Aftakking zijspoor

Gestart door PeterC, 25 juli 2011, 17:16:59 PM

PeterC

In een deel van mijn sporenplan moet ik een aftakking naar een enkelsporige lijn maken.  Van de enkelsporige lijn moet er in beide richtingen van en op de dubbelsporige hoofdlijn kunnen gereden worden.
Omdat ik maar beperkte plaats heb, heb ik het volgende in gedachte:

IMGhttp://i559.photobucket.com/albums/ss36/pctoytoy/2011/modelbouw/zijspoor.jpg/IMG

In Gent wordt dit voor een aftakking van een tramlijn gebruikt maar is dit realistisch voor een spoorlijn?  Zijn er eventueel andere mogelijkheden op een beperkt oppervlak?
Groetjes, Peter


Johan Poelmans

Nee niet echt, in realiteit zou er gewoon meer terrein onteigend worden ;)

Maareu, Een Y betekent al een redelijk drukke lijn. Wat minstens evenveel wordt gedaan is slechts 1 wissel bouwen, of eventueel nog een set overloopwissels, zodat er van die lijn naar het volgende station moet gereden worden, daar gekeerd, en zo naar de juiste richting.

Dat is bijvoorbeeld iets dat treinen van Leuven naar Genk doen in Hasselt. Het is te zeggen, de Y wordt er (voor zover ik weet) enkel gebruikt voor goederentreinen, terwijl passagierstreinen een stopje in Hasselt maken.

In Leuven werd lang hetzelfde gedaan. Pas na lange file en vertragingsproblemen is er dan een enkelsporige bocht gebouwd om van Hasselt naar Brussel te sporen zonder Leuven aan te doen.

Maar verlies je trouwens echt zoveel plaats als je dit 'fatsoenlijk' doet? Mij lijkt dat je slechts 20 cm meer hoofdspoor tussen de wissels moet leggen, en dat je een centimeter of 30 meer enkelspoor hebt vooraleer je de Y tegenkomt.

Komt daarbij trouwens wel dat je een keerlusprobleem hebt wanneer je met 2-rail rijdt, en dat je dus in 1 been een keerlusmodule moet plaatsen, en dat dat been dan ook een bepaalde maximale treinlengte toelaat. We je eventueel ook zou kunnen doen is het keerlusprobleem op de wissel + een bepaalde lengte enkelspoor aanpakken, maar dan zijn de standaardmodules van bijvoorbeeld Wim Ros niet meer toereikend. Maar je kan de relais dan wel als onderdeel van een wisselstraat in koploper schakelen.
 

PeterC

Johan,
Bedankt voor de info.  Het is slechts een idee en probeer zoveel mogelijk op de tekentafel uit.  Keerlusproblemen heb ik (gelukkig) niet (3-rail).
Alle kritiek welkom [;)]
Groetjes, Peter