NMBS Station plannen/schets

Gestart door joble, 03 augustus 2011, 09:30:13 AM

joble

Hallo,

Ik zou graag een typisch NMBS station nabouwen. Mijn oog was gevallen op Kalmthout, omdat het een veel voorkomende type station is, dat 100% voldoet aan mijn persoonlijk beeld van een Belgisch station. En bovendien nog niet te ver van mijn woonplaats, zodat ik gemakkelijk ter plaatse kan gaan kijken en meten.

Het is de bedoeling om een station te bouwen gebaseerd op dat van Kalmthout, eventueel aangevuld met details van een van de vele gelijkaardige stations.

Kan iemand mij helpen aan een plan of een schets van de gevel(s) van dit station of een ander station van dit type.

Groeten,
Johan

Klaas Zondervan

Als je er zo dicht bij woont kan je die toch zelf maken?
Tel de stoeptegels die rond het gebouw liggen, meet een deur op en maak een heleboel foto's van alle kanten. Dan heb je genoeg informatie om zelf een plan en de aanzichten te tekenen.

joble

Hallo Klaas,

Klopt wat je zegt en dat ga ik ook doen.

Maar uit de plannen hoop ik info over details te halen die zich te hoog bevinden om terplekke op te meten (zonder stelling of ladder[;)]). Bijvoorbeeld de diameter van het zijraampje, afmetingen van schoorstenen, ...

Misschien kunnen die ook ahv foto's ingeschat worden, maar met een plan is dit duidelijker, lijkt me.

Groeten,
Johan

chef garde


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door joble

Misschien kunnen die ook ahv foto's ingeschat worden, .....
Dat bedoel ik. Als je van een gevel een plat aanzicht fotografeert, en je weet de totale breedte, dan kun je de afmetingen van zo'n raampje tamelijk nauwkerig berekenen.
Andere truc: meet het metswerk. Hoe hoog zijn 10 lagen stenen, hoe breed zijn 10 stenen naast elkaar? Dan kun je op de foto aan de hand van de steenlagen uittellen hoe groot bepaalde details zijn.

joble

Het is inderdaad zo dat de dimensies van de details via foto nauwkeuriger te bepalen zijn, dan dat ze later in 1:87 nagemaakt kunnen worden? Dus is een plan inderdaad overbodig, mits een reeks goede foto?s.

Via de link van chef garde zie ik dat het stationsgebouw van Kalmthout te koop staat! Het gebouw kopen om dan zeer nauwkeurig op te meten valt waarschijnlijk net buiten mijn modelspoorbudget?  Dus zal ik me moeten haasten om het op te meten, nu het nog eigendom is van NMBS zal ik hier gemakkelijker toestemming voor krijgen.

Voor ik ga meten zou ik de lengte en breedte van het gebouw willen kennen om te kijken of het past op m?n baan. Maar dat zal wel lukken ahv foto?s die ik op internet vind. Bij de info over de verkoop van het station staan oppervlaktes vermeld, die dan als controle kunnen dienen.

Groeten,
Johan

ToThePoint

Misschien is de bouwdoos van kibri een optie.
Die hebben recent een nieuwe reeks belgische stations uitgebracht.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

railman56

misschien kan dit helpen?
oudheidkundige kring kalmthout, mailadres: archief@kalmthout.be
zulke instanties weten meestal veel te vertellen en hebben misschien nog plannen afhankelijk van het gewenste jaar.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

vyncky




citaat:
Geplaatst door railman56

misschien kan dit helpen?
oudheidkundige kring kalmthout, mailadres: archief@kalmthout.be
zulke instanties weten meestal veel te vertellen en hebben misschien nog plannen afhankelijk van het gewenste jaar.
marc



Op de gemeente hebben ze daar bij mij weten bitter weinig van!
Misschien de oudheidkundige kring?
(Ik ben zelf eens gaan horen, het zou me sterk verbazen)
via NMBS-archief kan je eens proberen.

(moest je ze vinden ben ik altijd ge?nteresseerd in een kopietje.)
Had ik ze, dan kreeg je ze!

Om de luifel na te bouwen, moet je eens bij PB-messing kijken, zij maken zo'n profielen als die van Kalmthout.

Als ik ze nog moest tegenkomen stuur ik je een PM.

groetjes

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

swarol

hallo,
klamthout heeft er 3,kalmthout,kijk uit en heide,volgens mij,zoals iemand hier voor heeft gezegt,bestaan er bouwplannen die je kan opvragen,dan heb je ineens alles nauwkeurig.zelf woon ik in kapellen,als je wil zoek ik wel eens mee. bij faller hebben ze wel een goede gelijkenis van het station van kapellen.
groetjes swarol
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Peter

Voor het station waar ik mee bezig ben (zie Gengenbach) heeft een modelspoorder die daar woont, en ook ikzelf foto's van het gebouw genomen waarop telkens een vouwmeter van 2 meter op afgebeeld is. Op die manier heb je een heel goede referentie voor de afmetingen.
Een bevriend forumlid, Dirky, heeft voor mij dit dan in tekeningen uitgewerkt.
Mede forumleden zullen met echter gelijk geven als ik zeg dat het zelf bouwen veel arbeidsintesiever is dan even een bouwdoos in elkaar steken, maar de voldoening is dan ook veel groter.
Voor mij is Gengenbach het vierde zelfbouw gebouw, na de seinhuizen van Hoboken-Kapelstraat, Antwerpen-Schijnpoort, en het nu, bijna afgewerkte, station Boom.
Met vriendelijke groeten
Peter

vandomm

@ joble ,

Zelf ben ik bezig de douane/goederenloods van Essen te bouwen .

De kopies van de originele tekeningen heb ik gekregen van de Holding van  NMBS te Hasselt . Hier zul je dan ook moeten zijn om aan de juiste bouwtekeningen te komen , beter dan foto's  .
Alvast succes
Cees .

Thommy

ik kan je voor het hoofdgebouw wel verder helpen denk ik. Dat is zo'n typisch Belgisch station, en ik van Lissewege kopies van de blauwdrukken...
Greetz

Thommy

joble

Alvast iedereen bedankt voor de nuttige reacties.

Als ik een combinatie gebruik van foto?s, eigen metingen en plannen zal ik, met mijn beperkte zelfbouwervaring, zeker genoeg informatie hebben.

Ik heb ondertussen geleerd dat voor dit soort stations een classificatie systeem bestaat waarbij de stations worden ingedeeld volgens de datum van het eerst gebouwde station van het type. (vb. type 1881 L3)

Ik ben nu eens aan het opzoeken welke stations er bestaan in het type Kalmthout/Lissewege.  Hopelijk kan ik van de NMBS plannen krijgen van een van deze stations. Maar met wat ik hierboven lees, heb ik er al wel goede moed op.

Tommy, de plannen van Lissewege interesseren me zeker. Ik heb hiervoor een PM gestuurd.

Het is inderdaad de bedoeling zelf te bouwen, omwille van de voldoening die dit geeft. Als het niet lukt is de Kibri set een goede optie.

Groeten,
Johan

railman56

@thommy en vandomm:indien jullie deze plannen kunnen doormailen[?]
komen ooit nog van pas
alvast bedankt
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn