Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Noch weg uit China

Gestart door argilla, 07 augustus 2011, 08:44:40 AM

argilla

De scenery toeleveringsfabriek Noch verlaat China uit onvrede met haar partnerfirma wegens toenemende oneenigheid en dalende kwaliteit van de produkten.
Noch ruilt China voor Vietnam. De firma vestigd zich in Ho-Chi-Minh stad ( Saigon) omdat daar lagere lonen zijn, en ook de toenemende liberalisering van Vietnam beter is dan in China. Het aloude en beroemde Vietnamese handwerk ligt er kwalitatief beter dan in China. De kwaliteit  van het handwerk is volgens Noch, er stukken beter. De productiviteit van de arbeidersters is volgen Noch Asie ook veel beter.

Vraag is: of dat in de prijszetting hier in het Westen zich ook zal laten gevoelen ???? Of weer winst voor de firma ??


Bron: Eisenbahn Journaal 8/2011
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ToThePoint

Wat denkt ge zelf ?
Aan ons gaan ze het niet geven, dus de pocket der aandeelhouders wordt beter gespijst.
Een ding vergeten ze, in uw kist neemt ge het niet mee.
Ge zijt gekomen met niets en zal vertrekken met niets.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Metpetergaathetbeter

Ik denk dat de verhouding kwaliteit-kostprijs vooral de doorslag geeft. Mochten de Vietnamezen aan dezelfde tarief werken als de Chinezen dan zou er hoogstwaarschijnelijk niet veranderd worden van productieplaats. De prijs zal ongetwijfeld niet aangepast worden daar je "meer kwaliteit" krijgt voor "hetzelfde geld (of meer?)".De besparingen van verhuis en de besparingen van loonkost zullen ongetwijfeld verdwijnen in de zakken van management en de aandeelhouders.[V] Hier zie je ook zo'n dingen men smijt eerst een heleboel mensen op straat, vervolgens vertelt men dat er enorm bespaard is en die besparingen verdwijnen dan in de zakken van degene die het allemaal organiseerde en de aandeelhouders. Vervolgens worden die managers weggekocht want die kunnen veel besparen en wat gebeurd er later er is zodanig weinig personeel voor zoveel werk ; kwaliteit vermindert en komt in de problemen. En alles kan hem opnieuw herhalen totdat er niets meer overschiet of men verhuist naar landen waar men soc. zekerheid en deftige arbeids voorwaarden niet kent ![V]
Bekijk nu bv LS, Marklin en de anderen verhuisden om de produktiekosten te drukken, men bracht een betere detailering, maar de motorisatie die ging er in vele gevallen niet opvooruit, toch stegen de prijzen niettegenstaande goedkopere produktiemethoden en produktiekosten.
Verder heb je hier mensen die iets op de markt brengen en wanneer je het koopt dat het vaak jaren duurt voor je opnieuw jouw aangekocht stuk terugkrijgt(al het dan al het jouwe is !)vanwege problemen van mototisatie enz...
Maar ja wij zijn eigenlijk ook een beetje schuldig aan die praktijken, tegenstaande wij het weten dat er vaak problemen zijn (en blijven!) blijven wij dergelijke produkten kopen als er iets in  uitkomt. Een ondernemer zou dan tweemaal denken en enkel een produkt die 100% in orde is uitbrengen.[^]

Groeten Peter[;)]

ysbeer

Ik heb de laatste jaren een behoorlijke hoeveelheid loks en wagens gekocht.
Dat er nooit iets aan mankeert hoor je mij niet zeggen,maar dat het slechter is dan pakweg 20 jaar terug,nee bij mij niet.
Service van de grotere bedrijven is inderdaad niet altijd je dat,maar een goede winkelier kan veel bereiken.
Denk voor dat je alles op china of vietnam of zo afschuift ook eens aan de winkelier die aanvragen om reserve delen,reparatie e.d maanden laat liggen (zonder dat te vertellen)om in een keer een grotere bestelling te kunnen plaatsen.
En dan maar zeggen Ja die chinezen he die.....enz
Ik verzin dit niet het gebeurt werkelijk zo,en zolang wij maar vrolijk mee klagen over chinezen e.d.lacht die winkelier.
Zijn schuld is het werkelijk niet.[:(!][:(!]
wim