overstappen naar spoor 1? of...?

Gestart door Dirky, 25 juni 2011, 22:20:07 PM

1op32

#15
Dag Dirky,
ik heb ooit ook met het idee van een tuinbaan rondgelopen en wat mij van dit idee heeft doen afzien zijn zoals hier reeds geschreven de scenery.
De beperktheid aan materialen ivm weersbestendigheid hout, karton, lijmen en verven op waterbasis zijn uit den bose.
En het weer zelf, het aantal dagen goed weer zijn beperkt in ons land. Uiteraard heeft een tuinbaan ook zijn charmes en zijn voordelen!
Groeten,
Geert
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Havoc

#16
In de grote spoorbreedtes(64mm, 89mm, 127mm en groter) rijdt men meestal op gewoon plat ijzer profiel, niet op schaal rails. En die liggen ook niet zo vlak als op gewone modelbanen. Komt nog bij dat voor bvb die wagens waar je opzit de belasting hoger is dan "op schaal". Daarom zijn die wielen groter dan op schaal (bredere banden, hogere flenzen).

Als je enkel in je tuin op jouw baan wil rijden dan kan het misschien wel.

Ik moet wel zeggen dat ik de obsessie van scenery niet begrijp.

Eddy: een Mono op 5"? [}:)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ardjoena

#17
Ik begrijp het ook niet , live steam en veel details gaan echt niet samen.Mijn spoor 1 baan in de tuin staat op 30 cm boven de grond om makelijker aan de loc's te kunnen foefelen en geloof mij een stoomloc is niet zoals een h0 . Op de rails zetten en rijden is niet altijd evident. Ge moogt u als ne crak noemen als ge een kwartier kunt rijden zonder er te moeten aan regelen.
Met een 3.5 duim en groter is het makkelijker , ge hebt de kolenschop ,blazer, bypaskraan en de regulateur bij de hand.[:D]
Als er iemand interesse heeft om ook ne keer te "proeven" van een kleine  5 duim , laat het weten dan spreken we ne keer af op een van de rijdagen in b.v.b. Deurne.( als het weer wat mee zit )
Dan kunt ge s'avonds de restjes kolen uit uw onderbroek schudden en de stoomolie uit uw haar wassen.[:o)]
Dirk
 

kurt10002

#18
Awel maar eens je geproeft hebt van life steam blijft ge er toch door gebeten.[:)] Zo was dat toch bij mij het geval. Ik ben begongen door een aster te bouwen. Daarna ben ik groter begingen te bouwen het was wel een elektrische lok maar heb toen wel veel al bij geleerd. En nu ga ik binnenkort aan mijn volgende project begingen. Ja Dirk daar hebt ge wel gelijk in er zijn wel stoomloks als je er mee gereden hebt dat je helemaal kunt gaan wassen [:D]

Groeten
Kurt
Mag het ook iets groter zijn ?

Lid van MSC De Pijl
http://www.de-pijl.be/

Dirky

#19
Samenvatting:

Het pleidooi voor live steam is echt wel overtuigend! Maar...
Big scale Live steam zit er wegens tijdsgebrek niet in! Ook de factor "scale" is voor mij dermate belangrijk dat ik voorlopig geen genoegen neem met minder natuurgetrouwe loks om al te proeven van het grote gebeuren... Hoezeer ik het ook zou willen! En andere belangrijke factor is ook dat er geen live steam banen in de buurt zijn en ik steeds grotere verplaatsingen zou moeten doen... Een grote type 64 neem je, denk ik, niet mee op de fiets!

Brengt me dus bij spoor 1; Daar wil ik eens van proeven. Wat het wordt weet ik niet maar je ziet het wel onder de ene of de andere rubriek verschijnen... Misschien ga ik eerst nog een keer naar Sinsheim om te zien wat het allemaal voorstelt...

bedankt voor alle inbreng... en het draadje hoeft niet te stoppen. Er zijn wellicht nog belangrijke argumenten... [;)]

PS: ik heb de titel van het draadje een beetje aangepast aan de inhoud[:)]

conducteur

#20
Als ik nu zou beginnen met treinen, en een beetje meer ruimte heb dan ik nu heb, was ik zeker in spoor 0 begonnen. Volgens mij krijgt 1 'zware concurrentie' van 0, Zeker met Lenz wordt het goed betaalbaar (een lenz kost nauwelijks meer als een  Marklin stoomloc in H0, en zijn ook uitgerust met sound, elektrisch bedienbare koppelingen...). Enkele grote fabrikanten zijn samen met Lenz op de kar gesprongen (om er enkele te noemen: Brawa, Busch, Viessmann, Lenz, MTH,...), werken samen en dat zorgt volgens mij voor een groter aanbod, maar niets houd je tegen om echt alles zelf te bouwen in spoor 1.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

evan

#21
citaat:
Geplaatst door Dirky

Samenvatting:

Het pleidooi voor live steam is echt wel overtuigend! Maar...
Big scale Live steam zit er wegens tijdsgebrek niet in! Ook de factor "scale" is voor mij dermate belangrijk dat ik voorlopig geen genoegen neem met minder natuurgetrouwe loks om al te proeven van het grote gebeuren... Hoezeer ik het ook zou willen! En andere belangrijke factor is ook dat er geen live steam banen in de buurt zijn en ik steeds grotere verplaatsingen zou moeten doen... Een grote type 64 neem je, denk ik, niet mee op de fiets!

Brengt me dus bij spoor 1; Daar wil ik eens van proeven. Wat het wordt weet ik niet maar je ziet het wel onder de ene of de andere rubriek verschijnen... Misschien ga ik eerst nog een keer naar Sinsheim om te zien wat het allemaal voorstelt...

bedankt voor alle inbreng... en het draadje hoeft niet te stoppen. Er zijn wellicht nog belangrijke argumenten... [;)]

PS: ik heb de titel van het draadje een beetje aangepast aan de inhoud[:)]




Succes met je zoektocht naar je smaak en keuze!  Most je naar Sinsheim komen, kom gerust maar gedag zeggen[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Havoc

#22
Tja, alles hangt een beetje af van je verwachtingen natuurlijk. Maar als ik je zo bezig hoor dan lijkt life steam voor jou een probleem. Je kan gewoon niet het ultra realistische achterna omdat het allemaal nog moet werken. En het strookt ook niet met je verwachtingen ivm scenery.

Blijft nog de keuze tussen 0 en 1. Daar zou ik voor 1 gaan. Spoor 0 is een ramp wat schaal betreft. Het zou 1/45 moeten zijn, maar uk en frankrijk spelen met 1/43.5, de us met 1/48 etc. Dus plannen overnemen kan je vergeten. En belgisch materiaal in spoor 0 is denk ik even zeldzaam als in spoor 1. Als je toch zelf moet bouwen kan je beter wat groter gaan en direct spoor 1 nemen. En als je toch ooit life steam wil proberen, dan is het gemakkelijker in spoor 1. Een 64 in 1/8 gaat inderdaad niet op de fiets, in spoor 1 daarentegen wel [:D]

Waarom niet een module voor spoor 1 waar hier ooit een draadje over geweest is?

Uiteraard allemaal mijn persoonlijke mening...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ardjoena

#23
Moraal van t'verhaal, eens je begint met klinknagels te tellen geraak je er niet meer van af.[:D]
Dirk
 

Dirky

#24
?k moet een klein beetje nuanceren Johan,

Ik begrijp best dat qua ?realisme? een groot verschil is tussen live steam en niet-live-steam als ik het zo kan noemen. Het zijn dan ook totaal verschillende werelden! Bij live steam draait alles om een werkende stoommachine. Bij al het andere is het beeld veel groter en komt er naast de trein een mooie sleep wagonnen en ook scenery aan te pas.

Een grote P8 of BR23 zie ik echt wel zitten, zelfs met alle noodzakelijke detailverschillen omwille van het feit dat het nog moet werken. Maar als ik voor live steam ga, wil ik geen trein-lookalike bouwen gewoon om een stoomtrein te hebben? Begrijp me echter niet verkeerd. Ik respecteer alle vormen van live steam!

De bouwtijd voor die grote dingen heb ik nu nog niet dus moet ik iets anders doen. En wat doe ik liefst? ?rivetten tellen?? Voor mij lijkt het proeven van een stukje Spoor 1 PUR dus een mooie uitdaging (sorry Evan dat ik de titel van je draadje herbruik).

Bij live steam loks ? de grote dingen dan ? heb ik ook wel best nog wat vraagtekens i.v.m. de bouwtijd. 10 jaar? da?s een mooi getal. Maar waarom duurt het zo lang? Is het niet zo dat de ene zelfbouwer er 10000 uren aan spendeert omdat alles met de hand gezaagd en gevijld wordt, en dat de andere hetzelfde laat laseren en met 2000 uren genoeg heeft? Ik zou bijvoorbeeld niet terugdeinzen om bestaande plannen te hertekenen in 3D ? wat ik beroepshalve veel doe ? en dan de stukken te laten laseren. Misschien zijn er nog ge?nteresseerden om een zelfde lok te bouwen?

prulleman

#25
ik zou gaan voor schaal O omwille van de betaalbaarheid en omdat je binnenshuis nog in staat bent om een boct te maken. bij schaal I moogt ge dat vergeten of ge moet u beperken tot de diesels van Marklin[}:)] met de grote stoomlocs van KMI en Kiss is de minimum straal 2,5m en  dat is het minimum.[B)]

evan

#26
citaat:
Geplaatst door Dirky




?? Voor mij lijkt het proeven van een stukje Spoor 1 PUR dus een mooie uitdaging (sorry Evan dat ik de titel van je draadje herbruik).






Hey iedereen heeft een uitdaging nodig he[:D][;)]

Go For It!

@Prullejan

Dan moet je geen bochten maken he[:D][;)]

In ale geval als Dirky "Pur" gaat, is een realistische zichtbare bocht op O of 1 zowieso ver gegrepen qua ruimte...

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

eddy

#27
Sorry Dirky,
maar als men al zijn stukken gaat laten laseren en draaien,kan men evengoed een bouwpakket aanschaffen.En bv het chassis laten laseren,zal wel in uren schillen maar of dat de doorslag geeft op de totale bouwtijd,dat weet ik niet.Dirk heeft daar meer zicht op ,die weet wel waar de meeste tijd aan gespendeerd word.
groeten eddy

ardjoena

#28
Met het laseren van onderdelen wint ge inderdaad niet veel tijd.
Raar maar waar, dikwijls is het meer werk.Neem nu een drijfstang , als ge die laat laseren moet die meestal nog voorzien worden van geruimde gaten.Er moet nog een groef in gefreest worden en hij moet dunner gemaak worden.Opspannen is nu een probleem.
Bij een drijfstang begin ik met de gaten en frees met als referentie van die 2 gaten de rest weg .[:D]
Cnc Frezen heeft voordelen ,maar voor ons als modelbouwers???

Dirk
 

Havoc

#29
Geen probleem hoor Dirky, het is maar om gewoon alle kanten te belichten. Kwestie van geen misverstanden te veroorzaken of verkeerde verwachtingen te scheppen.

Maar je kan live steam ook in spoor 1 doen, met een "ander" realisme. Rivetten blijven rivetten, dat deel van het uitzicht kan je behouden. Maar met bvb wat compromissen wat de kabine betreft kan je dichtbij komen. Kan je prima wagens achterhangen, dezelfde als achter een electrische. Als je dan een "aangepaste" scenery errond zet dan kan je heel ver komen. Aangepast dan in de zin van bestendig tegen een stootje, geen electriek draden bvb vlak langs het spoor, niet tussen hoge bomen rijden enz, geen kale plank.

Je onderschat de tijd die je gaat steken in het maken van de plannen. Ik ben zelf begonnen aan een type 53 te tekenen en heb het opgegeven. Als je vertrekt van 1:1 plannen dan ben je eigenlijk een volledig nieuwe loc aan het ontwerpen. Je kan de dingen niet gewoon schalen. Enkele voorbeeldjes:
- een ketel moet voldoen aan de voorschriften om op een publieke baan te mogen rijden, het niet zomaar een schaalketel. Dat is een pak werk.
- je kan niet gewoon materiaal diktes schalen. Gewoon omdat het soms onhandelbaar dun wordt of gewoon om een standaard dikte te kunnen gebruiken. Maar als je dan rivetten wil tellen, dan ga je gewoon niet zomaar alles wat opschuiven, je moet aanpassen maar waar?
- en de moeilijkste vraag: waar stoppen? Vooral die laatste is echt niet simpel.
- en niet alle plannen passen bij elkaar... De plannen van de type 53 bvb bestrijken enkele 10-tallen jaren.

En onderschat de tijd niet die je in 3D werk steekt. In Brutus zijn vele avonden en luchpauzes ingekropen. En dan was het ontwerp al af, het was enkel overtekenen en ineenpassen. Je gaat misschien iets terugwinnen door laseren maar toch. Ik denk dat ik even lang teken aan een stuk dan Ardoenja nodig heeft om het te maken.

Die technieken zijn handig als je veel dezelfde stukken nodig hebt. Je tekent 1x en maakt 100 stuks. Of als het heel complex wordt of te groot/dik voor hobby machines.

En vergeet ook niet dat de meesten onder ons ook nog andere dingen doen in hun leven. Als ik 8h per week aan mijn hobby kan werken ben ik heel blij. De voorbije weken was het bros.

Zo'n look-alike heeft wel voordelen, ook nuttig om eens aan te denken. Sneller af, dat houdt de motivatie hoog. Je kan eens rijden terwijl je vastzit met bouwen aan de "echte" loc. Je moet er niet mee omgaan als een doosje eieren. Je kan eens iets proberen zonder teveel met de gevolgen te moeten rekening houden. trouwens look-alike is wel erg sterk gesteld. Er zijn een behoorlijk aantal locs die misschien geen voorbeeld hebben of er ver van afwijken maar je moet er al verdomd veel van kennen om dat te weten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.