Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Realistische snelheid.

Gestart door ERVIN, 05 juli 2011, 12:33:00 PM

ERVIN

Ik heb , een niet al te goed , filmpje gemaakt over de snelheid waarmee ik mijn goederentreinen op mijn baan altijd laat rijden , je ziet op het filmpje de Class 66 van Captrain doorheen het doorgaand station komen , let even op de twee spotters die op het perron staan , mij lijkt het dat de snelheid toch iets te hoog is , de trein is precies nogal snel voorbij de spotters??
Wat denken jullie hierover , en hoe snel - traag laten jullie je treinen meestal rijden , wanneer kan je spreken over een " realistische snelheid"??

http://s24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/?action=view¤t=PICT0001.mp4

marc goovaerts

Via het Duitse forum 1zu160 heb ik de volgende link gevonden: http://www.igkm.de/igkm-d/Modellmathematik.html

Afkomstig van 'de bootjes', maar ik denk dat de algemene principes dezelfde zijn voor de treintjes.
Zelf kan ik er nauwelijks aan uit (bij snelheid rekenen zij in knopen), maar een forumlid met een grotere wiskundeknobbel kan het misschien vertalen, versimpelen en in dit draadje plaatsen ?

stefanic

Kwestie van eens rekenen en voor jezelf uitmaken hoe snel de trein daar mag rijden.

Stel je trein rijdt 60km/u (zo snel rijden ze al niet in bv. Berchem of Antw.Oost waar je al wel eens gaat spotten)
60km/u is omgerekend in 1/87 20cm (eigenlijk 19.1) per seconde

Dan schat ik dat je trein (je class 66 van ong 30cm is op een seconde de spotters al voorbij) ongeveer 90km/u rijdt. Voor volle baan is dat normaal, maar in stations of havengebied...

even berekeningswijze toevoegen:
60km/u = 1km/minuut
1000m/minuut = 16.666m/seconde
16.666m / 87 = 19.1cm/seconde op 1/87e
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

jacques timmermans

Marc,

het is allemaal niet zo moeilijk:

Knoop (snelheid)
De knoop is een eenheid van snelheid die veel gebruikt wordt in de zeevaart en in de gemotoriseerde luchtvaart. E?n knoop is ??n zeemijl per uur. E?n zeemijl is gedefinieerd als precies 1852 meter. Een knoop is dus een snelheid van 1,852 km/h of 0,514 44... m/s.
Het is onjuist te spreken van 'knopen per uur' als snelheidsaanduiding, omdat de tijdseenheid al in de eenheid zit. De eenheid "knopen per uur" zou een versnelling of vertraging aanduiden, deze wordt echter nooit gebruikt.
In de luchtvaart is Engels de voertaal en spreekt men dus van knot (uitgesproken als nott).

Bron: Wikepedia

Jacques Timmermans

janjozef

Ik kan er geen formule op plakken maar die lijken mij minstens de helft te snel te gaan

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

Er is geen "juiste" snelheid. Je kan inderdaad mathematisch berekenen wat de maximale snelheid op schaal zou mogen zijn, maar als jij vindt dat die trein te hard rijdt, dan laat je 'm toch wat trager rijden, zeker? Kwestie van doen wat je zelf leuk en prettig vind. [;)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Ik laat ook mijn treinen een stuk te 'traag' rijden, omdat ik dan tijd heb om ze te bekijken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

Heel persoonlijk, en dat is dus heel "gevoelsmatig", vind ik erg vaak dat treinen op modelbanen te snel rijden. Misscien rijden ze zelfs wel netjes op schaal-snelheid, maar naar m'n gevoel is het te snel. Hier treed ik dus Michiel bij.

Zou het misschien te maken hebben met het feit dat we in werkelijkheid vaak een behoorlijk eind van een trein verwijderd zijn en hem daardoor ettelijke seconden kunnen door het landschap zien glijden, en dat op een modelbaan, die per definitie al kort is, het voorbijrijden maar van heel korte duur is?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Luc, ik denk inderdaad dat daar het probleem ligt. We bouwen alles wel op schaal: treinen, gebouwen, soms zelfs bomen... Maar afstand, daar knijpt dikwijls het schoentje. We proberen op een afstand van een paar honderd meter een stadswijk, een rivier en een halve heuvelrug uit te beelden, terwijl in het echt er dikwijls niet meer dan een akker ligt.

Onze treinen lijken ontzettend hard door het landschap te scheuren, tegen die mathematische schaalsnelheid. Ik vind ook dat trager rijden prettiger overkomt, en dan hebben we ook meer tijd om te genieten van de voorbijrijdende trein. Maar ieder ervaart dit natuurlijk weer anders.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eve

Ik bereken de schaalsnelheid en verhoog deze met 10%. Dit voldoet aan "mijn" optiek.

Erik

conducteur

citaat:
Geplaatst door doomslu

Heel persoonlijk, en dat is dus heel "gevoelsmatig", vind ik erg vaak dat treinen op modelbanen te snel rijden. Misscien rijden ze zelfs wel netjes op schaal-snelheid, maar naar m'n gevoel is het te snel. Hier treed ik dus Michiel bij.

Zou het misschien te maken hebben met het feit dat we in werkelijkheid vaak een behoorlijk eind van een trein verwijderd zijn en hem daardoor ettelijke seconden kunnen door het landschap zien glijden, en dat op een modelbaan, die per definitie al kort is, het voorbijrijden maar van heel korte duur is?


Dat zal ook veel ermee te maken hebben. Persoonlijk vind ik het flauwe kul als ze zeggen dat iets exact op schaal gemaakt is. Het gewicht bv zal toch nooit op schaal zijn, of die diessellocomotief die op elektriciteit werkt....

De hobby moet nog altijd een amusement zijn en het is niet erg als de trein niet op de 'exacte' snelheid, als het maar plezant is en je de tijd hebt om naar je trein te kijken. Je baan is toch al een berg compromissen, dus waarom niet op een 'verkeerde' snelheid te laten rijden.

En zoals Michiel reeds schreef: de juiste snelheid bestaat niet.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door doomslu

Heel persoonlijk, en dat is dus heel "gevoelsmatig", vind ik erg vaak dat treinen op modelbanen te snel rijden. Misscien rijden ze zelfs wel netjes op schaal-snelheid, maar naar m'n gevoel is het te snel.



Helemaal met je eens,de meeste treinen vliegen over de baan.vooral op tentoonstellingen
Laat ze gewoon eens iets zachter rijden,in eens merk je dat die snelheid in relatie tot het landschap de beste is.
Nou en die is het dan.
wim


ToThePoint

Erwin

Op het zicht rijd uw goederenterin  90km/h(tijpfout: is geen groententerin, maar goederentrein).
Dat is naar mijn natte vinger te snel in een station.

U kan de snelheid trouwens ijken via koploper en dan weet u welke snelheid bij welke loc en welke decoderstap correspondeert.
Daarvoor hoeft u geen automatisch bedrijf te doen met de pc.
U heeft alle benodigde onderdelen reeds in huis en/of geinstalleert om dat te kunnen doen.
Het enige wat koploper nodig heeft zijn 2 bezetmeldpunten waartussen een loc kan pendelen.
Ik ga ervan uit dat de geijkte snelheid in koploper ongeveer de schaalsnelheid is. Maar 100% juist gaat dat niet zijn. 95% is ook goed he.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Johan Poelmans

Hehe, ik wou net hetzelfde aanraden als ToThePoint, namelijk dat ijken in koploper.

Nu, naar mijn ervaring is de schaalsnelheid gevoeldmatig te snel. Ik ijk gewoon mijn locs (hetgeen nuttig is voor het leren remmen, en dan vooral doorrijden in cm en dergelijke) in koploper, maar de maximumsnelheid van de blokken haal ik een stuk omlaag, naar pakweg 80 of 75 km/u.

Een reden waarom dit te snel lijkt zal waarschijnlijk liggen in het feit dat iedereen zijn baan in de lengtemeters moet bij mekaar duwen. 40 km per uur over een wisselstraat lijkt zo enorm hard, maar eigenlijk zijn onze wisselstraten gewoon enorm kort op mekaar geduwd.