Infrarood kontakten

Gestart door Peter, 25 juli 2011, 14:05:06 PM

Peter

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van infrarood kontakten van Busch (of een ander merk) ref. Busch nr 5962 of 5720
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik gebruik regelmatig IR-lichtsluisjes, maar dan zelfbouw [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Hallo Gerolf,

De bedoeling is in mijn schaduwstation aan elk spoor zo'n IR schakeling te zetten. Wanneer de trein op dat bepaald spoor dit lichtschans onderbreekt wordt heel de spoor (via een relais?) stroomloos geschakeld. Op die manier ben ik niet afhankelijk van het feit of de lok vooraan staat, of het een duwtrein is en/of dat alle rijtuigen verbonden zijn met stroomdoorvoerende koppelingen.

De stroom terug inschakelen zou ik dan met een momentschakelaar doen die de relais terug omschakeld.

Ps: is die zelfbouw eenvoudig?
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Het lijkt me niet zo lastig om te doen, Peter. Dat kan op een stukje gaatjesprint.
't Is eigenlijk gemakkelijker getekend dan beschreven - op het internet staan massa's dergelijke schema's:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Flipflop_by_trexer.png

Tussen E1 en "-" zet je je infrarood-detector, tussen E2 en "-" je drukknop. De "R"-weerstanden neem je 10 ? 100 KOhm, aan A1 neem je ongeveer 1KOhm, en die aan A2 vervang je door je relaisspoel. Nog een diode in sperrichting (streepje aan "+") over je relaisspoel om de transistoren te beschermen (T1 = T2 = bvb een BC547C). Als relais is een FRT5 12vDC geschikt.
Om je schema bij het aanzetten steeds correct op te starten, kan je best nog een condensator parallel over je drukknop zetten (10?F/16V of zo) [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Aaah, da's allemaal Chinees voor mij. Zal toch eens ten rade moeten gaan bij iemand die wat van schakelingen afkent.[:)], Enig idee van wat zo'n ding kost?
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Peter
Enig idee van wat zo'n ding kost?
Ruw geschat: 3 ? 4 Euro aan onderdelen. Het relais is het duurste [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Misschien vijgen na Pasen, maar bij Conrad hebben ze bijvoorbeeld
Bestnr.: 497086 - 89
een kant en klare module maar wel prijzig.
Ook Velleman heeft kits om zoiets zelf te maken.
Verder moet je eens "out of the box" denken en rondkijken naar dingen die hetzelfde doen maar er daarom niet voor gemaakt zijn!

Ludwig

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik gebruik regelmatig IR-lichtsluisjes, maar dan zelfbouw [;)]



Misschien een artikel in het maandblad?[;)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Huugooke

Deze prijs is niet te kloppen!
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/16/modelbouw/eenvoudige-lichtsluis.html
Betrouwbaarder maar een stuk minder ??nvoudig
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/50/modelbouw/infrarood-lichtsluis.html
Dit zijn natuurlijk geen kant-en-klare oplossingen. Ik dacht dat de auteur van deze thread dat zocht. Mijn ervaring is dat simpel in dit geval meestal kopzorg betekent.


Klaas Zondervan

Alleen jammer dat ze daar op geen enkele manier laten doorschemeren hoe het werkt.

Havoc

citaat:
Alleen jammer dat ze daar op geen enkele manier laten doorschemeren hoe het werkt.


Vermits er in de.pdf staat dat de sensor enkel op metalen wielen reageert en niet op kunsstof lijkt het mij een hallsensor met ingebouwde magneet te zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Het is een kleine spoel die is opgenomen in een oscilatorkring
De aanwezigheid van metaal verstoord de oscilator freq. het in gebouwd filter dempt sterk op die freq en daar door.....enz

Werkt bij mij in het opstelstation al 4 jaar fout vrij.

Zelfs op open baan zie je die ert(zwart geverfd)nauwelijks.
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

CiteerVermits er in de.pdf staat dat de sensor enkel op metalen wielen reageert en niet op kunsstof lijkt het mij een hallsensor met ingebouwde magneet te zijn.
Lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien de meeste modelspoorwielen van messing of nieuwzilver zijn, en beide zijn niet magnetisch.

De verklaring van Wim Ysbeer klinkt logischer. Maar waar heb je dat vandaan?

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
De verklaring van Wim Ysbeer klinkt logischer. Maar waar heb je dat vandaan?



Gesprekje op de beurs in dortmund doet wonderen.
wim