project prototype hld 62

Gestart door rixke rail, 19 juli 2011, 22:24:00 PM

rixke rail

De prototypes hld 62 (2 x 3) waren uitgerust met enkelvoudige verlichting.
Daarvan vond ik een foto in het boek ?Diesels? van Max Delie en Julien Casier.


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/documents/6201.jpg/IMG

Het was mijn plan daarvan ooit eens een versie te maken.
Recentelijk kocht ik twee Roco diesels in de eenvoudige kleurstelling (6299 en 6317)  over van een medeforumlid.
Het werd mij al vlug duidelijk dat ??n ervan  onder het mes ging gaan. Het werd de 6317.
Doordat het forum even buiten dienst was, heb ik rustig kunnen doorwerken en ondertussen is hij volledig af.
Ziehier de reportage :

Foto 1 toont de te weg te snijden onderdelen : de tweede koplamp links en rechts en de rooster van de verluchting, die slechts later toegevoegd werd. Ook het originele nummer werd reeds verwijderd.


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/proto%20hld%2062/IMG_001.jpg/IMG


Foto 2 toont de pati?nt na de operatie, het is is geen gezicht ...  :-o
De koplampen moeten nu uiteraard bijgeschuurd worden, waar ze afgesneden zijn.
Tot ze mooi rond zijn : een delicaat werkje.


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/proto%20hld%2062/IMG_002.jpg/IMG


De plastische chirurg heeft zijn opvulwerk gedaan ... Het begint er op te lijken.


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/proto%20hld%2062/IMG_003.jpg/IMG


De pati?nt na de operatie, bijgeschilderd, vooraan  witte lampen, nieuw nummer  :


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/proto%20hld%2062/IMG_004.jpg/IMG


Achteraan, rode lampen ...


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/proto%20hld%2062/IMG_005.jpg/IMG


Zijaanzicht :


IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/proto%20hld%2062/IMG_006.jpg/IMG06



Ik ben nu in het bezit van een nieuwe unieke versie van deze dieselfamilie.
Volgens de uitleg in het boek hebben deze prototypes zo, reeds omgenummerd maar nog met enkele koplampen,  rondgereden tot de volgende GR.
Ik weet niet exact wanneer deze plaatsvond en ze dus de fysionomie van de serieloks overgenomen hebben. Maar het zal toch enige tijd geduurd hebben, begin jaren ?70, neem ik aan.
Dat valt binnen de periode die ik op mijn baan wil uitbeelden ...
Wat vinden jullie ervan ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Jurgen

En net als op het franstalige forum vind ik het een geslaagd model!

Alleen het lezen gaat iets gemakkelijker dan in het frans. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

chef garde

De bestuurder hoort wel links te zitten ipv rechts.  Mooie ombouw!

Michiel

Erg leuk gedaan, en vooral uniek!. Aleen mij stoort het formaat van die lampjes(?) bovenaan naast de deuren. Die vind ik persoonlijk nogal grof overkomen. Trouwens, wat zijn dat eigenlijk, en waarvoor dienen ze? Ik heb ze ook gemerkt op de HLE 122 en ander materieel van de jaren '50 en '60.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Je moet er maar aan durven beginnen h? , maar het is je weeral gelukt.[;)]

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Michiel

Erg leuk gedaan, en vooral uniek!. Aleen mij stoort het formaat van die lampjes(?) bovenaan naast de deuren. Die vind ik persoonlijk nogal grof overkomen. Trouwens, wat zijn dat eigenlijk, en waarvoor dienen ze? Ik heb ze ook gemerkt op de HLE 122 en ander materieel van de jaren '50 en '60.

Als ik mij niet vergist waren dit controle lampjes om te zien of de treinbestuurder nog 'in orde' was. Het stationspersoneel kreeg dan een premie als ze een probleem meldden. Maar er werd een beetje 'gespeeld' met de lampen en de premies en het werd afgeschaft (waar heb ik dat nu gelezen [?])

rixke rail

citaat:
Geplaatst door dgrr57

citaat:
Geplaatst door Michiel

Erg leuk gedaan, en vooral uniek!. Aleen mij stoort het formaat van die lampjes(?) bovenaan naast de deuren. Die vind ik persoonlijk nogal grof overkomen. Trouwens, wat zijn dat eigenlijk, en waarvoor dienen ze? Ik heb ze ook gemerkt op de HLE 122 en ander materieel van de jaren '50 en '60.

Als ik mij niet vergist waren dit controle lampjes om te zien of de treinbestuurder nog 'in orde' was. Het stationspersoneel kreeg dan een premie als ze een probleem meldden. Maar er werd een beetje 'gespeeld' met de lampen en de premies en het werd afgeschaft (waar heb ik dat nu gelezen [?])



Dank U patrick voor de uitleg
... en ze zijn idd. wat grof uitgevallen, maar tot ik iets beter vind in mijn rommeldoos, blijven ze erop zitten ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
[/quote]
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail


citaat:
Geplaatst door Michiel

Erg leuk gedaan, en vooral uniek!. Aleen mij stoort het formaat van die lampjes(?) bovenaan naast de deuren. Die vind ik persoonlijk nogal grof overkomen.

citaat:
Geplaatst door rixke rail...

en ze zijn idd. wat grof uitgevallen, maar tot ik iets beter vind in mijn rommeldoos, blijven ze erop zitten ...
Modelspoorse groeten,
Eric.



Ondertussen heb ik toch nog wat gevonden in de rommeldozen : zo zag ie er eerst uit :


Nu zo, iets beter, nog iets te grof, maar bon ... Ook de fabrieksplaten zijn aangepast, made by Jocadis. (i.p.v. de originele papieren, gescande exemplaren.)


Uit de reserve onderdelen van de Roco I6



Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

bollen neus

@Rixke rail, is het gelijk welk model van een 62 'er dat je neemt om zo een verbouwing te maken of moet ge daar ook rekening mee houden dat sommige niet in aanmerking komen? Het is misschien een domme vraag van mij ? [:)]

tunnelmotor2000

Hmm wil de pret niet bederven maar als je de neusventilatierooster wegneemt dan moet je de originele kabinerooster naast de deur aan de begeleiderskant instaleren.
hier een stukje tekst uit BFOTO:
Overigens verschilde de laatste bouwschijf (vanaf 212.179) van de rest pl?s de typen 205 en 213 doordat bij deze vanaf de levering de ventilatieroosters al verplaatst waren van naast de cabinedeuren naar het front. Bij de overige locomotieven (inclusief de 205 en 213) is dit reeds in de jaren zestig aangepast, bij de zes proto's echter pas vele jaren later.
 

rixke rail

citaat:
Geplaatst door bollen neus

@Rixke rail, is het gelijk welk model van een 62 'er dat je neemt om zo een verbouwing te maken of moet ge daar ook rekening mee houden dat sommige niet in aanmerking komen? Het is misschien een domme vraag van mij ? [:)]


Ik gebruikte de versie met de eenvoudige schildering bv. 6299 (43591) en 6317 (43590).  Dat is het gemakkelijkst, tenzij je hem helemaal wil omspuiten natuurlijk.
Het neusverluchtingsrooster moet verwijderd worden.
Maar, zoals Jean-Marie (Tunnelmotor) stelde, moet die op de zijkant komen.
Bedankt voor deze opmerking, overigens, ik had over dat detail heen gekeken. [:o)]
Ik kijk wat ik daarvoor kan vinden ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

conducteur

Zeer geslaagd doch denk ik dat het beter kan. Je ziet echt zeer goed dat  je hebt zitten foefelen op de fronten. Ik weet niet exact wat de oorzaak is, maar ik denk dat je wat meer aandacht moet schenken aan schuur en opvulwerk?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

bollen neus

@Rixke rail, Eric dank voor de nuttige info die je gegeven hebt, komt zeker nog eens van pas en als ik meer wil weten over een 62'er dan kan je nog wel een PM verwachten. Wat de vraag betreft over een eventuele overstap naar andere modellen te maken dat zal zeker nog niet voor morgen zijn hoor. Ik ben hier nog bezig aan 3 modellen NOHAB dus nog evn zoet. Ook het lijstje van "velangmodellen" is lang nog niet afgewerkt. Maar ik zeg nooit NOOIT natuurlijk.[:)]

@Conducteur, "alles kan beter" was een programma op den TV geloof ik, en ik zeg je dat het zeker niet gemakkelijk is om mooi rond een licht alles egaal te krijgen ook niet opgestopte gaten volledig egaal dicht krijgen is zeer moeilijk en je gaat er langer aan werken dan je denkt.Maar ik denk dat er hier niemand jou gaat tegen houden om dit ook eens te proberen h??[:)]

Michiel

Eric, dat ziet er erg goed uit. Die kleinere zijlampjes zijn nu een stuk minder opzichtig, en het geheel is nu veel evenwichtiger. Ik vind de weathering trouwens ook goed geslaagd. Die verschenen mat-groene basiskleur komt realistisch over, en lekker bevlekt, besmeurd en bestoft... Ik vind de uitstraling werkelijk erg goed. [8D][8D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

Dank U, mannen voor de feedback, het was leerzaam. [8D]
Ondertussen m?t verluchtingsrooster op de zijkant ...




Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN