Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Vaste koppeling

Gestart door Binco, 28 juli 2011, 11:55:27 AM

Binco

Omdat ik het beu ben dat het einde van mijn trein als een soort accordeon* mee rijdt met de locomotief was ik aan het denken om er vaste koppelingen op te steken.

Nu is er buiten Ribu nog een merk dat zo'n koppelingen in zijn gamma heeft?
En bij vaste koppelingen, zijn deze dan kort gekoppeld? (veronderstel van wel)

* Misschien een klein beetje overdreven :I maar je merkt toch een wiegende beweging bij de laatste rijtuigen.

:);)

Gerolf

Dit begrijp ik niet goed. Een kortkoppelmechaniek heeft geen speling in de lengterichting van je trein, en een aangekoppelde kortkoppeling zelf ook niet.
Gebruik je dan gewone beugelkoppelingen in een kortkoppelmechaniek?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan Poelmans

Zal idd wel afhangen van welke koppelingen. een roco universeel heeft nog een beetje spel, maar dat is geen kortkoppeling. Een fleischmann oid heeft zogoed als geen spel, en wat je van vering zal zien zal al meer te maken hebben met belabberde kortkoppelmechaniekjes van je wagons.
 

modelbaanHO

Het accordeon effect is anders wel overeenkomstig de werkelijkheid. Tenminste bij het aanzetten en het afremmen van een trein, eens op snelheid zouden de wagons dezelfde afstand moeten behouden.

Mijn vader was treinbestuurder en die heeft mij vroeger verteld dat hier bij het aanzetten zelfs gebruik van gemaakt werd door bij zware treinen eerst een beetje achteruit te drukken waarbij alle koppelingen "los" kwamen te hangen en dan aan te zetten waarbij eigenlijk de wagons een voor een in beweging worden gezet wat het vertrekken van de trein vergemakkelijkte.

Of er nog een ander merk is buite RIBU dat vaste verbindingen aanbied weet ik niet. Maar de meeste (zoniet alle) kortkoppelingen zijn star waardoor het accordeon-effect bijna uitgesloten wordt, zoals Gerolf en Johan ook al schreven.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Klaas Zondervan

Het maakt wel uit over wat voor trein het gaat.
Personenrijtuigen worden strak gekoppeld, zodanig dat de buffers altijd onder veerspanning staan.

Goederenwagens worden los gekoppeld, in getrokken toestand raken de buffers elkaar niet of nauwelijks. En de bedoeling daarvan is inderdaad om het aanzetten te vergemakkelijken.

Verder sluit ik me aan bij Gerolf, gekoppelde kortkoppelingen gedragen zich als een starre boom, dus het heeft geen zin om die door een vaste koppeling te vervangen.

Binco

Ik gebruik de Roco Universele, daar zit inderdaad nog wat speling op.
Vroeger gebruikte ik de Profi's van Fleischmann, maar een klein hoogteverschil was genoeg om ongewild los te koppelen.
Het was dus kiezen, en ik heb dan maar gekozen voor iets minder kort tegen elkaar te rijden.
Ik ga voor de rijtuigen dus nu maar vaste verbindingen gebruiken.

-> Strak en nooit ongewild losgekoppeld.

Maar met deze vaste verbindingen wordt toch ook kortgekoppeld neem ik aan?

[:)][;)]

Gerolf

Zo'n vaste verbinding gedraagt zich als een gekoppeld paar kortkoppelingen, ja [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

... een roco universeel heeft nog een beetje spel, maar dat is geen kortkoppeling...


Zozo. Dan zal ik me al jaren vergist hebben...[:D]

Erik

Peter

Ik gebruik voor mijn reizigerswagens de Fleischmann kortkoppeling, met uitzondering van de wagen die aan de lok komt.
Voor mijn loks en mijn goederenwagens gebruik ik de Roco universeel koppeling, om loks met digitale koppeling te kunnen gebruiken.
Ik vind die Roco universeel koppeling heel goed in gebruik,en die houd trouwens zowat het midden tussen beugelkoppelingen en kortkoppelingen. Dat de afstand iets groter is (ong. 1?2 mm) valt bij het gebruik trouwens niet op.
Met vriendelijke groeten
Peter

eric

Binco,

Brawa heeft ook vaste koppelstangetjes.
Vele mooier dan die van Ribu.
Deze dus,

ERVIN

Ik gebruik al een hele tijd de vaste koppelingen van Brawa , ik ben er heel tevreden over.

Verschil tussen de buffers is er absoluut niet met bvb. de Fleischmann profi-koppelingen.

Ik heb mijn vaste koppelingen gekocht bij Modeltrein-paradise.

Vaste koppeling....



Fleischmann profi-koppeling....



Koppelingen zitten verpakt per 10 in een doosje...


Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door eve

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

... een roco universeel heeft nog een beetje spel, maar dat is geen kortkoppeling...


Zozo. Dan zal ik me al jaren vergist hebben...[:D]

Erik


Let er maar eens op, een roco universeel heeft je een tikje meer afstand tussen de buffers dan een fleischmann of roco kortkoppeling. Net als een marklin is deze wat minder star, en hebben ze wat meer afstand moeten geven met betrekking tot rondvliegende buffers. Ok, het is geen beugelkoppeling of kadee, maar toch langer dan een standaard kortkoppeling
 

Binco

Bedankt voor de reacties heren,[:)]

@ Ervin
Ziet er mooi uit!
Ga deze dan ook maar eens bestellen, ze zijn niet overdreven duur vind ik.
Hoe neem je dan de wagons van de baan?
Gewoon trekken? Of zit er bij jouw om de 2 wagons nog een Profi tussen?

[:)][;)]

ERVIN

Klopt Binco , om de twee wagons een profi-koppeling.

ysbeer

De meeste opnamenschachten hebben wel wat speling.
En ze zitten ook wel even hoog,anders geeft het ook problemen met een normale koppeling
wat je ziet zijn de buffers ,die zitten niet even hoog.

Zo een vast stang werkt perfect,alleen als de zaak uit de rails loopt[:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]
wim