Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

N locs ombouwen naar digitaal en Belgische Staat

Gestart door Michiel, 18 augustus 2011, 15:08:40 PM

ERVIN

#15
Z??r interessant draadje , maar ik heb toch een vraagje , zijn dan alle modellen die je koopt zo slecht onderhouden , of zijn die locs zo fragiel dat het bijna onbegonnen werk is om die perfect rijvaardig te houden??
Ik ben absoluut niet thuis in schaal N , dus daarom deze , mss , domme vraag??[:I]

Michiel

#16
Een terechte vraag, Erwin!

Ik moet mijn modelspooractiviteit met zeer beperkte middelen uitvoeren. Nieuw materieel is totaal uitgesloten. Nieuwe N-locomotiefjes kosten haast even veel als H0 modellen. Veel te veel voor mijn portemonee. Ik heb dus alle locomotieven occasie voor 15 tot maximaal 35 euro gekocht. Daar heb je dus niet veel voor. Ze zijn ofwel tot op de draad versleten, beschadigd of defect. Maar met een beetje technisch inzicht, een timmermansoog, een vaste hand en een korrel zout moeten deze modelletjes zeker zeer tot leven te wekken zijn. Een uitdaging als een ander. Het gaat allemaal met vallen en opstaan, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik de kennis en kunde zal hebben om van deze zorgekindjes weer perfect gezonde modelletjes te maken. [:)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#17
Vandaag heb ik kast onderhanden genomen. Overbodige ketelapparatuur heb ik met een scherp mes verwijderd, en de gaten opgevult met plasticard of Milliput. Ik laat nu de lijm en putti goed uitharden, en dan kan ik beginnen met het vlakschuren.

Heeft iemand een idee me welk gereedschap ik die fijne leidingen zou kunnen verwijderen? Een soort super-fijne vlakke guts van 1mm tot 2mm breed zou kunnen? Maar bestaat zoiets?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#18
Ik neem aan dat je de opgegoten leidingen bedoeld? Is je kap kunststof? Dan zou je ze met een scherp mesje kunnen afschrapen.
Fijne beiteltjes bestaan wel - ik heb er zelf eentje van bij Minitar (denk ik - een handelaar van de beurs in Dortmund kan ook)
Ik vermoed dat je een versleten horlogemaker-schroevendraaiertje ook wel in vorm kan slijpen.
Als het om een metalen kap gaat, wordt het handfreeswerk, denk ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#19
Het gaat gelukkig om een kunststof kap. Het probleem met een gewoon scherp mes (cutter, Xacto,...) is dat het blad te breed is, en dat je onmogelijk tussendoor de ketelleidingen kan wegsnijden, zonder schade aan de omliggende apparaten en leidingen.

Ik ga eens proberen om een horlogemaker-schroevendraaiertje te wetten. Ik vrees dat ik het niet scherp genoeg ga krijgen, maar zolang ik het niet heb geprobeerd, weet ik het ook niet. Tot straks...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Binco

#20
en een glasvezel potlood?
Maar misschien duurt dat wel iets te lang.

In ieder geval, goed bezig Michiel [^]


[:)][;)]

Gerolf

#21
Een X-acto mesje kan je ook een andere vorm geven [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#22
Gerolf, je tip ivp het wetten van een horlogemakers-schroevendraaier is de tip van de maand! Het werkt nog beter dan gehoopt! Thanks!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#23
Graag gedaan, Michiel [8D] Zo'n schroevendraaiertjes bestaan uit vrij hard materiaal, dus je "beiteltje" zou lang scherp moeten blijven [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#24
Ik heb de overbodige leidingen met het aangescherpt schroevendraaiertje mooi kunnen wegsnijden. Van ochtend heb ik de kast egaal donkergijs gespoten. Er zijn niet veel zichtbare sporen (zelfs met macro) van de verwijderde leidingen en toestellen... [^]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#25
Knap werk  !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#26
... en dan hebben we nog donkergrijze verf over, dus daar moeten we wat mee doen! Dus snel een US E8 diesel omgespoten in een fantasiekleur. Deze diesels van Life-Like zijn loodzwaar, oersterk en nemen van alle 12 wielen stroom. Ideaal voor voor de schoonmaaktrein.

Maar haast en spoed is zelden goed. De raampjes moeten er nog in, maar het resultaat is slordig en vrij lomp. Dat wordt dus bij tijds weer overgedaan. In elk geval is de verf nu wel op, en zijn we een ervaring rijker. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#27
Goe bezig Michiel !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

loco

#28
Michiel.
Je bent prachtig werk aan het verrichten. Ik volg de vorderingen met veel belangstelling.
Ik zie dat ik te laat ben met mijn suggestie. Voor het wegsnijden van leidingen gebruik ik geen X-Acto mesjes, maar pedicuremesjes nr 11 die per vijf verpakt worden verkocht, of ook chirurgemesjes die afzonderlijk verpakt zijn. Deze passen perfect in een X-Acto houder, maar ze zijn dunner en minder breed. Bovendien zijn ze ook flexiebeler dan de stijve X-acto. Omdat ze ook goedkoper zijn, kan je ze ook weggooien als ze hun scherpte verloren hebben. Je kan ze natuurlijk ook slijpen, maar ik vrees dat je ze dan nooit zo scherp kunt krijgen. Ik gebruik ze al jaren, maar ik moet tegelijk toegeven dat ik nog nooit in schaal N bezig ben geweest.

Michiel

#29
Afplakken vind ik nu echt het meest vervelende werk van het hele ombouwgebeuren. Bij een stoomlocomotief is er geen kantje recht, of het zit vol klinknagels. Afplakken resulteert in een wobbelende rand dat langs kieren en klinknagels de verf naar binnen trekt. Strakke randen? Vergeet het. Wat is afplakken een rot-karwei; hoe goed je het ook probeert af te plakken, de rafelige verfranden zijn steeds weer present. [xx(]

Maar goed, het moet, dus alles ingepakt en klaar voor de komende kleurlaag...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)