Uitvinder Y-kortkoppeling ?

Gestart door Geert, 09 augustus 2011, 18:36:30 PM

Geert

Toen ik nog jong was (20 ? 30 jaar geleden) stoorde me vooral de onrealistische afstand tussen de passagiersrijtuigen. Toen ik vorig jaar terug begon met modeltreinen, was ik enorm gecharmeerd door de huidige  Y-kortkoppelingen tussen de rijtuigen. Er is (tenminste op rechte stukken) zo goed als geen afstand meer tussen de wagons.

Wat ik me al een heel  tijdje afvraag is, welke fabrikant persoon of wie dan ook, dit voor het eerst heeft uitgebracht?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Peter

#1
Hallo Geert,

Ik kan verkeerd zijn maar ik dacht dat Piko jaren geleden die koppeling ontwikkeld heeft (kan ook de I-koppeling geweest zijn.)

Zie net dat je de V200 als favoriete lok hebt/ Er is net een Eisenbahn-journal special met DVD uitgekomen over de V200 en ook de laatste Schwarzwaldbahn DVD gaat bijna volledig over de inzet van die prachtige lok op die lijn. Beide zijn PRACHTIG[:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

#2
De i-koppeling is geen kortkoppeling, maar wel van Piko.

Ik denk eerder in de richting van Willy Ade (recentelijk overleden).

Erik

Michiel

#3
Roco is al van half jaren '70 bezig met het aanbieden van kortkoppelingen en kortkoppelmechanismen. Roco nam het principe over van R?wa, die het kortkoppelsysteem hebben bedacht in het begin van de jaren 70. Het principe is steeds hetzelfde gebleven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

#4
citaat:
Geplaatst door Michiel

Roco is al van half jaren '70 bezig met het aanbieden van kortkoppelingen en kortkoppelmechanismen. Roco nam het principe over van R?wa, die het kortkoppelsysteem hebben bedacht in het begin van de jaren 70. Het principe is steeds hetzelfde gebleven.



Zo is het precies.
wim

Peter

#5
Het princiepe van de R?wa koppeling is inderdaad hetzelfde, doch de opening in de kortkoppelings houder is veel kleiner, dan nu de norm is. Ik heb hier een R?wa rijtuig, door Willy Ade gemaakt (lengte 1/87) en daar zit zo'n houder onder. De bijbehorende koppeling lijkt wat op een beugelkoppeling maar is veel smaller, kleiner en houkig van vorm. Ik heb tot nu, na al die jaren nog geen enkele koppeling gevonden die in die houder past. Volgens leden van het Duitse "Wagenfreunde.de" is het enige alternatief het oude er vanonder zagen en vervangen door een van de meer gekende koppelinghouders, en dat doe ik maar liever niet.
Zal morgen wat foto's plaatsen.
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

#6
Ik heb dat toendertijd opgelost door een RocoKK de zwaluwstaart vijlend aan te passen tot hij paste in de R?wa/Ade kop. Ik moet er ergens nog wel een hebben liggen. Als ik thuis ben maak ik een foto.

Erik

Peter

#7
Zoals beloofd, een foto van het bedoelde rijtuig. Nog eens goed gekeken, het is inderdaad een echte ADE, met binnenverlichting en mooi afgewerkt interieur. Zal eens proberen een Fleischmann KK af te vijlen tot het past.

Met vriendelijke groeten
Peter

eve

#8


Uploaded with ImageShack.us[/img]

De beloofde foto's.
Peter,
Je moet wel de rechthoekige "zwaluwstaarthouder" met een 1mm boortje doorboren en gelijkvijlen met de rest van het kokertje opdat de KK-staart er helemaal door kan.
De rest is gelijk voor eender welke koppeling : Roco, Fleischmann, zelfs M?rklin.
Erik