Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Infrarood kontakten

Gestart door Peter, 25 juli 2011, 14:05:06 PM

Klaas Zondervan

Aha, het principe van de detectielussen bij verkeerslichten.
Ik ben zelf ook wel eens aan het experimenteren geweest met dit principe. Maar is niet echt gelukt, waarschijnlijk omdat mijn oscillator niet stabiel genoeg was.

Huugooke

Als je geen elektronica wil toepassen heb je nog dit oud en beproefd systeem:
Vijl een diepe gleuf in het spoor van een paar mm breed.
Plak hierin een stukje isolatiemateriaal maar blijf onder de hoogte van het spoor.
Plak hierop een stukje geleidend materiaal tot je terug o de hoogte van het spoor bent. Laat een lipje waaraan je een stukje draad soldeert. Zorg wel dat je geen contact maakt met het eigenlijk spoor.
Nu heb je een contact dat gesloten wordt door de passerende wielen van de lok of wagon.
Met dit contact kan je een relais sturen; maar wel een speciaal: een zogenaamd bistabiel relais. Zo'n relais trekt ??nmaal aan en blijft dan in die stand tot "tegenbevel". Het geeft dus niet dat het contact een paar keer wordt gesloten door de wielen.
Om de trein terug te laten vertrekken moet je met de hand (drukknop) het relais in de andere stand laten springen. Dit commando moet wel zolang duren tot het volledig treinstel uit het schaduwstation is vertrokken. De wielen geven immers opnieuw contact bij het vertrekken.

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Peter

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van infrarood kontakten van Busch (of een ander merk) ref. Busch nr 5962 of 5720




Beter laat dan nooit:

Ik heb ze zelf gemaakt volgens Funky-rail( http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-lichtsluis.htm ). Ze staan schuin (van boven naar onder) over mijn wachtsporen. Deze zijn buiten zichtbereik, en bieden zolang er een trein onder staat (rijd) garantie voor terugmelding.

Ook een goede oplossing vind je hier: http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm
Groet van Frank