Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Andere schalen in MSM

Gestart door Guy Van Meroye, 18 oktober 2005, 09:41:27 AM

Guy Van Meroye

Regelmatig lees ik hier op het forum dat de andere schalen (N-Z-O-I) in MSM stiefmoederlijk behandeld worden.

Men mag hier toch niet aan het feit voorbijgaan dat de meerderheid van de modelspoorders in HO-bezig zijn, en dus logischer wijze ook het meeste aandacht toebedeeld krijgen. En de "Belgische" nieuwtjes in Z, N, O of I zijn per jaar op ??n hand te tellen, dit is nu eenmaal een feit. Het is immers ook niet de bedoeling om al het "internationaal" nieuws in de bovengenoemde schalen in MSM op te nemen.

Als mede-verantwoordelijke voor de nieuwsgaring voor MSM lees ik ook veel buitenlandse bladen, en weet dat er inderdaad in de "andere" schalen veel meer aanbod is dan wat ervan vermeld wordt in MSM. Maar als ik dan in de Belgische vakhandel navraag doe naar een aantal producten schijnt niemand die te kennen, laat staan in huis te hebben.


Ik doe hierbij dan ook een oproep aan de beoefenaars van de "kleinere" of "grotere" schalen (depoovere/rgp) om indien zij via hun eigen vakblad, club, forum of andere tamtam op de hoogte zijn van iets nieuws, zij dit gewoon per mail melden aan de redactie. Zo worden de redacteurs (die toegegeven allemaal HO-mannen zijn) opmerkzaam gemaakt op zaken die misschien aan hun aandacht zouden voorbijgaan en toch passen binnen de Belgische ori?ntatie van MSM. Hetzelfde geldt overigens ook voor de beoefenaars van "smalspoor".

Alle tips ivm nieuws dus steeds welkom (maar redactie zal wel selectie maken uiteraard...)
Guy
 

rgp

Dag,

Guy bedankt voor deze openhartige bijdrage en de uitgestoken hand.  Ik zal mij voorwat schaal 0 betreft inzetten.

Je analyse is bijna volledig.  Het is een vicieuze cirkel.  Neem 0. Je leest er weinig over omdat er weinig beoefenaars zijn.  er zijn weinig beoefenaars omdat er weinig te krijgen is en er weinig over geschreven wordt.  Er is ook weing te krijgen omdat er weinig beoefenaars zijn. enz.

Roland

argilla

ben bezig aan On30 artikels (van een in opbouw zijnde baan uit 2 modules ;zie smalspoorforum). Maar een goed artikel opstellen in deftige taal en daarbij foto's , in meedere delen ....is verdorie niet simpel en gemakkelijk [:0][;)]
Bovendien ...denk ik...dat ik die artikels ook nog eens zal moeten vertalen voor onze Waalse vrienden.
Begin er maar aan [:(]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Guy Van Meroye


en toch passen binnen de Belgische ori?ntatie van MSM. Hetzelfde geldt overigens ook voor de beoefenaars van "smalspoor".

Met andere woorden:NMBS nieuwtjes in schaal 0,NMVB nieuwtjes in HOm of 0 ,en misschien iets in TT en dan hebben we het gehad.Als het niet Belgisch is komt het er niet in...
Echt v??l gaat dat ook niet opbrengen ,denk ik.



Gerrit

tonycabus

Ik denk dat er toch ook plaats zal moeten komen voor free-lance-dinges, vooral in smalspoor... Daarin is buiten in wat steenbakkerijen (en dan nog...) in Belgie niet veel te zien h? Guy?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Een ding mag het zeker niet worden : een opsomming van alles wat nieuw is op de markt. Want dan kan ik beter de merk catalogen kopen. De belgische/nederlandse nieuwtjes of de voor belgen/nederlanders intressante nieuwtjes moeten/mogen in MSM, maar al de andere nieuwtjes staan in de buitenlandse literatuur en moeten hier niet als dusdanig herhaalt worden.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

argilla

en toch...ben ik blij met Nico zijn oproep. Hier is duidelijk nog groeipotentieel voor het magazine aanwezig. Men ziet dat ook in buitenlandse Magazines. Na een tijdje is in schaal Ho alles gezegd en herhaald, op duizend en ??n manieren. Niet dat daar iets tegen in te brengen valt, wel integendeel. Maar, de modelspoorhorizonten zijn ruimer, breder. Alleeen is het de zaak mensen van andere schalen te motiveren om een bijdrage te leveren.
(Hetzelfde zie je ook in clubs. Steeds dezelfde mensen die zich inzetten voor het modelspoorwegdoel.)
Het klinkt misschien melig maar, laat ons de oproep die Nico doet beantwoorden. Ook al blijven het misschien "maar" goede voornemens. Later zullen we misschien de vruchten daar van plukken met een nieuwe generatie modelspoorweg liefhebbers, door hen "nu" te inspireren en voorbeelden te tonen. [8D][8D][:D]
Dat er niet meer nieuws te rapen valt op gebied van grotere schalen , ligt uiteindelijk aan ons. Het zijn wij die druk kunnen uitoefen op fabrikanten ( en invoerders)om hun produktengamma uit te breiden.

( zomaar recht voor de raap en uit het hart geschreven, de gedachte die voorbij vloog)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Guy Van Meroye

Mij persoonlijk moet je niet overtuigen dat er ruimte moet zijn voor andere dan strikt Belgische dingen, ik heb een ruime interesse en ben ervan overtuigd dat vele lezers ook smalspoor kunnen smaken, als het maar goed gemaakt is. Smalspoor is overigens iets waarbij men een ideale mix kan maken tussen fantasie en werkelijkheid, en waarbij enorm veel zelfbouw bij te pas komt. Vele beoefenaars van smalspoor staan inzake modelbouwvaardigheden op de modelspoorladder heel wat trapjes hoger dan de gemiddelde modeltreinliefhebber, die al te dikwijls een verzamelaar van dozen en cataloognummers is.. Dit is geen verwijt aan de laatste categorie, enkel een simpele vaststelling.
En de Belgische ori?ntatie, tja die blijft natuurlijk wel een beetje, maar is mi ook rekbaar.
In het buitenland zie je vrij veel free-lance banen, gemaakt naar een zelfverzonnen verhaal, met een denkbeeldige maatschappij. Nu is een zelfstandige grootspoormaatschappij in ons kleine landje niet zo evident, maar wat te denken van een kleine private smalspoormaatschappij, die zich toelegt op ??n bepaalde trafiek, ??n bepaalde ontginning of zoiets. Deze fictieve situatie kan mi perfect binnen een Belgisch kader...
En meer nieuwtjes is niet gelijk aan een catalogus van alles wat uitkomt,bedoeling is op een boeiende wijze de lezer te informeren, en al eens over de vervaagde grenzen van ons zo kleine landje kijken...
Guy
 

argilla

en er is nog iets......
( sorry hoor ik doet dat echt graag over modelspoorweg schrijven, ook al besef ik dat sommige van mijn schrijfsels kant nog wal raken of niets terzake doende, maar ik doe het graag . En ook dit is een aspect van het modelspoor gebeuren, zoals er mensen zijn die locs verzamelen of foto's van locs verzamelen)
Het heeft geen zin stenen te werpen naar anderen( bv de redactie of personen van MSM) als we niet zelf veranderen. Ik bedoel hiermee... de laatste tijd komt hier in het forum precies gewenning voor aan het hoog niveau dat ons lijfblad voorstaat. ( een indruk van me of ben ik mis) Dat lees je aan de , naar mijn mening, wat zonderlinge commentaren op de artikels die men geeft. Goed iedereen moet zijn mening te kennen geven. Maar zou het niet beter zijn dan zelf in de pen te kruipen, en trachten beter te doen ???
Men kan en mag nu eenmaal niet verwachten van de redaktie dat het niveau alsmaar hoger( en beter) klimt. Ook zijn het tenslotte maar mensen, niet ??
De PC kan hieraan niets verhelpen, het is maar een domme machine, niets meer of minder.
Sorry hoor maar dit moest er even uit !!!
Maar goed laat ons met een positieve noot eindigen. Mensen zoals Nico en de  naar ik hoop lieftalige vrouwelijke redaktie , Tony en nog vele anderen . Laat ons die koesteren .

( zomaar)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Laat door die loc,
op twee stalen staven naar het onbekende,
achter zich aansleurend wagons volgeladen
naar een of ander havendok.

Smachtend om te leveren wat is ingeladen
voortschrijnent door een donkere nacht.
Niets is zo machtig en sterk,
Niets is zo prachtig en met een merk.

Stampend , kreunende cilinders in het binnenwerk,
stinkende oliedampen ten spijt,
altijd paraat zonder gemor immer vooruit
sterk als NMBS kerkewerk.

O glorie van de indusrieele revolutie,
begonnen in ander tijdperk.
Afgebroken en weer verheerlijkt,
weerzienwekkende machine altijd verongelijkt.

Niets zal U kunnen vervangen,
in geen duizend jaar verhangen.
Macht en pracht van ons Belgenland,
ik groet U edele kracht.










argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

tonycabus

@ GVM : Precies zo bedoelden wij het ook, Guy. Ik denk dat Jonkheer de Rocheval en "Baron"[;)] de Bruyne ons nog wat moois kunnen voorschotelen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door tonycabus

@ GVM : Precies zo bedoelden wij het ook, Guy. Ik denk dat Jonkheer de Rocheval en "Baron"[;)] de Bruyne ons nog wat moois kunnen voorschotelen.



Er is toch verder toch nog wel iemand die aan ??n of andere baan bezig is mag ik hopen? of zijn het hier allemaal:
"armchair enthusiasts" zoals ze dat zo treffend noemen over het kanaal.Die baan moet zels niet 100% af zijn,alleen het stuk dat voorgesteld word wel natuurlijk.Ik ben overigens niet van plan om mijn "voie de soissante/two foot gauge" projekt te verbelgisen alleen maar omdat het dan eens in MSM mag staan.

Gerrit  



ERVIN

WAAAW ARGILLA,mooi gedicht jong!!!

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

depovero

Dag medemodelbouwers,

Als ik dit lees, dan ben ik wel een beetje terug gemotiveerd. Ik heb al lang zin om iets te schrijven over Z, h?, Tony, maar een hele resem van gebeurtenissen heeft het mij belet en remt het nu nog af.
PC lang ziek geweest, vakantie, werk verloren, nieuw werk gevonden en voor deze nieuwe job terug aan het leren tekenen op de PC.
Gebeuren in nog geen drie maanden tijd, amaai mijnen frak.

Het schrijven hoop ik niet te lang meer uit te stellen, alleen, Guy, Tony en andere MSM-mannen, hoe en waar kan dit naar jullie ge'bracht' worden?

Geef me nog effe de tijd het 'Nero' programma te begrijpen - pfff, nog studie-uren in het vooruitzicht - en, ..., wordt vervolgd.

Zuccezz,

Denis.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn