Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

MSM 106

Gestart door Geert, 09 augustus 2011, 16:41:21 PM

T03

Vandaag ontvangen, meer als 30 pagina's Amerikaans + nog is 8 pagina's over een Amerikaanse lokomotief, de helft van het tijdschrift made in USA, ja dat is degelijk een Amerika special.
Wanneer komt er is een Duitsland special ?

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Jurgen

Voor mij hoeven die buitenlandse specials niet.
Ik koop MSM omdat het vooral Belgisch is en dat is wat mijn interesse wekt. Als je dan een blad met, op 1 artikel na, enkel Amerikaanse spullen te zien krijgt ben je al snel uitgelezen.

Hou het dus maar op vooral Belgisch met af en toe eens een artikel over een ander land.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

citaat:
Geplaatst door T03

...
Wanneer komt er is een Duitsland special ?

SpGr
Marc

Die brengen we elke maand uit onde de naam Miba. [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

klein vraagje uit nieuwsgierigheid.
Wat is de naam van de jongste deelnemer?
en hoe oud is die?

Andr? Hubert is geboren op het eind van 1999. Hij zit in een team met zijn vader. Nathan Verhaeghe?is een jaartje jonger dan jij. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Voor mij hoeven die buitenlandse specials niet.......

Hou het dus maar op vooral Belgisch met af en toe eens een artikel over een ander land.



Ik vind een Amerik. baan ook wel best leuk maar daar een half tijdscchrift met vullen dat hoeft toch voor mij ook niet ! Bij mij mag best wel wat meer variatie ! Dit is mijn idee erover !

Groeten Peter[;)]

marc goovaerts

Alereerst,een goede reis Gerolf ! En een behouden thuiskomst vol idee?n..

Dan ons blad. Voor de eerste keer stevig getwijfeld of ik het wel zou kopen. Maar ja, dat zou een gat nalaten in een complete verzameling...

Het lijkt me meer een kijkblad dan een leesblad. Met een letterlijk overaanbod aan Amerikaanse banen, waardoor de typische verscheidenheid die we meestal kunnen vinden, er zwaar onder lijdt.
Misschien begon het schap met reserve-artikelen wat te zwaar door te wegen, of was het nodig om na de vakantie niet te snel compleet terug op te starten ?

Het hoofdstuk 'Lezersbrieven' is het hoofdstuk 'Lezersbrief' geworden, waarbij een noorderbuur een nieuwe taal gevonden heeft: het Belgisch. Op zoek naar het eerste woordenboek zeker ?

Wat me het meest tegen het hoofd stoot is het artikeltje eronder: 'Modelspoormagazine Online'.
Nadat de uitgever de oorspronkelijke website stevig verwaarloosd had, wordt nu de loftrompet gestoken over de nieuwe versie. Met een 'complete' beschrijving van de inhoud er van. Enkel de button 'Forum' werd vergeten. GEEN WOORD, GEEN LETTER over dit forum [xx(]!

Ikzelf ben meer ge?nteresseerd in het hier zeldzame deeltje 'Praktijk'. De beschrijving van de Switcher had misschien korter gekund. Maar heeft nu het grote voordeel dat het een aantal zaken op een rijtje zet. Die misschien al wel eens aangehaald zijn, maar voor wie nog niet sinds nr. 1 mee is, bijzonder interessant kan zijn.


Michiel

Zo'n Amerika-special mag best van mijn part, vooral dat het hier gaat om pareltjes gemaakt door Belgen. Baantje waar ik toch met veel respect en verbazing naar kijk. Men legt exact uit hoe men tot het concept is gekomen, we krijgen een overzicht van het toegepaste thema en het waarom van de uitbeelding. Maar uiteindelijk blijf toch een beetje op mijn honger zitten.

MSM is een hobbyblad naar de praktijk gericht, en we zijn allen op een of andere manier actief, creatief en constructief gebonden met de hobby. Ik mis in alle 5 Amerikaanse artikels vooral het technische aspect. (En dat is ook zo voor de meeste andere baanbeschrijvingen, niet alleen in deze MSM106). Dus, HOE werd het gemaakt? Hoe werd het frame gemaakt, het reli?f, de bekabeling, de automatisering of bedieningsmiddelen, de vegetatie, die mooie brug of markant gebouw, de achtergrond, verlichting... Kortom voor mij is het technische aspect minstens zo interessant, want daar kan ik iets mee. Dat kan ik meenemen naar mijn project.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

citaat:
Geplaatst door Michiel

Zo'n Amerika-special mag best van mijn part, vooral dat het hier gaat om pareltjes gemaakt door Belgen. Baantje waar ik toch met veel respect en verbazing naar kijk. Men legt exact uit hoe men tot het concept is gekomen, we krijgen een overzicht van het toegepaste thema en het waarom van de uitbeelding. Maar uiteindelijk blijf toch een beetje op mijn honger zitten.

MSM is een hobbyblad naar de praktijk gericht, en we zijn allen op een of andere manier actief, creatief en constructief gebonden met de hobby. Ik mis in alle 5 Amerikaanse artikels vooral het technische aspect. (En dat is ook zo voor de meeste andere baanbeschrijvingen, niet alleen in deze MSM106). Dus, HOE werd het gemaakt? Hoe werd het frame gemaakt, het reli?f, de bekabeling, de automatisering of bedieningsmiddelen, de vegetatie, die mooie brug of markant gebouw, de achtergrond, verlichting... Kortom voor mij is het technische aspect minstens zo interessant, want daar kan ik iets mee. Dat kan ik meenemen naar mijn project.




citaat:  MSM is een hobbyblad naar de praktijk gericht, en we zijn allen op een of andere manier actief, creatief en constructief gebonden met de hobby.

i.d.v.: wanneer een bedrijfsbezoek dat we kunnen "zien" hoe ons blad gemaakt wordt ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

evan

citaat:
Geplaatst door Michiel



Ik mis in alle 5 Amerikaanse artikels vooral het technische aspect. (En dat is ook zo voor de meeste andere baanbeschrijvingen, niet alleen in deze MSM106). Dus, HOE werd het gemaakt? Hoe werd het frame gemaakt, het reli?f, de bekabeling, de automatisering of bedieningsmiddelen, de vegetatie, die mooie brug of markant gebouw, de achtergrond, verlichting... Kortom voor mij is het technische aspect minstens zo interessant, want daar kan ik iets mee. Dat kan ik meenemen naar mijn project.



Dat is inderdaad een goed idee, maar van MSM uit kwam die vraag niet.  
Deze artikels zijn op zich leuk en kunnen evengoed verspreid worden over meerdere nummers gemixt met andere thema's en is er ruimte voor meer foto's en uitleg over de bouw van een baan.
Ikzelf heb twee artikels geschreven in dit nummer (NRR en BBC) en heb het moeilijk om zoveel mogelijk mee te geven in een beknopte versie.
[;)][:)]

Even een eigen mening:

De NRR is een grote baan van 26 meter waaraan 5 jaar is gewerkt met eigenbouw wissels, gebouwen, landschap, bomen enz. en dan zijn 8 blz te kort, maar wel genoeg voor 1 nummer.
De eigenbouw wissels, bomen en landschap zijn niet "exclusief" amerikaans dus kunnen ook op Eur. banen gebruikt worden.

Wat BBC betreft is het een klein baantje en was het een leuke uitdaging.  Het gaat hier inderdaad over het concept en daarbij de sfeer.  Het is in eender welk thema perfect uitwerkbaar.  

Zowat alle banen in MSM 106 zijn door Belgen en Noorderburen gebouwd. Dus waarom zouden die dan ns niet in een blad mogen staan uit hun eigen land (evt wel meer gespreid alhoewel ik me niet stoor aan een special) in plaats van alleen buitenlandse bladen.

Als er alleen Belgische banen zouden zijn in MSM, zonder qua techniek en ideeen naar iets anders te kijken zou men ook rap uitgekeken zijn.
Tenzij men alleen boterhammen lust met kaas en Choco natuurlijk.

Ik geloof trouwens dat de MSM staff weinig toevoer krijgt van (degelijke) Belgische banen en materiaal.  
Het is eigenlijk ook normaal want het is dan ook maar een klein land en wordt er niet zoals 1 gezin op 5 in Duitsland met treintjes gereden.  Er zijn dan ook nog wat mensen in Belgie die over een mooie B-baan beschikken, maar niet iedereen wil zijn gerealiseerd werk gepubliceerd zien.  Neem dat maar van me aan. Ik ken zo een paar banen.

Mijn motto... "alles wat spoort is fascinerend op zijn manier en de verbeelding doet de rest"

Men moet natuurlijk wel verbeelding hebben en willen hebben[}:)]

Vriendelijke groeten van een toch wel trotse bouwer[;)]




PS: In het artikel over de Nitinat RR zijn tweemaal de bijteksten van de foto's onderling verwisseld.  Namelijk foto 1 en 2 en ook 11 en 12.



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

conducteur

citaat:
Geplaatst door Michiel

... Maar uiteindelijk blijf toch een beetje op mijn honger zitten...

...Ik mis in alle 5 Amerikaanse artikels vooral het technische aspect. (En dat is ook zo voor de meeste andere baanbeschrijvingen, niet alleen in deze MSM106). Dus, HOE werd het gemaakt? Hoe werd het frame gemaakt, het reli?f, de bekabeling, de automatisering of bedieningsmiddelen, de vegetatie, die mooie brug of markant gebouw, de achtergrond, verlichting... Kortom voor mij is het technische aspect minstens zo interessant, want daar kan ik iets mee. Dat kan ik meenemen naar mijn project.



Hier sla je de nagel op de kop Michiel. Zeker met de laatste zin. Dat er een station op de baan staat kun je met een mooie foto ook tonen, maar hoe het houtwerk zoals je als voorbeeld geeft gemaakt werd, gaat moeilijk. Leg daar beter de nadruk op, en de artikels zullen volgens mij een bepaalde meerwaarde krijgen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

loebaske

Een beetje akkoord met iedereen zijn mening, deze uitgave zal ook behoren tot ??n van de uitgavens die snel in de boekenkast zal behoren.
Elk artikel heeft toch zijn bijdrage tot het vervaardigen van scenerie, als dat nu Duits/Vlaams of Amerikaans is, men leerd altijd iets.
Is al eens eerder aangehaald, dat eender wie van ons "schatten op zolder" of ergens anders hebben staan die nooit de buiten wereld zullen zien, maar toch wel juweeltjes zijn en best een reportage waard zijn, denk maar de reportages over enkele kleine diorama's die onder de naam "enne die weet ik niet meteen" verschenen zijn, kijk maar op ons forum welke juweeltjes te zien zijn, maar je moet de moeite doen om de redaktie in te lichten en de vraag stellen als je artikel voldoet aan een reportage, daarmee bedoel ik dat je zelf eens in de pen moet kruipen.
Ben ook (weer)volop bezig met men baan en als ik voldoene tekst en foto heb zal ik de redaktie aanschrijven voor ??n of meerdere bladzijden in MSM.

Op het forum staan soms voldoende argumenten om in ons lijfblad te publiceren, denk dat ook die artikels dan zullen afgewezen worden, omdat die we kennen van het forum....

Ga maar iets stom zeggen, maar de baan van OA van Erwim (Mol) is een vakantie nr waard en zo zijn er nog veel, men moet niet altijd op beurzen of tentoonstellingen staan om de voorpagina te halen.

Dus gasten, kruip uit jullie schelp en laat de fotograven van MSM hun werk doen...een foto op van je op de WC is ook wat anders [:D][:D][:D][:D]

Pol

citaat:
Geplaatst door T03

Vandaag ontvangen, meer als 30 pagina's Amerikaans + nog is 8 pagina's over een Amerikaanse lokomotief, de helft van het tijdschrift made in USA, ja dat is degelijk een Amerika special.
Wanneer komt er is een Duitsland special ?

SpGr
Marc



Die Duitsland-special mag voor mijn part ook hoor. En voor mijn part mag er ook een Luxemburg-, Frankrijk-, ... special komen ook, maar dan misschien ??n keer per jaar. Als de rest dan Belgisch getint blijft, mag daar toch niemand een probleem mee hebben volgens mij.

Zelf verzamel ik Duits materiaal en ben ik bezig met de planning en hopelijk binnenkort ook opbouw van een Duitse baan. Waarom interesseert MSM mij dan toch zo; omdat veel scenery, baanvormen, uitwerkingen e.d. ook toepasbaar zullen zijn op mijn baan en omdat heel wat Belgische baantjes best inspiratie kunnen geven voor mijn Duitse baan. Het omgekeerde kan dus ook gerust.

Waarom koop ik dan de MIBA niet? Omdat ik MSM gewoon (meestal) een goed blad vind.

De banen die in huidig nummer gepresenteerd worden zijn weer van een degelijk niveau en ik moet zeggen dat de banen Beautiful British Columbia, Nitinat River en The Mill mij erg bekoren.

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Michiel

Hoi Evan, (en andere Amerika-bouwers uit MSM106)

ik kan me voorstellen dat jullie je een beetje miskend voelen met mijn (en andere reacties). Ik wil toch even benadrukken dat ik jullie baantjes echt fantastisch mooi vind, en heel erg knap gemaakt. Van jou, Evan, hebben we hier op het forum het bouwprocess van Beautiful British Columbia mogen volgen, en hebben we toch een hoop mogen meepikken. Daar ben ik je heel dankbaar voor.

Mijn pleidooi voor meer aandacht voor techniek bij baanbesprekingen staat los van de pracht van jullie creaties, en ik geniet van jullie bijdragen in MSM. Dat wou ik hier toch wel even benadrukken. [;)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Van mij mag dat gerust hoor, zo een of twee keer per jaar een special.
We hebben in het verleden al regelmatig banen gezien (overigens zeer mooie) naar Engels voorbeeld. Dus zolang het van die prachtige banen zijn vind ik het wel goed. Ik leer toch altijd wel iets bij van wat andere modelspoorders presteren.
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

@Michiel: eens een lezersbrief schrijven, zodat er de volgende keer in de rubriek lezersbrief/brieven iets interessant staat? Ik ben ervan overtuigd dat de banen zeer mooi zijn, maar de reportages zitten op de verkeerde manier in elkaar...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum