N locs ombouwen naar digitaal en Belgische Staat

Gestart door Michiel, 18 augustus 2011, 15:08:40 PM

ToThePoint

#60
Michiel, chapeau man !!!
Ik sta zelfs versteld van uw kaderwerk.
Heb je dat al eens uitgelegt hoe je dat doet ?
Lijkt me zeer interessant want heb dat een dezer ook nodig.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#61
Als je die biezen op de zijkant van de tender en cabine bedoelt, dan is het erg simpel. Je hebt nodig: een zwarte stift van 0.1mm of voor H0 misschien een 0.2mm, een gewone lat en een vaste hand.

Met de lat en stift trek ik de vier kanten van de rechthoek, maar niet tot in de hoeken. De 4 inwendige bochten teken je dan met de losse hand.

Als je er echt op gaat inzoomen, dan merk je dat het alles van perfect is, maar vanop normale kijkafstand valt het goed mee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jacques timmermans

#62
Michiel,

zou het bij het verbinden van de sierlijnen in de hoeken d.m.v. een boogje niet zinvol zijn om hiervoor een cirkelsjabloon te gebruiken? Met deze sjablonen kun naar ik meen radii vanaf 0,5 mm (cirkel met een diameter van 1 mm) tekenen.

Jacques Timmermans

P.S.
Zo?n 25 jaar geleden heb ik eens sierlijnen op een Beierse EP 3/5 met een Rotring pen van 0,3 en 0,5 mm getrokken. Het was wel wat werk, maar het resultaat mocht er zijn!

Michiel

#63
Jacques, dat is een goeie tip. Ik moet voor de kinderen toch schoolspullen kopen. Grabbel ik dat toch even mee, zeker!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

#64
Michiel, ga wel eerst eens naar de site van Rotring. Ik heb er vroeger tientallen gebruikt, en herinner me dat de ene Rotring de andere niet is. Je hebt de gewone, die met gewone inkt werken en niet 'pakken' op kunststof of verf. Maar om tekeningen op acetaat te maken (dus kunststof) had je er andere, met hun specifieke inkt.

Havoc

#65
citaat:
Maar om tekeningen op acetaat te maken (dus kunststof) had je er andere, met hun specifieke inkt.


Van die FL inkt bedoel je? Ik dacht dat die enkel in zwart verkrijgbaar was.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

#66
Wel Johan,

Ik zal eens diep in mijn dozen moeten kruipen. Maar het zou wel kunnen kloppen. In de oertijd (zo'n 30 jaar geleden) maakten we daarmee kleurscheidingen voor de drukker op acetaatvellen.

Maar nu ik zelf nog eens op de site van Rotring ben gaan snollen, schijnen ze zich nog enkel nog op watergedragen inkt voor papier en kalkpapier te richten.

Het geslacht der ontwerpers die elke kleur afzonderlijk met de hand uittekenden is dan ook uitgestorven (hoewel nog niet begraven[;)])
De computer doet het nu veel handiger...

Michiel

#67
Volgend slachtoffer is een Fleischmann BR 94 (7094), dat ik ombouw naar een Belgisch type 98 (weer Belgische Staat-uitvoering). Eerder had ik het model al cosmetisch aangepast. Nu nog de techniche handel in orde krijgen, met onder andere de digitalisering dmv een K?hn N025 decodertje.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#68
Deze avond heb ik de loc, type 98, gedigitaliseerd. En dat is in feite heel eenvoudig: verwijder de onderdelen die teveel zijn, en voeg toe wat ontbreekt. Snij wat baantje door, frees wat overtollig materiaal weg, soldeer een paar componenten aan elkaar en klaar! Dat hoop ik dan, want morgen ga ik de goede werking uittesten...

(en zo enorm uitvergroot op het scherm lijkt het allemaal evident en slordig, maar in 't echt is het echt fijn priegel- en prutswerk)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#69
Michiel,
je stappenplan is misschien volledig maar wel ECHT gecondenceerd.  [;)]
Hopelijk komen de details nog [:D]
Dan kan ik dit digitaliseren ook eens uitproberen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#70
Jean,

het was inderdaad een beetje spottend, maar ik zal later een meer gedetailleerd verslag van de werken maken. Voorlopig concentreer ik me op het af krijgen van 3 rijdende locomotiefjes. Dat moet klaar zijn v??r de 17de september. Dan is het de presentatie van mijn baantje.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#71
Michiel,  ik had de kwinkslag wel door [;)]
Ik ben wel super ge?nteresseerd, want hoop op niet te lange periode naar digitaal over te stappen.  Geen enkele van mijn machientjes is hier op voorzien.  Dus ...
Maar doe maar voort.  Bewondering en interesse alom [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#72
citaat:
Geplaatst door Steam.N
Bewondering en interesse alom [;)]
Zeker weten! Ik moet mezelf er constant aan herinneren dat dit 1/160 is en geen 1/87 [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#73
Het type 98 blijkt vrij goed geslaagd. Ze draait mee haar rondjes op mijn minibaantje. Nog een beetje nukkig, maar ik hoop dat ze los komt na ingereden te hebben. (De kolen moet nog in de bak, boven op het extra lood)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

JC2180

De voorbije tijd heel erg geïnspireerd door het werk van Michiel dan toch eindelijk eens gestart met gelijkaardige ombouw.
Alvast een kleine aanzet - het schilderwerk gebeurt trouwens uit de hand met penseel want dat afplakken ontneemt me het plezier ;-)


Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220