Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Perron Display's met PIC Microcontrollers

Gestart door franky_mertens, 05 augustus 2011, 23:45:24 PM

franky_mertens

kun je deze websites linken op het forum aub
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop


PeterC

citaat:
Geplaatst door franky_mertens
...
Ik programmeer met MPLAB IDE en ik denk dat dit de taal BASIC is.
Ik ben begonnen met leren over ?C's met de PICBASIC cursus die je hier kunt vinden.
//www.picbasic.nl
Ik gebruik de programmer Wisp648...



Frank,
PICBASIC is en blijft BASIC...
Ik wil je niet ontmoedigen, maar als je alles uit een PIC wil halen, heb je wel een 'andere' taal nodig.  Met Assembler haal je er alles uit maar is zo... ...moeilijk ...foutgevoelig ...tijdverslindend ...heel veel doc nodig...
Is JAL geen optie (heb er geen aandelen in en verdien er niets mee om je die raad te geven [;)] )
Het is een taal die zowel high-level programmatie toelaat als low-level (assembler).  Als je toch MPLAB gebruikt is het heel eenvoudig om je programma's te schrijven.  Download alles wat JAL betreft (open-source), schrijf, compileer naar ASM en flash via MPLAB.  Er zijn (verschillende) JAL gebruikersgroepen waar je met je (eventuele) problemen terecht kan.
Ik werk zelf al enkele jaren met PIC's en heb enkele weken terug de draad terug opgenomen (na een sabbath-jaar).  Ik gebruik momenteel de officiele JAL bibliotheken en bij het minste probleem krijg je (wereldwijde) steun.
Ik blijf je draadje volgen en indien interesse in JAL, stuur mij dan een PM [;)]
Groetjes, Peter


franky_mertens

Ik ga het eens bekijken of ik al dan niet overstap naar JAL
Ik ben nog maar aan het leren om ?c te programmeren, ik ken wat van BASIC daarmee wou ik het eerst hiermee proberen

Ik heb zeker interesse om JAL te leren.

Mijn eerste ?C programmeren was een succes:
Dit project was het instellen van de juiste knipperfrequentie voor een belgisch tegenspoor sein en overweg lichten.
Dit aan de hand van een filmpje wat ik had opgenomen.
En iemand heeft ermee een programma gebruikt om de AAN en UIT tijden te meten.

Nu is die heel realistisch

Ik nog vanalles proberen om die lcd's te laten werken
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop

Gerolf

citaat:
Geplaatst door franky_mertens
Ik ben nog maar aan het leren om ?c te programmeren...Mijn eerste ?C programmeren was ... het instellen van de juiste knipperfrequentie voor een belgisch tegenspoor sein en overweg lichten... proberen om die lcd's te laten werken
Ik wil absoluut niet neerbuigend doen, maar er is toch wel een verschil [;)]
Ik ben er zelf ook mee bezig, en vind het ook een geweldig interessante manier om de klassieke elektronica eenvoudiger te maken [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

joble

Misschien is dit ook eens de moeite om te bekijken: http://www.olimex.com/dev/msp-4619lcd.html

Olimex maakt allerlei developmentbordjes met bijhorende democode die je kan gebruiken om zonder veel moeite aan een microcontroller projektje te beginnen.

Het bordje in kwestie is veel te uitgebreid voor wat je wil maken. Maar de software die je vrij kan downloaden (ook zonder het bordje te kopen) kan wel eens interessant zijn. Misschien kan je hiermee heel wat tijd winnen.

Het is wel op basis van een MSP430, geen PIC. Misschien is de C-code voor de MSP wel te porteren naar PIC.

Groeten,
Johan