Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Lasergesneden architectenkarton lijmen

Gestart door ERVIN, 23 juli 2011, 13:48:42 PM

ERVIN

Ik ben vandaag de trotse eigenaar geworden van twee impossante bouwdozen van Roco , ditmaal zijn het geen plastic-onderdelen maar lasergesneden architectenkarton , welke is de betere lijm om deze dingen aan mekaar te lijmen , het is de eeste keer dat ik hiermee ga bouwen en wil het , gezien de kostprijs van beide bouwdozen , niet naar de vaantjes helpen.:I

Peter

Hallo Ervin

Ik heb net twee bouwdoosjes van Busch met lasergesneden tuinhuisjes gebouwd. Bij die setjes zit er telken een tubetje lijm van Uhu, met de vermelding UHU Holzleim EXPRESS met een droogtijd van vier minuten.
Werkt perfekt.
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

Bedankt Peter , dan ga ik mij ook zo'n tube aanschaffen , en werkt dat eigenlijk goed , dat lasergesneden architectenkarton , het is mijn eerste maal , vandaar h?.[:I]

Peter

Het is eigenlijk kinderlijk eenvoudig. De delen zaten op twee plaatsen in het velletje karton vast. Met een X-acto mesje even door de groef gaan en de delen liggen los. Even met een vijltje over die kleine braampjes en de delen passen perfekt in elkaar. Het voordeel is dat alles ineens verweerd is, en je enkel moet bijkleuren als je wil. Voor het laatste gebouwtje heb ik Ponal van Henkel gebruikt. Dit werkt even goed hoor als je geen Uhu moest vinden. Wel spaarzaam gebruiken.

Te verbetering: de gebouwtjes (3 in een setje) waren niet van Busch maar van Noch.
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

citaat:
Geplaatst door Peter

Hallo Ervin

Ik heb net twee bouwdoosjes van Busch met lasergesneden tuinhuisjes gebouwd. Bij die setjes zit er telken een tubetje lijm van Uhu, met de vermelding UHU Holzleim EXPRESS met een droogtijd van vier minuten.
Werkt perfekt.

Gewone houtlijm, dus.
Daar kleef ik ook altijd karton mee.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loco

Het gelaserd karton van MKB heb ik met onverdunde kinderlijm gelijmd. Dit is transparante lijm die je ook bij UHU vind, maar het is geen houtlijm. Pritt heeft ook dezelfde lijm. Voor sommige onderdelen kan je ook secondelijm (gel) gebruiken, maar dan alleen als het echt nodig is. Het droogt binnen de 5 minuten en zet de onderdelen reeds na een tiental seconden vast. Voordeel is dat je geen zichtbare laag lijm aanbrengt zoals houtlijm dit wel kan doen. Nadeel is dat de lijmsporen glanzend zijn. Je moet dus zeker een vernislaag aanbrengen en verweren.
Succes

mdvholland

Ik gebruik Aleene?s Tacky glue. Evt. klein beetje verdunnen met water, opbrengen met kwastje of tandenstoker. Aleene?s heeft ook fijne acrylverf in mooie matte tinten. Als je het heel licht gebruikt kun je er karton mee weatheren. Poeders werken ook fijn op karton, maar hechten soms lastig.

Matthijs


mdvholland

citaat:
Geplaatst door mdvholland

Ik gebruik Aleene?s Tacky glue. Evt. klein beetje verdunnen met water, opbrengen met kwastje of tandenstoker. Aleene?s heeft ook fijne acrylverf in mooie matte tinten. Als je het heel licht gebruikt kun je er karton mee weatheren. Poeders werken ook fijn op karton, maar hechten soms lastig.



Ben gisteren gestart met aardige laserkit in karton van USA woonhuis van Stonebridgemodels. Met dun karton moet je erg voorzichtig zijn met verf en houtlijm. Dun opbrengen, niet (teveel) verdunnen. Secondenlijm is een goed alternatief voor kleine lijmoppervlakken. De wandjes verbuigen snel [:0]. Door er een laagje karton of styreenstrip achter te plakken voorkom je dat (merendeels [:D]).

Matthijs