HELP : Modelbaan afbreken en herbeginnen ???

Gestart door Fretbol, 16 oktober 2005, 16:55:36 PM

Fretbol

Hallo iedereen,

In 2001 ben ik met veel enthousiasme aan mijn huidige modelbaan begonnen. De baan werd bestuurd met M?rklin Digital en Koploper op de pc. Na ongeveer een jaar bouwen ben ik aan een opleiding treinbestuurder begonnen bij de NMBS. Nu ben ik reeds enkele jaren treinbestuurder en zie dus dagelijks welke fouten ik heb gemaakt op mijn eigen modelbaan. Ondertussen heb ik reeds 4 jaar aan mijn huidige modelbaan gewerkt, maar hoe verder de baan wordt afgewerkt, hoe duidelijker sommige 'fouten' naar boven komen.

- Ik heb - zoals waarschijnlijk veel beginners - gekozen voor zoveel mogelijk oppervlakte en rijlengte, waardoor sommige delen momenteel bijna onmogelijk te bereiken zijn voor het nodige onderhoud of in geval van een probleem of ontsporing. Bovendien heb ik de laatste tijd last van een eigenaardig probleem met kortsluiting waardoor de digitale onderdelen ??n voor ??n in rook opgaan.

Door de problemen waarmee ik de laatste maanden dagelijks te maken heb begin ik nu serieus te twijfelen over een nieuw begin van de modelbaan. Het blijft natuurlijk pijnlijk om het werk van jaren zomaar af te breken, maar de huidige problemen worden alleen maar erger en erger.

Als ik mijn huidige modelbaan afbreek tot ik terug op tafelniveau ben, kan ik een nieuwe modelbaan bouwen en rekening houden met de beginnersfouten die ik in de huidige baan heb gemaakt. De nieuwe modelbaan zou trouwens Belgisch moeten worden, met Belgische seinen en bovenleiding. Het huidige materieel zoals treinen, rails enz ... kan bovendien zoveel mogelijk hergebruikt worden waardoor de kosten van een heropbouw meevallen.

Aan de andere kant heb ik momenteel veel minder tijd om aan de modelbaan te werken ( de modelbaan is gebouwd op de zolderkamer van mijn ouders en ik woon er ondertussen niet meer ). Bij een heropbouw zou ik trouwens opnieuw met enkele beperkingen te maken krijgen, zoals de schuine wanden van de zolderkamer en de geringe hoogte van de tafels ( momenteel op 70 cm hoogte ).

Ik ben er uiteindelijk nog altijd niet uit wat ik nu moet gaan doen, herbeginnen of niet ?
Ik heb dan ook nog enkele vragen aan de forumleden:

- Wie heeft al eens de stap gezet om zijn modelbaan volledig af te breken en opnieuw te beginnen ?
- Was de heropbouw het herbeginnen volledig waard ?
- Hebben jullie verder nog tips of goeie raad ivm een 'nieuwe start' ?

Graag had ik enkele ervaring hierover gehoord ...

Alvast bedankt,

Anthony Wouters ;)

n/a

#1
Ja ik heb mijn baan tot het laagste niveau bijna afgebroken. Reden ik wilde een dubbelsporige hoofdbaan. Ik kon dan 2 locs laten rijden zonder steeds te hoeven op te letten. Bovendien ik laat locs graag rijden. Ik heb er geen spijt van gehad. Ik heb nu veel meer mogelijkheden. Ook al gaat het misschien ten kostte van de realiteit. Maar ja modeltreinen zijn toch 1 grote compromis afsluiten.

guy holbrecht

#2
Fretbol,

zo'n 11 jaar geleden heb ik ook dergelijke beslissing genomen. De zaag in de v??l te groots opgevatte treintafel en opnieuw beginnen, maar met iets kleins, iets dat dan ook eens een keer afgeraakt, of tenminste presentabel wordt. De oorspronkelijke modelbaan op mijn zolder was zo'n 11 meter op drie op het breedtste punt, en dit in drie niveau's. Na jaren geploeter, gevloek, en vaak ook gepruts (oa solderen al liggend met de rug op een plank met wieltjes omdat de treintafel met zijn laagste punt van 50 cm te laag was om degelijk te kunnen werken), stak mij dit zodanig tegen dat het hele project op minder dan twee dagen volledig was opgedoekt. Trouwens vooraleer je op zolder begint, dien je deze goed af te werken. Verlichting, verluchting en verwarming nog niet in het minst zijn heel belangrijk. De eerste baan met haar grote lengtes had van het verschil in temperatuur oneindig veel last. Tijdens de winter grote spleten tussen de raillassen, tijdens de zomer ontzettend warm met kromtrekken van de spoorbeding tot gevolg. Het eerste werk is dus je zolder of treinkamer grondig onder handen pakken
En om al deze ongemakken te vermijden ben ik begonnen met een klein baantje (Zelebeke). Voordelen: klein oppervlak, eenvoudige besturing,gemakkelijk in onderhoud en herstelling, volledig afwerkbaar zonder al te veel tijd en middelen te moeten spenderen, gemakkelijk om te solderen (je plaatst een modulebak op zijn zij en je kan rustig zittend solderen)...
Nadelen: geen rondgaand treinverkeer, kleine treinsamenstellingen (beperktheid van de fiddle-yards)...
Lessen? Voldoende uit geleerd. De volgede baan wordt alvast digitaal bestuurd, liefst met de Roco muis, als deze nog geproduceerd zal worden. Verder zal de baan ook klein van opvatting zijn, maar wellicht met een mogelijkheid om rondgaand treinverkeer te organiseren via een beperkt verdekt station achter de eigenlijke baan. En uiteraard ook segmentair, want de baan moet verhuisbaar zijn, al was het maar naar ??n of andere tentoonstelling.
Alvast veel goeie moed voor een nieuwe start.
Guy

erwin9

#3
Hoi Anthony,

Misschien is het wel onoverzichtelijk en angstaanjagend om uw modelbaan af te breken tot op de grond, maar volgens mij is het wel de beste manier. Wat U tenslotte als fouten aanziet op uw huidige baan, zal steeds uw aandacht trekken, en U zal nooit de echte voldoening bereiken.
Wij hebben enkele jaren geleden onze beide grote banen in het station Van Sint Niklaas volledig naar de schroorhoop verwezen. Voor mij persoonlijk was dit een z??r goede beslissing. Want zo vermijd je dat je bepaalde fouten opnieuw maakt, en leer je uit je voorgaande baan of banen. Voor mij nog altijd de beste leerschool die bestaat! Dus niet getreurd, afbreken die boel, en nieuw en beter !
Veel sukses.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

55erke

#4
Hoy,
Ook ik heb mijn vorige baan helemaal afgebroken en opnieuw begonnen.
Nu heb ek zo een beetje een nieuwe baan maar deze is ook maar voor een paar jaar, want binenkort zal ik zelf wel een huisje kopen en zal ik ook daar opnieuw kunnen beginnen.
De huidige baan is er dan wel op voorzien dat alles trug schoon opnieuw kan gebruikt worden en dat ik er niet teveel last ga van hebben om ze af te breken[:D]
groeten
johan
www.loccollector.be

janjozef

#5
hallo fretbol als ik jou was zou ik aan de toekomst denken je ouders blijven niet wonen waar ze nu wonen of erger ooit kom de dag, je weet wel en je mooie baan die er dan is kan weer worden afgebroken, ik heb het 5 jaar geleden ook mee gemaakt. Ik stel voor afbreken en een modulebaan of segmentbaan bouwen Kunt ge steeds verhuizen en je vind zelfs op je huidige woonst misschien wel een plaatje om thuis te bouwen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

depovero

#6
Dag Anthony, en de anderen,

Ik heb ook eens mijn eerste baan moeten afbreken, onhandig diep, te zwaar - een meubelplank als ondergrond gebruikt en houtlijm, houtlijm, houtlijm, maakt het gewicht niet echt fijn. De doorslag was het toen besluiten van alleen te gaan wonen - sorry, pa en ma, van uwe huis 'weg te lopen'. Ja, ja, zelfs voor Z-schaal is gewicht een doorweger.

Nu - vele jaren later - doe ik het modulair en met open bebouwing - de frame, althans. Gaat vlotter en is handiger. Kwa gewicht, maar ook voor het afwerken. Je hebt een bak, maak het af en dan pas, de volgende. Tuurlijk moet je de volgende bakken al voor een groot deel op voorhand plannen, kwestie van cohorent verder te sporen.
Nog een voordeel bovenop, is in geval van reparaties en, eventueel verhuis. Mijn onderdak begint van mij te zijn, maar er zijn nog serieuse kamer-aanpassingen in het vooruitzicht binnen de 5 ? 6 jaar, zodus ... is het goed om deze hanteerbaarheid al vanaf het begin te benutten.
All?, geef de moed niet op, stoomt ne keer uit, en nog veel toffe spoorse uren,

Denis.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

marctje

#7
ben juist bezig met mijn N baan af te breken.Ik stop ermee en ga mij verder verdiepen in Ho Belgisch, modulair en eventueel digitaal en omzetbaar naar analoog. Op zolder ga ik ook modulair maar groter.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

ERVIN

#8
Hallo FRETBOL,ik heb een maand geleden beslist om mijn baan voor 90% af te breken,het was een zware beslissing hoor,waar ik enkele nachten wakker van heb gelegen,voor de afbraak had ik 3 grote bundels waar enkel goederentreinen op reden,ook ik ondervond op den duur hier en daar fouten,moeilijke bereikbaarheid,slecht gelegen wisselstraten waardoor ik mijn treinen niet goed kon zien rijden enz..,nu een maand later moet ik eerlijk zeggen dat ik er absoluut GEEN spijt van heb dat ik het gedaan heb,ik heb nog maanden werk met het opnieuw leggen van mijn sporen,maar nu kan ik met alles rekening houden,goede bereikbaarheid,voldoende stroompunten voor mijn boosters,wisselstraten die nu in het zicht liggen.Kortom,ik heb met de afbraak een goede keuze gemaakt,maar ik doe dit wel maar ??n keer hoor,want er heeft al bijna een maand geen trein meer gereden,en dat begin je zo een beetje aan mij te zien!![:D]

janjozef

#9
Ik denk dat een baan die ge bij begin al niet goed vindt nooit tot een goed einde kan komen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

#10
Tip voor een nieuwe start: voldoende tijd steken in het uittekenen van je plan!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

#11
Ik denk dat fretbol hoopt dat we met zijn allen komen helpen afbreken. Wie heeft er een kettingzaag ? Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

tonycabus

#12
Aansluitend op Gerolfs' kommentaar. Zelfs als het groot mag zijn, hou het simpel, zodat het afzienbaar blijft en te verwezenlijken. Zoveel meer plezier heb je eraan. Maar een diepgaande studie vooraf is belangrijk!!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

glamo

#13
yow, ANTHONY;

ook ik heb een tijdje geleden begonnen met afbreken van een baan die er al 15 jaar bedrijf had opzitten.
er begon wat sleet op te komen en ik was ze ook een beetje beu gezien.
het was ook nodig want ik heb een nieuwe woning gekocht en heb veel meer ruimte dan voordien.
na de nodige foto's genomen te hebben ben ik er op een zondag aan begonnen en twee dagen later zat alles in dozen.
ik ben voorzichtig te werk gegaan en heb slechts 10% van de rails moeten weggooien.
alle bovenleiding heb ik kunnen redden dus twijfel niet en breek af die baan.

ik wens je veel succes en plezier met het nieuwe project

GREETZ KURT.
 

Fretbol

#14
Hallo iedereen,

Alvast bedankt voor de vele reacties.

Ik ben nog steeds niet volledig zeker van mijn zaak, maar ik ben inmiddels begonnen aan het uittekenen van een nieuw sporenplan waarin ik zoveel mogelijk rekening hou met de gemaakte fouten in de eerste modelbaan. Zodra ik een aanvaardbaar plan heb zal ik waarschijnlijk overgaan tot de afbraak van de huidige modelbaan.

Mijn vorige modelbaan was nochtans zeker geen snel besliste zaak, het gebruikte sporenplan was uiteindelijk reeds versie 34, en ik ben er nog steeds van overtuigd dat het een heel goed en mooi sporenplan is. Het te groot willen bouwen en de moeilijke bereikbaarheid van sommige delen waaronder het schaduwstation beginnen echter meer en meer voor problemen te zorgen.

De wens om het ditmaal Belgisch te gaan maken, en de vele fouten waaruit ik geleerd heb zorgen ervoor dat een afbraak en heropbouw toch steeds meer in mijn gedachten komen, hoe pijnlijk de afbraak ook mag zijn.

De baan modulair opbouwen zou inderdaad een goeie optie zijn, maar de schuine kanten van de zolderkamer zorgen hier wel voor een probleem ( geringe hoogte van de te bouwen modelbaan, waardoor ik genoodzaakt ben om het schaduwstation op een lager niveau te bouwen onder het latere zichtbare station ). Daarnaast is ook mijn vader een groot modelspoorliefhebber, en ik denk dat hij het erg jammer zou vinden als zijn treinen geen rondjes meer konden rijden als ik de boel zou afbreken en meenemen naar een eigen woning.

Het zal dus waarschijnlijk een heropbouw worden waarbij in de mate van het mogelijke rekening zal worden gehouden met een mogelijke demontage in de toekomst.

Ik ga nu eerst eens grondig werk maken van plannen en tekenen en laat jullie wel weten wat het uiteindelijk gaat worden.

Nogmaals bedankt voor de reacties

Groeten,

Anthony ;)