overstappen naar spoor 1? of...?

Gestart door Dirky, 25 juni 2011, 22:20:07 PM

Gerolf

#45
[:0] OMG [B)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jacques timmermans

#46
Dirk,

het ligt me al zeer lang op mijn tong, maar kan het niet voor me houden!

Zou je beter niet een project waarmee je al ver gevorderd bent afmaken, dan steeds weer met iets anders beginnen. Ik weet dat je je credo: "Perfecte modelbouw kan ook zonder financi?le uitgaven gerealiseerd worden" waar ik niets op tegen heb niet wilt verloochenen, maar telkens als je hiervoor staat - zoals bij voorbeeld de wielen voor jouw Belgische type 11 - haak je af, of begin je met iets anders. Op die manier zul je nooit iets kunnen realiseren.

Denk er goed aan, ik zelf spreek uit ervaring, dat hoe groter het schaalmodel wordt, des te hoger de uitgaven worden. Nu kun je me repliceren met: "Ik maak alles zelf" maar dan voorspel ik je, dat je je creatie nooit het niveau van een kleinserie model zal halen, omdat er hierbij technieken nodig zijn die voor een enkel individu gewoonweg niet haalbaar zijn. Dan spreek ik nog niet over de kosten: deze kunnen gemakkelijk de prijs van een tweede hands auto evenaren.

Jacques Timmermans

Dirky

#47
Zulke reacties heb ik graag Jacques... no problem!

Ik zit inderdaad op tal van onafgewerkte projecten. Ik kan echter niets definitief beslissen omdat mijn gewone leven (dat heb ik ook nog) nogal wat onverwachte wendingen heeft gekend de laatste jaren. Een jaar terug kreeg ik als 50-plusser mijn ontslag en dan valt wel het een en het ander stil... (Gelukkig ben ik weer aan de slag!)
Het enige wat ik nu als hobby wil is "me met modelbouwen bezig houden" tot er een betere kijk is op wat kan volgen. En daarvoor zullen er nog wel wat onafgewerkte dingen volgen... Ik weet nu stillekes aan wat ik kan voor 0 euro, en weet maar al te goed dat er voor andere dingen dan weer (veel) euro's zullen moeten rollen. Maar nu vandaag reserveer ik die euro's voor mijn definitieve keuze... en die komt, maar niet direct!

Havoc

#48
Eender waar ik naast me kijk als ik aan mijn pc zit zie ik onafgewerkte projecten. En dan? Bezig zijn op zich is ook best interessant en zinvol. Zolang je er leut aan hebt en bijleert is het voor mij prima.

Ik kan Dirky best volgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ardjoena

#49
En iets van elkaar kan leren [;)]
Dirk
 

Gerolf

#50
Ik volg Johan (en Dirky dus) helemaal. Ik heb hier ook een hoop dingen staan waar ik "tegelijk" mee bezig ben [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#51
Wie heeft die niet staan, maar bij jouw Gerolf gaat dat om dezelfde schaal en meestal omdat je op stukken wacht, enz.. Ik heb de indruk dat Dirky met een hoop bezig is in een hoop verschillende schalen enkel omdat hij niet weet waar hij wil. Best zou zijn dat hij daar eens eerst over nadenkt, een beredeneerde beslissing neemt en er zich aan houdt.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Steam.N

#52
Jan,

Het kiezen wordt soms wel vergemakkelijkt door eerst eens te proeven van technieken/schalen/enz.  Soms valt het mee, en wil je voort, andere keren besef je dat het je petje te boven gaat, of dat je eerst andere stappen moet zetten, en zet je een projectje in de ijskast.

Met allerhande uit te proberen heb ik hoegenaamd geen probleem (doe ik tot mijn schande ook).  Een ontdekkingsreis is leuk, soms frustrerend, meestal verrijkend.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

#53
citaat:
Ik heb de indruk dat Dirky met een hoop bezig is in een hoop verschillende schalen enkel omdat hij niet weet waar hij wil. Best zou zijn dat hij daar eens eerst over nadenkt, een beredeneerde beslissing neemt en er zich aan houdt.


Je kan over zo'n zaken lang en veel nadenken, maar iets in je handen kunnen nemen help veel beter. Zelf ben ik bezig in Z, hOm, 0, 1, 3.5" en plannen in 5" en 0m. En dan heb ik het enkel over modelbouw. Eerlijk gezegd heb ik in geen enkel van die dingen al gevonden wat ik echt wil. Soms kan je ook niet kiezen wordt je gedwongen met verschillende dingen verder te gaan.

Bvb Z wil ik voordoen omdat ik ermee begonnen ben 35 jaar geleden. Is ook het enige dat bij mij binnen past. Dan zit je wel alleen in je hoekje te prullen. Live steam is veel leuker omdat je zelf kan bouwen. Daar is 1 dan weer handig omdat het transporteerbaar is dus kan je al eens ergens naartoe. Daartegenover staat dat 3.5" en 5" plezanter zijn om bouwen en daar kan je zelf mee rijden maar hoe vaak heb je daar de gelegenheid toe? Met elk van die schalen mis je wel de mogelijkheid om aan iets "groter" deel te nemen zoals een modulebaan. En dan begin je in nog een andere schaal.

Dus zelf met heel andere redenen kan je hierin verzeild geraken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

#54
Aangezien er de laatste 14 dagen niemand was om mij van de kaart te brengen ben ik stiekem enkele scenery stukken beginnen maken voor een eventuele PUR1 module of baan.[:)]



Een deur. En wat voor een deur? Het plezante aan schaal 1/32 is dus wel degelijk dat je ongelofelijke details kan aanbrengen. In dit geval heeft de deur een werkende grendel. Voor niets nodig, maar het kan!



Een volgend probeersel is de grijper voor een kolenkraan. Gemaakt van overschotten blik en messing. Hier en daar heb ik met lood de bak moeten verzwaren maar nu schept ie feilloos zand. Kolenbrokken gaat minder goed omdat er nu en dan eentje tussen de helften komt te zitten en de bak niet toegaat. Anderzijds ?valt? de bak in open toestand ook niet diep genoeg in die brokken en schep je dus te weinig op om goed te zijn. Aanvankelijk dacht ik een kolenbunker met kraan te maken maar aangezien dat niet helemaal naar wens werkt zal de kraan eerder op terrein moeten staan waar bouwmaterialen verschept worden. Alle ide?en welkom?


Helaas ben ik niet in Sinsheim geraakt maar samen met ?Dell? heb ik toch wel een beetje de spoor 1 wereld kunnen verkennen. Wat me het sterkst opvalt is hoe duur die dingen zijn. Scenery stukken van 1000 ? en meer?. Je hebt er wel minder nodig om een stuk baan te vullen maar toch; niet voor Jan en Alleman, dus echt kopen valt ook buiten mijn (budgetaire) interesse!

Wat lokomotieven en aanhang  betreft ga ik uitkijken naar tweedehands en misschien bouw ik zelf iets rollend, wie weet!

Havoc

#55
Dirky, als je dat allemaal kan en wat je al laten zien hebt in h0 dan kan je dat zeker in 1. Enig probleem dat je gaat hebben is je kunnen beperken tot waar je wil gaan.

citaat:
Gemaakt van overschotten blik en messing.


Adoenja heeft een concurent afvalverwerking [:D]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#56
't Zijn inderdaad heel knappe "probeer-bouwsels". Dat belooft [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#57
Een kolenbunker; hoe het sowieso ook afloopt met de grijper, een kolenbunker met kraan blijft een aantrekkelijk iets.
Eerst heb ik een muur gemetst met Depron-steentjes:



Vervolgens silicone-mal van gemaakt en het afgieten is begonnen. Ik ben er nog steeds niet aan gewoon hoe groot die bouwwerken (zullen) zijn [:)]


loco

#58
Dirky
Wat mij betreft mag je voor Spoor 1 kiezen. Wat je laat zien pleit voor voor je zin voor detail. Trouwens je geeft zoveel uit aan je hobby als je er voor over hebt. Met een klein budget pak je het inderdaad anders aan.
Wat de modellen betreft, die zijn inderdaad duur. maar als je uitkijkt, kan je ook koopjes doen waarvoor de prijs vergelijkbaar is met HO modellen. Ik heb onlangs nog een lok in schaal 1:32  gekocht voor 275 euro. Wel met een M?rklindecoder. Dus met werk aan de winkel en bijkomende kosten uiteraard. Locs die je kunt ombouwen naar Belgisch voorbeeld zijn er voldoende. En als het moet kan je er zelf ook eentje bouwen.

evan

#59
citaat:
Geplaatst door Dirky

Ik ben er nog steeds niet aan gewoon hoe groot die bouwwerken (zullen) zijn [:)]





Heel groot![:D]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.