C-rails op een modulaire baan

Gestart door Nighttrain, 12 augustus 2011, 00:37:37 AM

Nighttrain

Hallo'kes,

Nieuw op dit forum, niet zo nieuw met treinen, maar ik heb toch een vraag.

Ziehier een afbeelding van mijn stations-module. Eenvoudig, maar toch met alles wat ik graag heb.

imghttp://users.telenet.be/steven.de.baets/Steven-thuis.png/img

De modules zijn een samenraapsel van allerlei houten structuren die ik op kantoor en in de omgeving heb kunnen te pakken krijgen. Ze hebben in bovenstaande tekening elk een andere kleur.

Links is het de bedoeling dat de beide dubbele sporen in een dubbele keerlus terecht komen. Rechts (nog niet helemaal naar mijn zin, aangezien ik een bocht zal moeten slijpen) komen beide sporen ooit in een schaduwstation terecht, waar ook een vertakking van links in terecht komt, zodat ik een trein in het schaduwstation kan laten binnenrijden, of aan een van beide kanten terug te voorschijn kan laten komen.

Mijn vraag is echter, aangezien het modulair is, hoe pak ik dat aan op de modulescheidingen? Slijp ik de C-rails door, en hoe (toerental, welke slijpschijf, kunnen rails en bedding gescheiden worden,...) of zorg ik voor losse rails die ik telkens terug tussenvoeg? Breken de plastic bevestigingslipjes in het laatste geval na dikwijls vastklikken en terug losmaken af, waardoor de rail evt. kan verschuiven?

Ingeval van slijpen, had ik wel gedacht om het probleem van de "gap" op de modulescheidingen (door het wegslijpen van een stuk rail) op te lossen door een extra sluitring tussen de modules te steken zodat de modules verder van elkaar blijven staan, waardoor na het slijpen (als de sluitring wordt verwijderd) de rails mooi aansluiten.

Mvg,

Steven De Baets
aka The Nighttrain

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Nighttrain

Ingeval van slijpen, had ik wel gedacht om het probleem van de "gap" op de modulescheidingen (door het wegslijpen van een stuk rail) op te lossen door een extra sluitring tussen de modules te steken zodat de modules verder van elkaar blijven staan, waardoor na het slijpen (als de sluitring wordt verwijderd) de rails mooi aansluiten.
Bedenk wel dat dit alleen goed werkt als de rails haaks over de modulescheidingen lopen.
Ingeval van een scheve overgang of een boog zullen de sporen ten opzichte van elkaar ook zijdelings verschuiven als je de vulring er tussenuit haalt.

In jouw plan kun je dit probleem vermijden door de groene module naar rechts langer te maken,zodat je bij de overgang naar het grijze gedeelte rechts weer haakse overgangen krijgt.

Nighttrain

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

In jouw plan kun je dit probleem vermijden door de groene module naar rechts langer te maken,zodat je bij de overgang naar het grijze gedeelte rechts weer haakse overgangen krijgt.


Hoi Klaas,

Dit heb ik me de laatste dagen ook gerealiseerd. Het rechtse grijze deel is echter nog geen module (mea culpa, had dit deel er misschien beter niet bijgezet). Momenteel zijn er slechts 4 delen beschikbaar: 'eigen bak', 'vorige eigenaar', 'palet' en 'te cre?ren bak'. Deze laatste is nog maar provisoir getekend, omdat ik ook nog geen plaats heb om die te zetten, en is getekend op basis van het beschikbare hout om onder de triplex te zetten als onderbouw.

Alles is echter recuperatie-hout, dus ik ga deze week in de afvalruimte van mijn werk nog eens neuzen als ik een deftig stuk hout van een palet kan trekken. Paletten mogen daar meegenomen worden zolang het geen EURO-paletten zijn, en van daar komt dus al redelijk veel van mijn beschikbare hout.

Toch bedankt voor de bedenking alleszins. Ik hoop dat ik nog snel een antwoord krijg hoe ik dit het beste doe. Ik heb op de club al wel rails van Peco en Fleischmann (DC) en K-rails van M?rklin (AC) geslepen, maar bij C-rails vrees ik dat als ik een fout toerental gebruik, of een fout materiaal/schijfje om te slijpen, dat mijn bedding naar de vaantjes is. Dat is dan ook de reden dat ik de vraag hier heb gesteld.
Mvg,

Steven De Baets
aka The Nighttrain

pieter

citaat:
Geplaatst door Nighttrain
Ik hoop dat ik nog snel een antwoord krijg hoe ik dit het beste doe. Ik heb op de club al wel rails van Peco en Fleischmann (DC) en K-rails van M?rklin (AC) geslepen, maar bij C-rails vrees ik dat als ik een fout toerental gebruik, of een fout materiaal/schijfje om te slijpen, dat mijn bedding naar de vaantjes is. Dat is dan ook de reden dat ik de vraag hier heb gesteld.

Ik maak ook heel veel gebruik van het afkorten en opdelen van C-rail.
De spoorstaven slijp ik door met mijn dremel op het hoogste toerental, met een diamatschijfje.
Daarna gebruik ik de Roco railzaag.
http://www.brekelmansmodelbouw.nl/artikelinfo.php?mID=2&aID=10900
Dat werkt prima met C-rail

grt P.

Nighttrain

citaat:
Geplaatst door pieter
Ik maak ook heel veel gebruik van het afkorten en opdelen van C-rail.
De spoorstaven slijp ik door met mijn dremel op het hoogste toerental, met een diamatschijfje.
Daarna gebruik ik de Roco railzaag.
http://www.brekelmansmodelbouw.nl/artikelinfo.php?mID=2&aID=10900
Dat werkt prima met C-rail

grt P.



Hmm, zou dit werken met een ander hobby-ijzerzaagje? Bedankt om me naar die ingeving te leiden. Ik ga dat eens uitproberen.
Niettegenstaande zijn andere idee?n altijd nog welkom.
Mvg,

Steven De Baets
aka The Nighttrain

Havoc

Wat is eigenlijk die cirkel in de module "vorige eigenaar"? Eerst dacht ik dat het een draaischijf was, maar dat klopt niet met het sporenplan. Een opening voor bereikbaarheid lijkt het ook niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

pieter

citaat:
Geplaatst door Nighttrain
Hmm, zou dit werken met een ander hobby-ijzerzaagje? Bedankt om me naar die ingeving te leiden. Ik ga dat eens uitproberen.
Niettegenstaande zijn andere idee?n altijd nog welkom.

Nee dat geeft een veel te brede zaagsnede, inversteer nu in zo'n speciaal rail zaagje.
Dat zal je nooit teleurstellen.

grt P.

MARKLINRIJDER

Hoi Steven en anderen,

Beter is het nog (Bij proef ondervonden) dat je de rails niet doorslijpt en de rail die de beide modules overlapt, los laat.  
Je stopt dus met vastleggen bij de voorlaatste rail van je module.

Zo past het geheel altijd perfect.  En kan het feilloos in en uit elkaar halen.[:)]  En je maakt geen rails stuk.

Grtjs,

David

Nighttrain

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Hoi Steven en anderen,

Beter is het nog (Bij proef ondervonden) dat je de rails niet doorslijpt en de rail die de beide modules overlapt, los laat.  
Je stopt dus met vastleggen bij de voorlaatste rail van je module.

Zo past het geheel altijd perfect.  En kan het feilloos in en uit elkaar halen.[:)]  En je maakt geen rails stuk.

Grtjs,

David



David,

Het zijn op dit plan 17 rails. Die zal ik dan allemaal apart moeten markeren en bewaren. Het voordeel is natuurlijk wel, dat de uiteinden van de rails die op de baan zitten deels beschermd zijn doordat ze niet tot op de rand van de modules komen. Ik ben dus nog steeds niet verder vooruit, dus zal toch mijn gevoel moeten volgen. Volgens mij (en volgens wat ik hier al gelezen heb) hebben beide opties voor en nadelen.

Ben intussen de baan wel reeds aan het aanpassen volgens de aanbevelingen van Klaas, zodat het rechter gedeelte recht over de scheiding ligt. Met de aanbevelingen van David zal dit echter niet nodig zijn.

Het is echter nog niet heel dringend, aangezien ik de wisselmotoren nog moet kopen, en dit voorlopig niet zal lukken omdat ik geld in mijn dochter en appartement zal moeten steken.
Mvg,

Steven De Baets
aka The Nighttrain

Nighttrain

citaat:
Geplaatst door Havoc

Wat is eigenlijk die cirkel in de module "vorige eigenaar"? Eerst dacht ik dat het een draaischijf was, maar dat klopt niet met het sporenplan. Een opening voor bereikbaarheid lijkt het ook niet.



Dit is inderdaad ruimte voor een draaischijf geweest. Die module "vorige eigenaar" is een restant van een werkbank van de vorige eigenaar van mijn huidige woning. Na demontage van de werkbank blijkt dat dit inderdaad onderdeel is geweest van een modelbaan. Ik vermoed dat hij dit gedeelte heeft gedemonteerd gehad en als werkbank in de garage heeft geplaatst. De man, helaas overleden, had naar het schijnt een van zijn slaapkamers (+/- 18 m?) tot treinbaan omgebouwd in 3 niveau's (schaduwstation ed.). De baan heb ik zelf niet gezien, maar wel de gaten in de muren met de pluggen. Verder heb ik alles van horen zeggen van zijn zoon en de buren.
Mvg,

Steven De Baets
aka The Nighttrain

Kautenbach

hoe vaak haal je de semgenten (modules) uit elkaar?

als dit bijna nooit is, kun je beste gaan voor de overgang die het beste uitkomt in je sporenplan dus is dan je sporenplan  leidend boven het handifg oplossen vd koppeling zelf

ik ben zelf een vrij lompe boer, en krijg altijd problemen met directe ovegangen zonder koppelrailsen of railassen, de boel ontspoort me al snel tussen beide segmeten. Daarom pas ik zelf koppelstukken toe , ofwel een stukje rail tussen beide overgangen van in mijn geval 6 cm, 3 cm aan beide zijden, op die manier vang ik onregelmatigheden in de overgang tussen beide modules goed op, in de breedte en in de hoogte.

Hoe minder vaak je je modules ontkoppelt, hoe beter en arbeidsintensiever, en dus ook bedrijfszekerder, en mooier, je de overgangen tussen je delen kunt maken, je kunt dus desgewenst nog wat smokkelen (en daar maak ik heeeeel veel gebruik van)