Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

mijn baantje

Gestart door stp, 21 juli 2011, 12:33:31 PM

stp

Hoi, ik zal eens proberen om mijn foto hier te plaatsen van de start van mijn baan en het ontwerp...

Het plan : rechts een geberchte waar het spoor rustig door de bergen gaat...

IMGhttp://i1231.photobucket.com/albums/ee507/Stefan_Trap/spoorplanscan.jpg/IMG

opbouw van de baan 5 meter lang is ze met een L vorm van 3 meter...
IMGhttp://i1231.photobucket.com/albums/ee507/Stefan_Trap/IMG_0783.jpg/IMG

onderaan zie je schaduwstation waar langs achter spoor naar boven loopt...
IMGhttp://i1231.photobucket.com/albums/ee507/Stefan_Trap/IMG_0782.jpg/IMG
IMGhttp://i1231.photobucket.com/albums/ee507/Stefan_Trap/IMG_0781.jpg/IMG

eerste loc :)
IMGhttp://i1231.photobucket.com/albums/ee507/Stefan_Trap/IMG_0787.jpg/IMG


Gerolf

#1
Die onderbouw is mooi gemaakt, Stefan [8D]
Wat je plan betreft: Ik vrees dat je klimlussen te steil gaan zijn, tenzij je alleen korte treintjes wil laten rijden [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stp

#2
Ik wil inderdaad niet te veel lange treinen laten rijden.
Voor mij is de scenery veel belangrijker. Misschien probeer ik nog wel de lussen groter te maken.

Waarschijnlijk zie ik dat wel als ik de sporen leg en wat testritten maak...

Heeft er iemand enig idee hoveel cm je minimum moet voorzien om een andere trein eronder te krijgen?
Ik dacht een 12 cm....???


gr

Gerolf

#3
10cm is meestal genoeg, hout inclusief. Met je stijging zeker niet boven de 4% gaan, 2.5 of minder is sterk aan te bevelen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stp

#4
citaat:
Geplaatst door Gerolf

10cm is meestal genoeg, hout inclusief. Met je stijging zeker niet boven de 4% gaan, 2.5 of minder is sterk aan te bevelen.



Dan heb ik 4 meter nodig om een niveau hoger te gaan. Dan kan ik mijn lussen beetje groter maken en dan kom ik er wel denk ik.
Denk je ni?  Hoe doen anderen dat dan als de ruimte veel minder is? Ik heb toch geen kleine baan dacht ik...

Gerolf

#5
citaat:
Geplaatst door stp
Hoe doen anderen dat dan als de ruimte veel minder is? Ik heb toch geen kleine baan dacht ik...
Een cirkel met een diameter van 130cm, of een ovaal, of toch iets steiler [;)]
Tracht in elk geval je boogstraal zo groot mogelijk te houden op een helling. Een scherpe boog zorgt voor extra wrijving, en bemoeilijkt het klimmen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stp

#6
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door stp
Hoe doen anderen dat dan als de ruimte veel minder is? Ik heb toch geen kleine baan dacht ik...
Een cirkel met een diameter van 130cm, of een ovaal, of toch iets steiler [;)]
Tracht in elk geval je boogstraal zo groot mogelijk te houden op een helling. Een scherpe boog zorgt voor extra wrijving, en bemoeilijkt het klimmen.




Heb een koord van 4m30 genomen en deze open gelegd. Daarrond dan spoor afgetekent en ik heb dan een ovaal bekomen. Denk dat ik er wel kom dan. 4m30 moet volstaan. :)


stp

#7
veel lezers hier, weinig reacties.



evan

#8
Hoi Stefan,

Bochtig parcours[:)]

Knap schrijnwerk! Absoluut.

Ik ben wel benieuwd hoe je dat sporenplaan gaat uitwerken in je landschap.  Ik bemerk ook een tunnelingang rechts van je station zonder "getekende uitgang" alsof je station in een berg ligt.
Is het schema van je stationsporen ter ilustratie of wil je dat werkelijkheid laten worden.
Als ik van je huidig schema uitga, raad ik je aan je wissels te herbekijken zodat je passages kan maken in je station.  Ik bedoel namelijk dat als een trein ??n van de buitenste sporen neemt van je station zal vast zitten en moet terug keren.

Wat je voorkeur qua scenery betreft: TOP!

Groeten
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

stp

#9
citaat:
Geplaatst door evan

Hoi Stefan,

Bochtig parcours[:)]

Knap schrijnwerk! Absoluut.

Ik ben wel benieuwd hoe je dat sporenplaan gaat uitwerken in je landschap.  Ik bemerk ook een tunnelingang rechts van je station zonder "getekende uitgang" alsof je station in een berg ligt.
Is het schema van je stationsporen ter ilustratie of wil je dat werkelijkheid laten worden.
Als ik van je huidig schema uitga, raad ik je aan je wissels te herbekijken zodat je passages kan maken in je station.  Ik bedoel namelijk dat als een trein ??n van de buitenste sporen neemt van je station zal vast zitten en moet terug keren.

Wat je voorkeur qua scenery betreft: TOP!


Groeten




Bedankt voor compliment en ractie. Ik heb inderdaad een uitgang in de bergen vergeten te tekenen. Het station..... daar ben ik nog lang niet uit. Ik ga dat bekijken als de sporen allemaal liggen. Ik heb wel al een aanpassing gedaan. Ik heb namelijk het spoor dat rechts toekomt op het middelste stationspoor verlegd en laten toekomen op het onderste. En het spoor dat bovenaan toekomt ook 1 laten zakken... Dat lijkt me beter...

Die bergen rechts geven me wel kopzorgen. Vandaag heb ik de onderste lus gelegd rechts en heb daar toch voor de zekerheid toch maar wat groter voorzien, kwestie van niet te veel te stijgen ( 2.5% toch maar genomen )...Het zit wel in mijn hoofd, maar het zal toch zwoegen worden :)

stp

#10
Vandaag nog wat verder kunnen doen. Een paar foto's....
Ben begonnen met de moeilijkste banen eerst uit te snijden...





Natuurlijk zal ik alles nog veel meer moeten ondersteunen, maar dat is werk voor later. Eerst de sporen allemaal uitleggen...




Voila, reacties zijn welkom... Nu kan ik immers nog aanpassen. Als het klaar is wordt dat moeilijker :)


Gr

Gerolf

#11
Zie ik het goed dat je vezelplaat hebt gebruikt? Dat buigt erg makkelijk door ...
Z??r veel steuntjes plaatsen, of een andere houtsoort (multiplex bvb) gebruiken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stp

#12
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Zie ik het goed dat je vezelplaat hebt gebruikt? Dat buigt erg makkelijk door ...
Z??r veel steuntjes plaatsen, of een andere houtsoort (multiplex bvb) gebruiken.



Het zullen zeer veel steuntjes worden dan :)

conducteur

#13
Ik zou toch eerder gaan naar 8mm multiplex, je hebt nu zo een mooie onderbouw... Kun je beter even goed verdergaan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janjozef

#14
Ik zou ook multiplex nemen inplaats van vezelplaat;
geen slecht plannetje overigens, maar ik zou toch ergens een rangeergedeelte voorzien

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem