Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Stofvrije modelbaan?

Gestart door Geert, 18 augustus 2011, 21:24:24 PM

Geert

Hoe houden jullie je modelbaan stofvrij door al de jaren heen?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ERVIN

Sinds enige tijd rijden hier dagelijks poetswagonnetjes rond , en ??nmaal per week komt de Dapol-stofzuigerwagon in actie , mijn treinen hebben nog nooit zo goed gereden als nu.[;)]

Michiel

Mij lijkt het beste om de oorzaak eerst aan te pakken. Dus in de treinenkamer geen stoffen gordijnen, geen tapijt (ook afgeraden ivm wegspingende veertjes e.d.), geen stoffen zetels,... en al het stoffig werk (zagen, vijlen, slijpen, ...) in een andere ruimte. Dat voorkomt al het ergste, denk ik.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Kous in de zuiger=goede tip
Niet boren en=goede tip
Poets wagen = goede tip

En verder niet te veel van aantrekken,achter in bij mij ligt op de huisdaken een dun laag je stof
Geeft niks maakt het juist realistisch.
Voor de ergste gevallen heb ik AUTO COCKPIT SRAY van de aldi
Even spuiten op de huizen,buiten gaan staan,stank weg,huizen keurig schoon.
Niet voor de ralls gebruiken,verder ongevaarlijk voor alles.
wim

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Voor de ergste gevallen heb ik AUTO COCKPIT SRAY van de aldi


Een tijdje geleden was ik met de grondwerker aan het babbelen, en ik complimenteerde hem dat zijne camion nog zo proper uit ziet tov die van ons eigen bedrijf, ondanks dat onze chauffeur daar nochtans ook heel zuinig op is.

Zijn geheim was naar eigen zeggen g??n cockpitspray te gebruiken. Dat laat een vetlaag achter waar stof en korrels grond nog harder in beginnen te kleven.

Als we dan toch zulke reinigingsproducten gaan gebruiken: ik heb in mijne auto een bus 'multifoam' liggen. Dat is ne ontvetter, ge moet dat wel afvegen met nen doek, maar daar plakt achteraf niks meer in. Ik heb dit echter nog nooit geprobeerd op nen modelbaan, en ik weet niet of ik dat wel zou willen :D
 

Havoc

Grotere schaal kiezen zodat stof deel uitmaakt van de scenery [:D]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Tja deskundig ben ik ook niet,maar ik zie een goed resultaat,alles (wat bespoten is)weer schoon voor een redelijke tijd.
dus ja wat is wijsheid
wim

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door ysbeer


dus ja wat is wijsheid
wim


Ik wil alleszins niet zeggen dat dit absoluut slecht zou zijn e. Ik heb ook maar een ervaring gehoord en vertel ze hier uit 2de hand [;)]
 

evan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Kous in de zuiger=goede tip
Niet boren en=goede tip
Poets wagen = goede tip

En verder niet te veel van aantrekken,achter in bij mij ligt op de huisdaken een dun laag je stof
Geeft niks maakt het juist realistisch.
Voor de ergste gevallen heb ik AUTO COCKPIT SRAY van de aldi
Even spuiten op de huizen,buiten gaan staan,stank weg,huizen keurig schoon.
Niet voor de ralls gebruiken,verder ongevaarlijk voor alles.
wim



Instanet, Glassex of een andere ruitenreiniger is ook bruikbaar.[;)]

Gewoon overal over spuiten/nevelen en na enkele minuten is alles weer droog en 90% stofvrij.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

erik de noorman

Knijpfles (dreft)met een rietje in en alles proper blazen(gaat verbazend vlug en zeer effectief). En om de kleuren op te frissen van het groenwerk een plantenspray met water( geen mop).

Erik

Ludwig

citaat:
Geplaatst door Michiel

Mij lijkt het beste om de oorzaak eerst aan te pakken. Dus in de treinenkamer geen stoffen gordijnen, geen tapijt (ook afgeraden ivm wegspingende veertjes e.d.), geen stoffen zetels,... en al het stoffig werk (zagen, vijlen, slijpen, ...) in een andere ruimte. Dat voorkomt al het ergste, denk ik.



Hier heb ik heel andere ervaringen mee.
Het stof dat onvermijdelijk is wordt door het tapijt vastgehouden en is dan ook gemakkelijk te verwijderen door eenvoudig te stofzuigen.
Geen last van rondvliegend stof.
Het kwijtspelen van onderdelen is natuurlijk dan wel weer een probleem.[:(][B)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

DelticPower

Heb met veel interesse de oplossingen gelezen. De methode van de stofzuiger met nylonkous lijkt me heel definitief. Veel andere methodes zoals de dreftfles met rietje doet alleen het stof verplaatsen. Wil dan ook wel eens weten wat er met het stof gebeurt als het wordt oversprayd met diverse spray's. Lossen deze spray's het stof op? Of plakken ze samen? waardoor ze op een andere plaats neerslaan. Wat nog niet genoemd is zijn de kleefdoekjes die in autospuiterijen gebruikt worden om de laatste stofjes op te doen.
Groeten Jan

Jean

Een modelbaan achter plexiglas [:)]

groeten,
Jean

erik de noorman

Veel andere methodes zoals de dreftfles met rietje doet alleen het stof verplaatsen. Wil dan ook wel eens weten wat er met het stof gebeurt als het wordt oversprayd met diverse spray's. Lossen deze spray's het stof op

De dreftfles met rietje verplaatst inderdaad alleen het stof maar. Wat niet wegneemt dat de plaatsen die stofvrij moeten zijn zoals daken, wegen enz. stof vrij zijn. Nog even naborstelen met een zacht penseel en het is of er nooit stof heeft bestaan.
Wat de plantenspuit betreft(aangaande het groenwerk)? Neem een lange droge zomerse periode, alles ligt onder een stof of zandlaag. Een regenbui en alles is terug stofvrij en fris. Waar is het zand en het stof naartoe?

Ik houd het graag eenvoudig als het werkt en tot nu toe werkt de knijpfles en de plantenspraybus.

Verder allen nog veel fun met de hobby en het forum maar voor mij stopt de actieve deelname op het forum hier.

Erik.


ysbeer

Vraagje

WROM?????????????????

met groet Hopelijk niet de laatste,WIM