Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Geluidsdemping rolgeluid (N)

Gestart door Michiel, 01 juli 2011, 10:58:56 AM

Michiel

Ik heb verschillende materialen op een 3mm triplex plankje gelijmd met soepelblijvende lijm. Elke teststrook heeft een nummer gekregen.

imghttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/IMG_0716.jpg/img

Wat werd er getest?

1 - zonder isolatie, rechtstreeks op de ondergrond gelijmd
2 - 1 laag van 2mm kurk
3 - 2 lagen van 2 mm kurk
4 - 1 laag van 2mm kurk en 1 laag van 2 mm neopreen
5 - 1 laag XPS en 1 laag kurk

Ik laat er dan een kort wagonnetje over rollen, en luister naar het geproduceerd geluid.
De ervaring?

1 - het meeste lawaai, zoals verwacht
2 - een beetje stiller, maar niet spectaculair
3 - geen merkbaar verschil met 2
4 - merkbaar stiller dan 2 en 3
5 - merkbaar stiller dan 2 en 3, maar net iets luider dan 4

Besluit?
Mijn voorkeur gaat uit naar noepreen op kurk. Deze combinatie vind ik het prettigste klinken. Kurk op XPS is ook goed, maar maar net iets scherper van geluid dan de combinatie met neopreen.

Opmerkingen
Deze test werd gedaan met schaal-N materiaal op een 3mm dun plankje triplex. Het mag duidelijk zijn dat een dikkere ondergrond een beter resultaat geeft. En ook dat het gebruik van andere schalen (zwaarder materiaal) invloed kan hebben op de onderlinge resultaten. Het was hier enkel de bedoeling om de invloed van het type materiaal als isolatielaag te testen, en niet de invloed van andere factoren op het geproduceerd geluid. Ik hoop dat ik met deze test anderen van dienst ben geweest. Mij heeft het in elk geval al een aantal zaken duidelijk gemaakt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Paulogic

En allen zijn gelijmd dus de overdracht is maximaal toch ?
Dan lijkt dit inderdaad een goede combinatie.
Ik zal eens zien of ik aan neopreen geraak en eens de test doen
met een HO wagentje.
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

Alles werd inderdaad gelijmd: de isolatie op de ondergrond, de isolatie onderling, alsook de rails op de isolatie. Er werd overal dezelfde lijm gebruikt (soepel-blijvende contactlijm van Pattex) behalve de XPS, want die lost er helemaal mee op. Daarvoor heb ik boekbinderslijm gebruikt.

Ik ben benieuwd of je met H0 materieel dezelfde resultaten hebt. Succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Wat is neopreen en voor wat word dat gebruikt ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Neopreen is een soort opgeschuimd rubber dat bijvoorbeeld wordt gebruikt voor duikpakken. Ik heb geen idee waar het als half-fabrikaat gekocht zou kunnen worden. Ik zou maar wat graag zo'n grote rol van 2mm dik neopreen willen kunnen kopen. Maar waar???

Het materiaal dat ik nu heb, was een kleine rol van 2cm breed, als overschot dat op de UK-eBay werd aangeboden. Voldoende om te testen, niet voldoende voor hele een modelbaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)