Stofvrije modelbaan?

Gestart door Geert, 18 augustus 2011, 21:24:24 PM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door erik de noorman
Verder allen nog veel fun met de hobby en het forum maar voor mij stopt de actieve deelname op het forum hier.
[:0] Dat heeft toch niets te maken met deze gedachtenwissel, hoop ik ?
Wat ook de reden is, denk er aub nog eens over na [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Brunel

citaat:
Geplaatst door Michiel

Mij lijkt het beste om de oorzaak eerst aan te pakken. Dus in de treinenkamer geen stoffen gordijnen, geen tapijt (ook afgeraden ivm wegspingende veertjes e.d.), geen stoffen zetels,... en al het stoffig werk (zagen, vijlen, slijpen, ...) in een andere ruimte. Dat voorkomt al het ergste, denk ik.



Waarom geen tapijt, gordijnen of stoffen zetels? Dat produceert zelf toch geen stof?
Tapijt is juist beter dan een gladde vloer. Het houdt neerdwarrelend stof vast, zodat je het gemakkelijk kan wegstofzuigen. Bij een gladde vloer blijft het stof langer in de lucht en zal dus eerder op je treinbaan belanden.

Michiel

Mijn ervaring is dat alles wat van stof is, ook stof produceert. Waar komt het stof anders vandaan? Maar ik snap jullie redening ook wel een beetje, een tapijt heeft ook zijn voordelen. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Waar wij hier wonen kunnen we niets stofvrij houden. Als de landbouwers op het land rijden, de auto's door de stoffige landwegel vliegen, onze houtstoven,... Binnen de kortste keren ligt alles onder het stof. Een glazen stolp over de baan zou uitkomst bieden maar dan ligt die vol met stof! [:)]

Stof op gladde oppervlakten kan men eenvoudig wegblazen. Vermijd daarom zoveel mogelijk zaken die stof vasthouden. Voorbeeld: Vroeger bouwde ik wel eens zeilschepen (kits van bvb Airfix) en de spandraden waren van katoen. Die draden hebben vezeltjes die alle stof vasthouden. Na een poos kan je die niet meer proper krijgen...

Wat houdt er zoal stof vast: Garen, onbewerkt karton (vooral de randen), spleten in gebouwen, putty die niet goed weggeschuurd is...

Rotspartijen, gras en bomen ook maar daar valt stof minder op omdat het in kleine hoeveelheden niet storend is...

Brunel

citaat:
Geplaatst door Michiel

Mijn ervaring is dat alles wat van stof is, ook stof produceert. Waar komt het stof anders vandaan?[;)]



Huisstof bestaat voor het overgrote deel uit huidschilfers van onszelf, echt waar. Dat we vaak denken dat tapijt en gordijnen zelf stof produceren, komt omdat ze de stof zo goed vasthouden. Stofzuig een tijdje niet, was gordijnen lange tijd niet en het worden stofnesten. Maar dat is dus allemaal stof die niet op je modelbaan terecht is gekomen.


Michiel

Het is niet mijn bedoeling om er een welles-nietes spelletje van te maken van wat stof eigenlijk is. De oplossingen hoe we onze modelbanen stofvrij kunnen houden, of hoe we onze modelbaan kunnen ontstoffen vind ik boeiender. Stofzuigens, plumeau's, spuitbussen, natte doekjes... wie heeft nog tips?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

De oorzaken van stof, en hoe we dus aan stof-preventie (wat een woord [:o)]) kunnen doen, lijkt me toch ook belangrijk.
Ik volg wel dat gordijnen geen (of heel weinig) stof produceren. Stof zijn stukjes materiaal, die door "slijtage" worden losgemaakt, gaan zweven en ergens neerdwarrelen. Slijtage bedoel ik in de breedst mogelijke zin: huidschilfertjes, zagemeel, roet, woestijnzand, ...

Gordijnen blijven hangen en slijten nauwelijks, vasttapijt dan weer wel een beetje, onze eigen kleding nog wat meer, ...
De belangrijkste productie van stof in onze hobbyruimte doen we zelf: gaatje boren, stukje afvijlen, ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Het beste is natuurlijk
Je isoleert de gehele ruimte,met water deuren en lucht afzuiging en reiniging
je draagt speciale kleding,of je loopt naakt
Nog beter je gaat helemaal niet naar binnen
kosten van dit geheel schat ik op enkel honderdduizenden euro.

Omdat je dan geen geld meer hebt voor een treinbaan wordt die dus ook niet stoffig.
hiermee zijn dus alle problemen opgelost.

Laat je de ruimte zoals hij nu is dan heb je geld voor een mooie baan,maar die wordt dan weer stoffig.
Het is nooit goed.
En wie schrijf er nu nog over dit komkommertijd probleem???
wim

Pol

citaat:
Straf dat hier het woord 'Poolse Kuisvrouw' nog niet is gevallen,
of zijn die tegenwoordig te duur


Ik heb er een uit Kameroen (met dienstencheques dus helemaal officieel). Ook niet duur; heel effici?nt, maar ik laat haar toch maar niet in m'n hobbyruimte uit schrik dat ze er iets kapot maakt ...

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Brunel

citaat:
Geplaatst door Michiel

Het is niet mijn bedoeling om er een welles-nietes spelletje van te maken van wat stof eigenlijk is. De oplossingen hoe we onze modelbanen stofvrij kunnen houden, of hoe we onze modelbaan kunnen ontstoffen vind ik boeiender. Stofzuigens, plumeau's, spuitbussen, natte doekjes... wie heeft nog tips?



We hoeven er ook geen welles-nietes spelletje van te maken Michiel. Alles wordt uitgezocht in deze wereld, dus we weten precies waaruit huisstof bestaat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisstof

Gerolf heeft het goed verwoord, maar ook hij weet kennelijk niet dat huisstof voor het grootste deel uit huidschilfers bestaat. Onze huid wordt voortdurend vernieuwd en iedere drie weken is de opperhuid weer volledig vervangen en dus ook in de vorm van huidschilfers afgestoten. Het tapijt gaat gelukkig een stuk langer mee en geeft zelf erg weinig stof af; kunststof vezels zelfs helemaal niet.

Daaruit volgt dat we tegen stofproductie vrij weinig kunnen doen. Vloerbedekking in de treinenkamer en dan met grote regelmaat stofzuigen scheelt wel enigszins. Daarmee wordt een deel van het stof afgevangen. Een gladde vloer houdt het stof niet vast, zodat het bij iedere stap weer opdwarrelt en alsnog op de treinbaan kan komen.

Maar je houdt het niet tegen. De stofzuiger met afgeschermde zuigmond is al genoemd. Wordt het ergens te gek, dan gebruik ik soms een vochtig kwastje. Vooral bij daken en wegen handig.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Brunel

CiteerGeplaatst door Michiel



maar ook hij weet kennelijk niet dat huisstof voor het grootste deel uit huidschilfers bestaat. Onze huid wordt voortdurend vernieuwd en iedere drie weken is de opperhuid weer volledig vervangen en dus ook in de vorm van huidschilfers afgestoten.




Simpel gesteld,elke paar weken ligt u op uw modelbaan.
wim

Brunel

Zo is dat. [:D]
Samen met partner, kinderen, de hond, de kat, de cavia, etc...