Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Vrachtschip

Gestart door adrievans, 25 juli 2011, 13:26:50 PM

adrievans

Hier het vervolg van de achtersteven.
Zoals je ziet is het vrij hoekig,dus er is nog veel werk aan om het goed te krijgen.
Ook een ruimte ingericht voor wat later een doorkijkje word.

Achtersteven

By adrie1965 at 2011-08-17

Doorkijkje

By adrie1965 at 2011-08-17
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

dikken

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

citaat:
Geplaatst door adrievans

citaat:
Geplaatst door dikken[/i

Als het realistisch wil houden wel. [;)]



Later wil ik ter detaillering lasnaden aanbrengen om het idee te geven dat er meerdere stalen platen tegen elkaar gelast zijn,zijn deze platen net zo breed als de ruimte tussen de spanten?
En worden deze lasnaden gladgeslepen om het geheel aerodynamisch te maken?



Aerodynamisch niet bepaald, maar de lasnaden zijn niet te zien. Zeker onder water
Platen en spanten hebben geen relaas met elkaar. Platen worden onderling aan elkaar gelast zonder rekening te houden met waar de spanten zitten.



Dir is niet helemaal juist, de lasnaden zijn hier wel degelijk te zien als je dicht bij staat. van aan de overzijde van een dok waarschijnlijk niet.

De naden zijn volgens bepaalde specificaties gelast en zijn tamelijk glad maar verwacht zeker geen 'Bodywork' ? la "american hotrod"!
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

adrievans

citaat:
Geplaatst door dikken

De naden zijn volgens bepaalde specificaties gelast en zijn tamelijk glad maar verwacht zeker geen 'Bodywork' ? la "american hotrod"!




Dat "gladde"komt dus door het lassen zelf en niet een nabewerking.
Ik heb namelijk ooit een discovery programma gezien over speciale verf voor schepen waar moeilijk zeedieren op groeiden (koraal/schelpdieren) wat de brandstofkosten met 30% terugbracht.
Vandaar de vragen over aerodynamica.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Steam.N

citaat:
... Zoals je ziet is het vrij hoekig ...

Heb je enig idee hoe je dit kunt verbeteren?
Licthjes opwarmen en lokaal vervormen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dikken

citaat:
Geplaatst door adrievans

citaat:
Geplaatst door dikken

De naden zijn volgens bepaalde specificaties gelast en zijn tamelijk glad maar verwacht zeker geen 'Bodywork' ? la "american hotrod"!




Dat "gladde"komt dus door het lassen zelf en niet een nabewerking.
Ik heb namelijk ooit een discovery programma gezien over speciale verf voor schepen waar moeilijk zeedieren op groeiden (koraal/schelpdieren) wat de brandstofkosten met 30% terugbracht.
Vandaar de vragen over aerodynamica.



Inderdaad. de zijkaanten van de platen zijn niet in een rechthoek maar eerder afgeschuind. twee platen tegen elkaar geven dan een v-vorm. daar wordt dan in gelast en opgevuld.

Die verf ( vroeger was dat met lood maar mag al een tijdje niet meer gebruikt worden) bevat inderdaad bestanddelen waardoor de algen ed moeilijker een houvast vinden. Nu, een schip dat vaart vertoont geen aangroei, een schip die lang tegen de kade ligt wel!
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

erik de noorman

Om de platen meer bolvormig te maken is er een simpele oplossing.
Je snijd de gewenste vorm uit. Houd er wel rekening mee dat de afmeting van je plaat iets groter moet zijn. Leg de plaat in een ring die kleiner is dan de plaat. Gebruik een bolvormig voorwerp (bv achterkant van een balpen of schroevendraaier;) Maak een draaiende beweging met de balpen en oefen onder tussen een lichte druk uit met de balpen op de plaat. Door de druk en wrijving (warmte ontwikkeling) zakt het plaatje
in de ring en verkrijg je een bolvormige plaat. Ik pas dit systeem toe om bv: stoomketeldeuren te maken of de bolvormige zijkanten van een olietank. Word bij het grote voorbeeld in de platenslagerij ook zo toegepast.

Erik.

adrievans

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Om de platen meer bolvormig te maken is er een simpele oplossing.
Je snijd de gewenste vorm uit. Houd er wel rekening mee dat de afmeting van je plaat iets groter moet zijn. Leg de plaat in een ring die kleiner is dan de plaat. Gebruik een bolvormig voorwerp (bv achterkant van een balpen of schroevendraaier;) Maak een draaiende beweging met de balpen en oefen onder tussen een lichte druk uit met de balpen op de plaat. Door de druk en wrijving (warmte ontwikkeling) zakt het plaatje
in de ring en verkrijg je een bolvormige plaat. Ik pas dit systeem toe om bv: stoomketeldeuren te maken of de bolvormige zijkanten van een olietank. Word bij het grote voorbeeld in de platenslagerij ook zo toegepast.
Erik.



Die moeten dan wel een hele grote balpen hebben.[:D][8D]
Ik heb bij mijn schip de plaat gewoon rond de tussenschotten gebold,weet nu dat er beter meer schotten hadden kunnen zijn.
Zal de ronde vorm er met plamuren in moeten krijgen.[:(!]
Zo leer je iedere keer weer iets bij.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Gerolf

Een bijkomend probleem om perfect gladde wanden te krijgen is je styreenlijm: die smelt je plaat lichtjes, en daardoor krijg je vervormingen.
Schuren en plamuren en schuren en plamuren en ... is de enige oplossing voor een strak eindresultaat [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Schuren en plamuren en schuren en plamuren en ... is de enige oplossing voor een strak eindresultaat

Of aluminiumplaat gebruiken.[;)]

Erik.

Dirky

De romp laat niet toe aluminiumplaat te gebruiken door de vervorming in meerdere richtingen. Tenzij strekken en krimpen tot je vaardigheden behoren.
Je zou echter de romp kunnen hertekenen maar dat betekent helemaal opnieuw beginnen en da's niet de bedoeling h?!

Wat ik zelf zou doen:
De romp bekleden met strips balsa van bvb 1mm dik en 10mm breed. Het ene plankje tegen het andere. Die overbruggen de holtes en kunnen zeer gemakkelijk nageschuurd worden. Als je gewoon plamuurt zal het ook niet van de poes zijn om een vloeiende lijn te schuren. Balsa neemt die juiste vorm automatisch aan.

Gerolf

Met "de enige oplossing" bedoelde ik ... indien je styreenplaat gebruikt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adrievans

H? H? eindelijk weer eens verder gegaan,veel achterstallige klusjes gedaan in de afgelopen twee weken vakantie.[xx(]
Achterschip in de vorm geplamuurd,behoeft nog wel wat afwerking.

By adrie1965 at 2011-09-04
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Steam.N
Ziet er goed uit !
Nog niet helemaal, maar we hebben er wel vertrouwen in [;)] [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

ik zou ietke fijnere plamuur nemen...
motip heeft putty plamuur, voor erg fijne afwerking (ik gebruik die altijd voor allerlei toepassingen). Kun je veeeeeeeeel mooier in model zetten en wrijft ook wel wat makkelijker.

verder leuk project...
Greetz

Thommy