N locs ombouwen naar digitaal en Belgische Staat

Gestart door Michiel, 18 augustus 2011, 15:08:40 PM

Michiel

Ik weet het, er loopt maar 1 gek rond op deze aardkloot dat het thema Belgische Staatsspoorwegen onder de arm heeft genomen, in schaal N! In schaal H0 zou het al een uitdaging zijn, in schaal N bestaat er dus helemaal niets! Dus, werk aan de winkel.

Op het programma staan op het moment 2 type locomotieven om om te bouwen: namelijk de types 64 en 93. Het zijn beide Pruisen, ontvangen als oorlogsschadevergoeding na WO1.

Het type 93 heb ik al eerder eens omgebouwd, maar gezien het mijn eerste ombouwsel betrof, bleek de uitvoering achteraf vooral technisch niet helemaal in orde. Dat moet dus over. Het ombouwen van type 64 is nieuw voor mij.

Ik hoop hier de komende maanden, op een rustig tempo, het relaas te brengen van de ombouw van dergelijke modelletjes. Deels om te delen met ieder dat interesse zou hebben in een dergelijke ingreep, maar ook om input te krijgen van jullie van wat ik fout doe, of wat er verkeerd is aan de uitvoering dat ik nastreef. Want informatie is schaars en elke hint, tip of verbetering is welkom.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

#1
Andere gekken zijn in blijde verwachting, Michiel. Laat maar komen !

Steam.N

#2
Hey Michiel !
Nu ga ik op het puntje van mijn stoel zitten !!!
Dat omzetten naar digitaal wil ik weker zien ! Met VEEL uitleg en fotookes bij [;)]
Je bent dus NIET de enige gek op deze aardkloot [:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

JC2180

#3
Michiel, foei :-)

Je weet ondertussen toch goed dat er minstens nog enkele rare types rondlopen met een passie voor Belgisch N...

Alvast succes met de nieuwe uitdagingen.
Ik zal dit nieuwe draadje volgen met stip !

Gr, Joeri
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Michiel

#4
Hahahah! Erg leuk te lezen dat ik niet de enige ben die een beetje prettig gek is! [:D]

Bon, om te beginnen bij het begin, met mijn modelletjes is het niet echt goed gesteld. Ik heb ze meestal voor een "prikje" in occasie gekocht, en de meesten zijn in mindere of meerdere mate gehavend. [B)] Eerste uitdaging is dus om het model weer in perfecte technische conditie te krijgen. Dat betekent, het model moet analoog vlot, zonder haperen of wiebelen, spoorvast rijden, zowel snel als traag.



Een schaal N model is vele male gevoeliger voor stof, vuil, microcorrosie en oneffenheden dan een H0 model. Mijn doel is dat ze toch zonder enige probleem en bekommernis in een automatisch bedrijf doen wat ze moeten doen: rijden, traag afremmen, stoppen en weer rustig vertrekken zonder haperen, zonder te blijven hangen op een stofje.

Ik merk dat er 3 kernpunten van aandacht zijn om dit te bewerkstelligen: mechanisch toestand, elektrische toestand en gewicht.

Mechanisch: het model moet perfect "bollen". De wielen moeten vrij en vlot draaien. De flensafstand wordt nagekeken. elke oorzaak van het niet soepel draaien van wielen en overbrenging wordt aangepakt. De motor wordt volledig gereinigd en gesmeerd. De locomotief moet mechanisch in haast perfecte staat zijn.

Elektrisch: de stroomopname van het model is dikwijls het probleemkind. De sleepcontacten moeten allemaal goed aandrukken zonder teveel wrijving te veroorzaken. Er moeten voldoende sleepcontacten zijn. Liefst ook via de loopwielen en tenderwielen, en niet louter de drijfwielen zoals te dikwijls wordt toegepast bij bijvoorbeeld Fleischmann.

Gewicht: HET probleem van de N-locomotiefjes is het geringe gewicht. Meer gewicht betekend niet alleen meer trekkracht, maar ook het beter aandrukken van de wielen op de sporen, met beter elektrisch contact als gevolg. Nooit gewicht opofferen voor iets, in het tegendeel, voer het gewicht zoveel mogelijk op, in hoekje en kantjes een extra stukje lood. Niet gemakkelijk, want een N-modelletje zit al helemaal volgepropt, maar in N telt elke gram.

Zo, de locomotief dat hierboven op de foto in onderdelen ligt, zal in de loop van de volgende avonden terug in elkaar geprutst worden, zodanig dat het model mechanisch en elektrisch weer volledig in orde is, en dat het locje analoog weer perfect rijdt... Althans dat hoop ik... [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#5
Michel,
Zijn er sites waar je kunt terugvinden hoe een loc open kan, en hoe de onderdelen uiteen kunnen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#6
Jean, ik gebruik meestal deze site van de gebroeders Vandeweerdt. Ze hebben een aardige verzameling aan handleidingen bij elkaar gekregen en ter beschikking gesteld. Meestal vind ik er wel mijn gading.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#7
Dank je wel, Michiel!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#8
Om even terug te komen op het lood. Ik heb lood gevonden bij de gewone doe-het-zelver als dakdekkerslood onder de naam Aqua-Lood (meer concreet: bij de Hubo, Brico heeft het niet). Maar toch even een waarschuwing: lood is giftig, was de handen na het werken met lood of loodlegeringen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#9
[8D] Interessant initiatief, Michiel, en niet allen voor N-spoorders. Ik volg mee [;)] [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#10
Links op de foto in het rood zien jullie het frame van de locomotief. Bij ontvangst van deze locomotief bleken alle contactbaantjes en sleepcontacten verwijderd door de vorige eigenaar. Geen wonder dat ze niet reed! Dus ben ik begonnen aan de herstelling van het elektrisch gedeelte.

Ik had hiervoor bij Conrad de dunste fosforbronzen plaaten gekocht: 0,2mm dik. Dit bleek te dik. Later heb ik toevallig 2de-hands een overschot 0,1mm dik fosforbrons gevonden en meteen gekocht. Jammer genoeg is dit ook nog te dik. De sleepcontacten zijn nog te stijf, en geven te veel wrijvingsweerstand (toestand op de foto hierboven).

Vandaag ga ik bij een metaalbedrijf 0.025mm fosforbrons bestellen. Hopelijk is 3 maal scheepsrecht...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#11
Intermezzo - de geschiedkundige context

In 1919 ontvingen de Belgische Staatspoorwegen een paar duizend locomotieven als oorlogsschadevergoeding van Duitsland, waaronder ook het type 64 en type 93 (die later aan bod zal komen). Deze locomotieven werden geleverd in de staat zoals ze op dat moment bevonden: Pruisische livrei (voor de Pruisische locs natuurlijk), onder de oorlog slordig en snel bijgeschilderd daar waar beschadigd en hersteld. De Belgische Staatsspoorwegen waren in de eerste plaats bekommerd om de gebombardeerde infrastructuur weer in orde te krijgen, en het was maar pas jaren later dat men begon met de omschildering van de vreemde locomotieven naar Belgische livrei.

Gezien ik de jaren '20 uitbeeld, heb ik dus de keuze om mijn locomotieven Pruisisch of Belgische te maken. Pruisisch betekent het Fleischmann model (meestal in DB uitvoering jaren '50) te herleiden tot de oorspronkelijk groene Pruisische oervorm. Of ik kan het model aanpassen naar de Belgisch bruine versie van na het eerste grote onderhoud.

De Pruisische variant wordt door Fleischmann al geproduceerd en zou ik dus zo (occasie) kunnen kopen en inzetten als Belg op mijn baan. Vandaar dat ik me toeleg om de DB locomotieven te gaan ombouwen naar de bruine versie van de "Etat Belge".

...tot zover dit intermezzo... [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#12
Interessant intermezzo [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#13
Oops! [:I] ...verbeterd. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#14
Om het type 64 te verBelgischen naar de versie van de jaren 20, dienen een aantal toestellen van de kast verwijderd te worden. Ze zijn op de samengestelde foto in het rood aangeduid.

  • alle lantaarns

  • de stoomdom achter de zandkast

  • het Knorr-systeem (cylinder en compressor op de omlooplaat links)

  • de cylinder op de omloopplaat rechts

  • stoombel

  • elecktro-generator

  • schoorsteenring schuin afwerken

  • nummerborden voor en achter


Het zou ook mooier zijn indien alle leidingen die de verwijderde toestel bedienden, ook verwijderd werden, maar dat is monikkenwerk. E?n Belgische lantaarn moet toegevoegd worden centraal op de rookkastdeur of rechts-voor boven de bufferbalk. Waarschijnlijk ben ik dingen vergeten, of mogelijk teveel verwijderd, maar dit is wat ik afleid van de paar foto's dat ik heb gevonden uit die periode. Ik laat het oordeel aan jullie over...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)