NOHAB Roco Dc analoog Ho

Gestart door bollen neus, 26 juni 2011, 19:04:48 PM

bollen neus

Ga hier ook eens proberen om een beeld te schetsen van mijn bevindingen en rijeigenschappen van de modellen die ik grag zie, namelijk de Roco DC analoog Ho modellen van NOHAB diesellocomotieven. Verwacht zeker ten eerste al geen foto's van mij, vind deze site te omslachtig om foto's te plaatsen.
De prijzen, zeer voornaam, om een model aan te kopen varieert van (2dehands) 38,00 euro tot 179,00 euro dus voor ieder zijn beurs wat wils.
Deze modellen zitten stevig verpakt in isimo dozen die uitgesneden zijn daar waar het nodig is en geven geen enkel probleem om de loc in en uit de doos te krijgen ook al omdat er een stevige plastiek is voorzien die gebruikt kan worden om de loc uit de doos te halen zonder dat je deze gaat beschadigen.
De meeste locomotieven hebben een zeer goede verhouding van tandwielen zodat de hoogste snelheid te vergelijken is in het echt, alhoewel ikzelf ze iets lager zou willen maar dat gaat dan problemen geven met de vertreksnelheid en de stroomsterkte om een loc in "gang" te krijgen, dus vind ik dat het een goede verhouding weergeeft. Ook de zeer trage "kruip" snelheid is bewonderenswaardig
bij weinig stroomsterkte. De stroom wordt afgenomen op alle 6 de assen, er zijn 2 assen die uitgerust zijn met anti slip bandjes (wat ik persoonlijk niet echt nodig acht maar wie ben ik?)
De motor lig centraal met 2 cardannen naar de tandwielkasten, deze motors zijn zeer geruisloos en hebben een eigen geluid op sommige stroomsterktes dus typisch aan ROCO motors, motors zijn krachtig genoeg om met 1 locomotief zeker 32 wagons met 2 assen zowel berg op als dalend te vertrekken. De locomotieven "liggen" ook goed op de sporen, wiebelen niet enkel als jou spoor niet even ligt zal jou loc dus ook deze volgen, dus zeer vrij stabiele constructie van de chassis waar alles zeer goed bedachtzaam is bekeken, er is niets te veel aan maar ook zeker niets te weinig aan voorzien.
Om een min punt aan te halen is de verlichting, is altijd een hopeloos punt geweest bij ROCO, bij zeer trage snelheden gloeien de lampen nog zeker niet op, resultaat geen verlichting te bespeuren als je enkel rangeerwerk wil doen met deze locomotieven. Dit heuvel is wel op te lossen door de gloeilampen te vervangen met LEDS warm wit en rood, die geven wel de verwachte verlichtingen om te rangeeren bij zeer lage snelheden. Het is natuurlijk geen digitaal gedoe met toeters en bellen, hier is de regel vooruit is vooruit en achteruit is achteruit. Ik ben misschien nog van den ouwe stempel dat ik "rij" met locomotieven en niets aan iets anders overlaat, ik geniet daar van , ieder zijn eigen smaak natuurlijk.
Nu de afwerking, bij Roco is dit zeer goed te noemen, ook de details aan de draaistellen, alle kleine inkepingen aan de roosters zijn zeer goed zichtbaar, mooi en correcte glazen en ruiten, deurklinken die er op liggen en geschilderd vanuit het fabriek zelf, loepzuivere decals met zeer duidelijke en kleine teksten daar waar het nodig is, meestal naar het grote model gedaan.
Er zijn veel kleine onderdelen meeggeven in plastiek zakje, eenvoudig te monteren op het model , wel vermeld ik even dat je er best wat zwarte verf aandoet om deze beter op hun plaats te houden, er zijn kleine onderdeeltjes die je gemakkelijk kan kwijtspelen op jou baan. Dus beter te voorkomen dan uurtjes kwijtspelen met zoekwerken.

Voor te besluiten zou ik willen zeggen dat deze locomotieven zeer gedetailleerd afgewerkt zijn en een goede prijs/kwaliteitsverhouing hebben. Wat de correcte afmetingen betreft is ROCO de meest betrouwbare hierin, en ik heb ook zowel de MARKLIN, PIKO, HELJAN en de FLEISCHMANN modellen hier gehad om de afmetingen te vergelijken en dit oordeel hier neer te zetten.

Zo hopelijk hebben jullie hier wat aan de uitleg, het is nu ook niet voor niets dat mijn "nickname" bollen neus is en ik ook voor dit model heb gekozen om eens wat commentaar over te geven.
:)

Gerolf

Knap verhaal, Eric. Mooie, volledige mix van objectiviteit en persoonlijke visies. Bedankt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Uw conclusie van de afmetingen is ook wat ik ervaren heb,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

mini-bs

ook heel bijzonder aan deze roco is de houten raamimitatie. Die verleent het model een pr?sence die de andere merken minder hebben he.
Bij de vlottende cabines valt op dat de handgreep op de neus te helder van kleur is - die mag gerust wat verf hebben.
Maar verder kan ik je alleen maar bijtreden in je bevindingen.

in de laatste SJ's staan enkele foto's van de loks in actie op L125 - met kalktreinen - prachtig !


 

prulleman

zeer goed verhaal. ik vertraag mijn roco bolle neuzen door middel van een diodebrug voor de motor. zo kun je de snelheid mooi tunen en heb je al meteen licht want de eerste 1,5 volt gaat niet naar de motor maar zit wel op de platine.[;)]

ratje

Duidelijke en zeer volledige omschrijving, thumbs up.
Als je graag een foto in dit draadje wil, mag je er altijd eentje mailen en zet ik hem er wel ff op [;)]

groetjes
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

bollen neus

Dank voor de reacties op dit draadje en ook het fors lezen ervan.

@ratje, ik heb je een PM gestuurd ivm foto's.[:)]
@prulleman, extra uitleg verzonden voor verlichtingen.[:)]
@mini-bs, sorry maar een vlottende cabine is zeker geen bolle neus, is een volledig ander concept dat ROCO heeft gebruikt hiervoor. Ook het "houtenwerk" is niet bij alle modellen juist, maar wel zoals je vermeld "pr?sence".[:)]

bollen neus

Bij het samenstellen van tripel , dus met 3 locomotieven, is het beste misschien van eerste en derde locomotief de motors te laten behouden, de middelste alles te ontdoen van tandwielen in de tandwielkasten, cardans en motor verwijderen, in het beste geval de platine behouden om de stroom verder te voorzien naar en van de motors en lichten (LED) De middalste as wel en beetje uitvijlen omdat deze niet raakt op de rails, let op das geen millimeters hoor maar toch nodig zodat deze iets meer speling heeft en voldoende door eigen gewicht kan dragen. Het is maar een kleinigheid maar het ziet er beter uit dat alle 6 de de wiel assen meedraaien is het niet? Dit toch even willen meegeven.[:)]

bollen neus

De platines van de laatste modellen zijn verandert het is te zeggen vroeger waren er koperen plaatjes die naar de contacten liepen van de motor (voorbij de veertjes met kooltjes) nu zijn ze uitgerust met veertjes rechtstreeks in de gaatjes aan de kkoltjes, de veertjes krijgen van af de platine dus hun stroom mee naar de motor. Ik heb ondervonden dat de oudere methode (in mijn ogen) beter was, solider, ik denk dat aan de veertjes sleet kan komen door vonkjes en zo lassingen krijgt plus extra vervuilingen wat niet bevordelijk is voor de motor. [:)]