Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

faller car systeem

Gestart door pascalboy, 29 juni 2011, 07:01:02 AM

pascalboy

Ik ben na twee jaar met me modelbaan begonnen aan het faller car systeem. Weet iemand hoe je zelf een stop plaats maakt en zelf een wisssel maakt of kan dat niet. of heb je nog meer uitleg voor me want ik heb net een starter set van dhl gekocht.
alvast bedankt
Pascal

ysbeer

Het autotje stopt als je over een magneet heen rijdt D.M.V een reed contact in de auto
Een electromagneet is het makkelijks anders kom je niet meer weg.
Een wissel kun je maken door de ijzerdraad twee kanten op te leggen.
Dus B.V rechtdoor en kromaf.
Zie je kans de draad te laten bewegen zoals een wisseltong dan werkt dat uiteraard.
Maar aan beide zijden op de juiste plaats een electromagneet die de auto de juiste kant op trekt werkt ook.
Niet te sterk en naast de ijzerdraad monteren.
En vooral proberen,proberen en nogeens ........
wim

pascalboy

bedankt, dus een gewoone magneet laat hem stoppen en zorgt dat hij ook niet meer weg kan, maar stopt dan de motor ook?
alvast bedankt en ja ben al aan het proberen om een c rails overgang te maken. en  dat lukt.

alvast bedankt,

pascal

ysbeer

Hij stopt om dat de motor geen spanning meer krijgt en dus stopt
wim

pascalboy

Bedankt ik ga het vanmiddag proberen.

cottage

Het Faller car systeem vind ik persoonlijk waardeloos. Veel te gevoelig, bij lang gebruik treed er statische spanning op tussen het magneetje en het wegdek en gaan de voertuigen een eigen leven lijden. Twee jaar terug mijn oude Falles AMS spullen verkocht, daar nu veel spijt van. Natuurlijk waren de AMS autootjes te groot, maar de nieuwe Faller karretjes aanpassen door het magneetje te vervangen door een pinnetje had veel problemen voorkomen. Die gleuven in de weg vind ik minder iritant dat elke keer weer erachter aan te moeten rennen om ze terug op de weg te zetten. Trouwens, met de strips in het oude AMS wegdek kan je ook de accu constant opladen, of net als vroeger - accu eruit en rechtstreeks besturen.

ysbeer

Misschien is het toch verstandig eerst eens te kijken of je de draad en de weg volgens de regels hebt aangelegd .
Ik ken heel wat mensen (ik ook)die perfect met dit systeemwerken.
dus........
En wat zijn statische spanningen eigenlijk.?????
En wat gebeurt er dan???
Geeft dat vonken???
wim

cottage

Statische spanning ontstaat door wrijving. Denk aan een synthetische trui die knettert bij het uittrekken en inderdaad, doe het licht uit en je ziet kleine vonkjes. Door het glijden van de magneet over het kunststoffolie van het wegdek ontstaat er ook zo iets en dat verminderd de werking van de magneet. Ook scherpe bochten is met name voor de vrachtwagens en bussen een probleem. De voertuigen zijn uitgerust met een starre achteras zonder differentieel en daardoor hebben ze de neiging rechtdoor te willen. Maar zoals gezegd, ieder kan daar andere ervaringen mee hebben maar ik ben uitgekeken op het Faller carsysteem.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door cottage

Statische spanning ontstaat door wrijving. Denk aan een synthetische trui die knettert bij het uittrekken en inderdaad, doe het licht uit en je ziet kleine vonkjes. Door het glijden van de magneet over het kunststoffolie van het wegdek ontstaat er ook zo iets en dat verminderd de werking van de magneet. Ook scherpe bochten is met name voor de vrachtwagens en bussen een probleem. De voertuigen zijn uitgerust met een starre achteras zonder differentieel en daardoor hebben ze de neiging rechtdoor te willen. Maar zoals gezegd, ieder kan daar andere ervaringen mee hebben maar ik ben uitgekeken op het Faller carsysteem.


Maak je weg van anti statisch materiaal,maak je bogen groter (zie gebruiksaanwijzing)
En zorg er voor dat de magneet los blijft van het wegdek.(draad iets dieper)
Geen probleem meer,geloof mij.
wim

En vond jij die vreemde gleuven in de straat met 2 glimmende banen er naast.
Autos schaal 1 op 72 met zichtbare stroom afnemers echt zo mooi???????????[:0][:0]



cottage

En vond jij die vreemde gleuven in de straat met 2 glimmende banen er naast.
Autos schaal 1 op 72 met zichtbare stroom afnemers echt zo mooi???????

JA - ik had het circuit van Franchorchamps helemaal compleet en omdat ik toen geen ruimte had voor een treinbaan was ik er jaren zoet mee. Inderdaad waren de autootjes te groot en alles niet zo fraai afgewerkt, maar het werkte allemaal. Heb alles voor een forse prijs kunnen verkopen en daar mooi nieuw treinmateriaal van gekocht, maar ik merk dat ik het toch mis.

swarol

in de toekomst zou ik het ook op de baan willen plaatsen, enkel al om het de baan levendiger maakt, maar daar ik het systheem nog nooit gebruikt heb vraag ik meaf of het de mooite wel is want op video zoals youtube ziet het er wel allemaal mooi uit maar is maar een moment opname, heb graag dingens waar ik mee kan werken, zoals lossen en laden met vrachtwagens of zo want toertjes rijden gaat al gauw vervelen, is maar mijn bescheiden mening
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

swarol

lijkt me tof is wel toekomst muziek, geeft de baan meer leven , zoals vb een bus die dienst rijd, weet wel dat men vader in den tijd het oude systheem had waar hij autowagons mee lade en loste
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Michiel

Ik sluit me volledig aan met Bert(B-Modelbouw)'s opmerking. Het FCS is mooi, maar het vergt planning en investering in tijd en moeite om het systeem te doorgronden. Maar als je het echt goed doet, dan kan je er ook echt mooie dingen mee maken.

Voor schaal-N is het nog wat beperkt door de schaal. Je zal dan alleen vrachtwagens en bussen zien rondrijden, geen autootjes want die zijn te klein. En verkeer zonder autos is toch een beetje onecht.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Paulogic

Michiel... en het trukje met de veer om in N autotjes
te laten bewegen ???

Vroeger had ik zo'n autospeelsetje compleet in de plastiek
(mold of getrokken). Iedereen kent die wel.
Daar zat over een heel groot gedeelte een veer in een groef
die ronddraaide. Ieder autotje had onderaan een metalen pin
die in die veer stak en ging zo vooruit. Tof speelgoed hoor.
Een stukje was bergaf waardoor de veer even niet nodig was en
het autotje door zwaartekracht terug kon herbeginnen aan zijn
rondjes met de veer. T'is maar een idee he en je zou het gleufje
met wat decortruukjes toch enigzins wat kunnen 'wegmoffelen'.
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar dan vind ik persoonlijk het voorbeeld van "De Fietser" nog mooier (met een magneet getrokken). Dat is een uitdaging in schaal N, dat ik nog "in de schuif" heb liggen. Maar goed, dat is dan wel geen FCS systeem meer.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)