ohm plots niet meer voldoende toen ik in plaats van 1 draadje (om te testen) alle 14 draadjes terug bij mekaar soldeerde.

@Klaas: hoeveel Farad (met een n, p of u voor uiteraard) raad jij aan? Wat ontstoort sterker? groot of kleine capaciteit? En heeft dit effect op de gevoeligheid van de melder (ivm weerstand rond de as)?

Als ik straks nog goesting heb ga ik eens een bezetmelder dichterbij proberen. Maar uiteindelijk is dat een dure definitieve optie ;)

@ysbeer: tja, knoeien. Ik weet niet eens waar de fout zit (alhoewel ik naar antennewerking begin te kijken). Eerst de fout vinden...
 

Klaas Zondervan

Weerstandswaardes van meerdere Mohms zijn vrij normaal, en dat kan ook helemaal geen kwaad. Het wordt pas tricky als het minder dan 100 kohm wordt.
Het verbaast me wel dat je nu tussen de rails Mohms meet, terwijl het eerst nog 11 kohm was of zoiets.

Wat de condensator betreft,  ik zou hem in eerste instantie 10 keer zo groot maken. Volgens het schema wat je liet zien zit er 10nF in, maak daar 100nF van (= 0,1uF).
Zo'n condensator be?nvloedt de gevoeligheid wel, maar minder dan een weerstand van 720 ohm.

Als het antennewerking is, is er nog een manier om die te verminderen, nl. afschermen. Kun je eenvoudig doen door om die lange draad nog een draad te wikkelen die je ergens aan de massarail verbindt.


Johan Poelmans

Mja, ik denk dat die 10 kohm een meetfout van mezelf was. Ik kan die waarde op geen enkele manier opnieuw meten. Die 20Mohm w?l: Baanspanning eraf, en de multiconnector tussen de modulebakken (waardoor de rail effectief wordt losgekoppeld van de bezetmelder en ik geen impedanties van centrales of decoders meet).`

Ik heb de andere bezetmelder geprobeerd (dus niet gewoon een andere uitgang, maar een specimen dat anderhalve meter dichterbij staat in kabellengte), maar daar heb ik het zelfde fenomeen. Eveneens geprobeerd om de loconet kabel te elimineren als stoorbron (loconet rechtstreeks in de S88LN adapter), geen verbetering. Blijven we uiteraard wel met de raamantennes en de vele uitstulpingen (puntstukken) zitten.

Van de week naar de electronicawinkel. Zowel een potmetertje van 1kohm als een condensator van 100nF halen, en dan nog wat proberen met 'lapmiddeltjes'....
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans


@ysbeer: tja, knoeien. Ik weet niet eens waar de fout zit (alhoewel ik naar antennewerking begin te kijken). EERST DE FOUT VINDEN...



Perfect daar ben ik het 100% mee eens.
Was de gene die fout ging ook de gene die op de grote afstand zat,dus op een andere module?
zo ja dan kan er in de negatief leiding van de twee module een verschil zitten.
In die antenne geloof ik niet zo,maar ja het kan....
meet eens tussen de nul kant van beide module (volt) 0.6 volt kan al fataal zijn.
volhouden je vind het.
wim

Johan Poelmans

@ysbeer: Interessante th?orie... Nu moet ik wel zeggen dat er een draad van 1,5mm2 als ringleiding in zit, en dat er nog 3 andere secties zijn die op de andere module zijn bezetmelder hangen, maar die werken perfect. Morgenavond toch eens nameten.
 

INFO

Johan,

Die weerstanden van 4k7 die je probeerde te laten zien, zitten standaard op de s88SD16-n, dat is het weerstandsbankje wat tussen de gelijkrichters inzit. Deze vervangen door een andere waarde is een flinke klus. Beste is gewoon de oorzaak te verhelpen.
Zoals ik het lees is het 1 meldpunt wat een probleem geeft en het probleem verhuist mee als je hem op een ander meldpunt aansluit, dan is het geen terugmeldmodule probleem maar een probleem op je baan.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Johan Poelmans

Momenteel heb ik er een condensatortje van 10nF aan hangen, tussen uitgang van bezetmelder en ringleiding dus. (er hing nog geen aan), en dit geeft goeie resultaten. Beter dan de weerstand van 720 ohm in ieder geval. 100nF maakte de bezetmelder blijkbaar nog te ongevoelig voor assen met weerstandslak tot pakweg 26kohm.