Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

N locs ombouwen naar digitaal en Belgische Staat

Gestart door Michiel, 18 augustus 2011, 15:08:40 PM

Michiel

#45
De kap is klaar. De algemene indruk is best geslaagd, vind ik. Niet perfect, maar al doende leren we. Volgende zal (hopelijk) weer iets beter zijn. Het onderstel en digitalisering moet nog gebeuren, ik wacht nog op de levering van uiterst dunne fosforbronzen bladen voor de vernieuwing van de sleepcontacten.

Nog 24 locomotieven te gaan. [:D]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

#46
Knap Michiel , ik zou de verkoper niet willen zijn waarvan het locje eerst was , ik zou nu ferm beginnen vloeken , als je ziet welk een miserable leventje dit locje eerst had en hoe hij nu een nieuw leven heeft gekregen of gaat krijgen , ja af en toe zou ik haast vergeten dat dit eigenlijk maar " speelgoed " is.[^]
Vertroetel die klein mannen maar goed , dat doe ik hier ook...[8)]

Steam.N

#47
Heel mooi gedaan, Michiel !  Proficiat.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

#48
citaat:
Geplaatst door Michiel


Nog 24 locomotieven te gaan. [:D]


We zijn allemaal in blijde verwachting, Michiel. Tegen dat je de hele reeks klaar hebt, kan je er waarschijnlijk een boek over schrijven.

Michiel

#49
Ik heb gisteren avond kort (weinig tijd, eerste schooldag van de kinderen voorbereiden) ge?xperimenteerd met lood. De Fleischmann stoomloc 7160 (BR38) weegt origineel ongeveer 80gr. Ik heb 5gr extra in de loc, en 5gr extra in de tender gemoffeld. De loc weegt nu dus 90gr, dat is ongeveer 10% zwaarder. Resultaat, ze rijdt nu met minder stroomopnameproblemen (daar was ze erg gevoelig voor), maar de trekkracht is nog steeds ver onvoldoende. Ik overweeg dus om de namaakkolen op de tender te vervangen door een plaatje lood, bedekt met echte kolen ...wordt vervolgd...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#50
De namaakkolen werd uit de tender gesneden, en plaatjes lood werden op maat gesneden en samen gelijmd om de open plek te gaan bezetten. Over de motor heb ik een cellofaan gespannen, want ik wil geen lijm in de motor, en op cellofaan kleef geen enkele lijm...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

#51
Michiel,

Fraai stukje vakmanswerk !

Groeten Peter[;)]

ToThePoint

#52
Aha ook in N zit de motor in de tender.
Dan moet ge zeker daar het gewicht verhogen.
Goe bezig Mchiel !
Wat vinden germaine en euh eufrazie of zoiets ervan ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#53
Germaine en Urbanie staan op het moment te kletsen voor de herberg in Saint-Michel La Roche. [;)]

Het zwakke punt van deze loc is inderdaad dat Fleischmann de motor in de tender heeft ondergebracht; een tender van een te klein type om voldoende gewicht te hebben om een normale sleep te kunnen trekken.

Ik ben nu aan het experimenteel stadium begonnen. Ik heb het lood op zijn plaats gelegd, en het geheel met houtlijm overgoten. Ik hoop dat na een nachtje drogen alles stevig aan elkaar zit. De ochtend zal de wetenschap brengen...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

oldtimmer

#54
ik krijg nog steeds mailtjes terwijl ik me uit heeft geschreven

doomslu

#55
citaat:
Geplaatst door oldtimmer

ik krijg nog steeds mailtjes terwijl ik me uit heeft geschreven

Je had je zowat overal op ingeschreven. Misschien kon je zo vriendelijk zijn jezelf overal weer op uit te schrijven?
Doe geen moeite meer, ik heb het voor jou gedaan.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ToThePoint

#56
Houtlijm Michiel ??
Ik had resin genomen of tec7 of siliconen.
Zeker geen houtlijm.
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat van uw experiment .
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#57
Gebruikt een doorwinterde modelspoorbouwer geen houtlijm voor ALLES?! [:D]

Maar op de keper beschouwd heb je gelijk. Maar van alles wat ik van soorten lijm in huis heb (contactlijm, secondelijm, plakband, prit,...) leek houtlijm me nog het best toepasbaar. Dat is ook de rede waarom ik zei dat ik nu de experimentele fase inging; zal houtlijm het houden?

Ik heb jammer genoeg geen harsen, siliconen of ander vloeibaar plakkerig spul in huis. Maar als de houtlijm niet blijkt te deugen, dan probeer ik wel iets anders. (prit? [:D])
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#58
Het experiment lijkt een succes! De lijm is droog, en het lood zit stevig vast. En de trekkracht? Die blijkt verdubbeld! Met 10gr extra in de tender kan mijn locomotief nu het dubbel aantal wagonnetjes de helling op trekken. Ik ben weer even een gelukkig mens. [:)]

Ik heb dan maar meteen echte kolen in de bak gestrooid. De loc is klaar, en zal onmiddellijk haar dienst kunnen aanvatten als semi-direct op Saint-Michel La Roche.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#59
TOP Michiel! mooi werk!