bovenleiding bouwen

Gestart door 55erke, 18 oktober 2005, 22:13:54 PM

55erke


hoy
Ik ben van plan een stukje spoor van bovenleiding te voorzien.
Nu heb ik dit wel nog nooit gedaan , dus ik zoek wat tips of links.
Om te beginnen al hoe steekt ge die bovenleiding in mekaar?  moet ge die lijmen?  met welke lijm danwel?
Is er eventueel een site die er uitleg over heeft?
groeten
johan
www.loccollector.be

janjozef

Koopt ge de bovenleiding of wilt ge zelfbouw ??

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bartie

Belgische bovenleiding van Sommerfeldt kan gelijmd of gesoldeerd worden. Als je lijmt met secondelijm of tweecomponentenlijm.
Voor gebruik van deze bovenleiding met C-rails moet je wel wat aanpassen als je de bovenleiding mooi in het midden van je sporen wil hebben. Je kan ook messing profielen kopen in de winkel(of bij PB messingbouw) en de hulpstukjes appart van Sommerfeldt.
Op http://www.railcity.bekan je de verschillende versies zien (en evt. kopen).

Bart.

55erke


Welja ik ben van plan om deels zelf te bouwen en deels van sommerfeldt.Zo een messing profielen heb ek ook al.
Alvast bedank voor de racties.
groeten
johan

Bert

Om de draad te maken soldeer je de koperdraad in gewenste vorm.

55erke


Hoy,
Hoe zit het ijgenlijk met bovenleiding op een doodlopend spoor?
Met een opspaninrichting waarschijnlijk [:)] Maar moeten al de 3 kabels opgespannen worden of maar 2?
Mischien iemand foto's van?
groeten
johan
www.loccollector.be

Gerolf

Een kopspoor bezit meestal een vereenvoudigde bovenleiding (geen compound-draad) omdat de snelheid sowieso een stuk lager ligt. De afspanning op een kopspoor is vergelijkbaar met die op de vrije baan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

55erke

hoy
Dat hebt gij goed gezien Gerolf ,ik zal eens gewone rijdraad gaan zoeken se.
Achter de stootblokken ga ek dan een speciaal portieksken moeten bouwen voor de spaninrichting.
groeten
johan

55erke


Ik heb al eens wa geprobeert.
Een proefopstellingske [:D]:


Groeten
johan

tonycabus

Kon slechter, h? mannen?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

doomslu

Inderdaad !
We wachten op de details. Wat is gekocht, wat is zelfbouw, welke materialen enzovoort...
Laat maar komen ! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

Ok, iemand ge?nteresseerd in mijn M?rklin bovenleidingmasten???? [:D]
Ze vliegen buiten, als ik zie dat Johan dat zoe goed, kan... ikke dat ook moeten kunnen.
Vertel man! [:)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Fretbol

Inderdaad heel mooi werk

Aan 55erke en de anderen, als jullie bepaalde foto's nodig zouden hebben van bepaalde onderdelen of installaties, dan kan ik daar waarschijnlijk wel voor zorgen

Ik rij elke dag onder deze 'draadjes' door en zal ook heel wat foto's nodig hebben om de bovenleiding voor mijn nieuwe modelbaan te gaan bouwen

Anthony [:)]

ERVIN

HOI 55erke,ben je daar eigenlijk lang mee bezig geweest eer je dit prachtresultaat af had?