project 5514 snor

Gestart door rixke rail, 22 juli 2011, 14:38:40 PM

rixke rail

De eerste livrei van de type 205 was deze met de zgn. snor.
Deze verdween normaal gezien bij de omnummerring naar reeks 55, begin jaren ?70. Een uitzondering daarop waren de machines gestationeerd te Jemelle. Deze bleven vrij lang rondrijden met een ietwat speciale kleurstelling : het nummer onderbrak de snor bovenaan. Bovendien hadden ze als derde koplamp een oude stoomlocomotieflamp.
Deze versie wilde ik wel eens maken. Het ging de 5514 worden, die zeker tot 1977 zo rond gereden heeft. Reeds tijdperk 4 dus.
In het boek  ?Les d?corations des locomotives diesels de ligne? van Jean-Luc Vanderhaegen (TSP) vond ik een mooie foto daarvan :


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/documents/5514.jpg/IMG


Slachtoffer werd de 205.007 (M37672, T22750), die ik dubbel heb, recent overgekocht van een medeforumlid om deze ombouw te realiseren ...


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/5514%20snor/IMG_000.jpg/IMG

Die x-dingen zijn weg te snijden ; op ? moet een verluchtingsrooster bijbevoegd worden.


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/5514%20snor/IMG_001.jpg/IMG


De plastic chirurg heeft zijn werk gedaan !


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/5514%20snor/IMG_002.jpg/IMG

Voor het verluchtingsrooster gebruikte uit de rommeldozen een rolluik van een huis. Waarschijnlijk net iets te grof, maar ik vond het ok.


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/5514%20snor/IMG_003.jpg/IMG

Op een stukje plasticard gekleefd :


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/5514%20snor/IMG_004.jpg/IMG

De plaats op de neus moet goed gladgeschuurd worden, zodat de rooster erop gekleefd kan worden :


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/5514%20snor/IMG_005.jpg/IMG

Ook de hlv-lantaarns vond ik in de rommeldozen, een dik stukje plasticard werd als steun gebruikt, om ze te fixeren op de neus.


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/5514%20snor/IMG_006.jpg/IMG

De afgesneden koplamp laat een gat achter, ideaal om onze nieuwe lamp in te steken ...


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/5514%20snor/IMG_007.jpg/IMG

De neus moet nu nog herschilderd/herspoten worden. Het nummer drukte ik af op zelfklevend printerpapier. Ik vermoed dat men dat in het grootbedrijf destijds ook met een sticker gedaan heeft.
Zichtbaar in macro-fotografie, maar niet met het blote oog.
Verder heeft hij meteen ook een lichte weathering ondergaan ...


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/5514%20snor/IMG_008.jpg/IMG

Het nummer op de zijkant werd met Jocadis-afwrijfplaatjes gedaan.


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/5514%20snor/IMG_009.jpg/IMG

Hij krijgt ook een nieuw depot : Zuidvoorde-West. Vrijheid van de maker.


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/5514%20snor/IMG_010.jpg/IMG

Samen met de broer 205.007


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/5514%20snor/IMG_011.jpg/IMG

Opnieuw heb ik nu een unieke lok, waarvan ik weet dat hij vrij lang zo rondgeden heeft.
Al bij al ben ik er eigenlijk slechts twee dagen aan bezig geweest, een snelle ombouw dus.
Maar ik heb mij geamuseerd met elke stap van het aanpassen van deze lok.
Wat vinden jullie ervan ?
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Pol

Dat lijkt volgens mij sterk op het grote voorbeeld! Knap gedaan![:p]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Binco

Iemand die geen schrik heeft om de "zaag" in zijn model te zetten [;)]
Het resultaat mag er best zijn!!
Bravo!

[:)][;)]

rixke rail

Ik was toch niet tevreden over de nieuwe koplampen, wegens te grof.
Ik zocht en ik vond :



Dat is h??l wat beter :





Nu kan hij echt zijn diensten in begin TP IV beginnen kloppen.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

Ook deze krijgt andere handgrepen op de neus, die van M en T staan te laag :





Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ERVIN

Weer goed op dreef precies. Mooi zo.[;)]

loebaske

verdorie, was eens benieuwd naar het resultaat....pffff niets!!!!

bellejt

nutteloos topic als er geen foto's zijn  >:(

bollen neus

Citaat van: bellejt op 25 januari 2015, 13:00:30 PM
nutteloos topic als er geen foto's zijn  >:(

Kan gebeuren hé maar ik ben gelukkig niet zo een fotogeile persoon zoals er hier veel rondlopen. Zelf plaats ik er geen dan kan ik er ook geen kwijtspelen.
Tis dan ook al van 2011...............
Den Eric.

rixke rail

Alle projectfoto's zijn door mij in een depressieve bui, na negatieve feedback hierzo, verwijderd.  :'(
Ik vond mezelf niet meer goed genoeg en dus heb ik deze héél drastische maatregel genomen.  :-[
Ik heb een foto gevonden van een olijk trio, waaronder de 5514 in het midden : huiver maar !



Sorry voor de overlast ...   :(
Modelspoorse groeten,
Eric.

P.s. : blijkbaar ben ik niet alleen, want er zijn nog draadjes zonder foto's legio !  :-X

Edit : voor mijn part mag dit hele draadje verwijderd worden, vermits het toch blijkbaar nutteloos is ...  :-\
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

bollen neus

#10
Eric, (weer een naamgenoot)
Nooit doen , ik ben van oordeel als ze het beter kunnen moeten ze het maar eens laten zien. Trek het je niet aan.
Ik heb een motto (en dat is steeds) is dit een perfect model? neen mijn zoon, is dit een "look a like" model ook niet mijn zoon maar het enigste dat telt is dat het bij jou op de baan staat en daar kunnen ze maar groen jaloers op zijn.
Zo dat is geschreven na de werkjes die goed zijn afgelopen maar das in een ander draadje te volgen "denkpistes, waar zijn wij aan bezig".
Den Eric.

mark7758

Eric. Niets is waardeloos.
Je leert van iedere poging. Dus ga door en van fouten leert men.

Ik ga over 2 weken naar een dagje trein vervuilen. (In model) en heb er veel zin in maar heb ook angst dat ik het model er heel erg slecht van maak. Dus ja ik ben ook bang om niet te slagen.
Maar ik geef je veel respect om het hier op het forum te zetten en je fouten toe te geven.
Dus complimenten dat je het toegeeft. En begin op nieuw en leer van je zelf. En wij leren met je mee.

Dus ga door.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

Citaat van: mark7758 op 25 januari 2015, 16:43:00 PM
Eric. Niets is waardeloos.
Je leert van iedere poging. Dus ga door en van fouten leert men.

...
Dus ga door.
+ 1
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

reeves

Eric,

Die gewoon verder , jij post tenminste iets , commentaar geven kan iedereen maar iets verwezenlijken........... Ik ken er veel die alles beter kunnen en zeggen dit moet zo dat moet daar, en als je dan vraagt , mag ik anders eens bij u komen kijken naar u baan of lok word het verdacht stil.

Doe wat je leuk vind en deel het met anderen, de serieuze commentaar kan je makkelijk onderscheiden van de "beste stuurlui" waarvoor niks goed is

Groet Tom

bellejt

bedoelde alleen dat zonder foto's het topic eigenlijk weinig bijbrengt.Je kan dan evengoed enkel een txt je zetten met uitleg.Foto's geven een mooi zicht hoe je het hebt gedaan en iemand anders werk afbreken is makkelijk.Ik zelf zal nooit negatief commentaar op de ombouwkunsten van een ander geven.Maar met foto's heb je ook iets aan het topic omdat je kan leren/zien hoe iemand anders eraan begint.  ;)