overstappen naar spoor 1? of...?

Gestart door Dirky, 25 juni 2011, 22:20:07 PM

Dirky

Vraagje: Zijn er Belgische loks verkrijgbaar in spoor I?

thx

evan

#1
Hoi Dirky,

Marklin heeft een spoor 1 Type 64 uitgebracht mits enkele compromis.

Er zijn ook spoor 1 modellen van een minerva models:
http://www.minerva-train-models.be/

Er zijn nog enkele kleinserie fabrikaten, maar daar ben ik je het antwoord nog schuldig[;)]

Groetjes,

Evan[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

#2
Thx Evan,

Die Minerva Models zijn dan wel op schaal 1/29? Waar Spoor 1 feitelijk 1/32ste is, niet?
Als ik surf op Spur 1 PUR is alles wel degelijk 1/32...

nogal verwarrend .... Vanwaar die 1/29?

evan

#3
citaat:
Geplaatst door Dirky

Thx Evan,

Die Minerva Models zijn dan wel op schaal 1/29? Waar Spoor 1 feitelijk 1/32ste is, niet?
Als ik surf op Spur 1 PUR is alles wel degelijk 1/32...

nogal verwarrend .... Vanwaar die 1/29?



Ik ben niet 100% zeker, maar ik geloof dat Hans van Minerva models Amerikaanse Bogies en zelfs chassis gebruikt.  Beter gezegd die van Aristocraft.  Deze treinen zijn op 1/29.  Zoals je weet zijn de chassis van vele oudere Amerikaanse modellen vergelijkbaar met die van Belgische loks.  Vb "Baldwin" loks enz.
De rijkwaliteiten zijn behoorlijk goed in functie van de prijs.
De meeste Amerkikaans fabrikanten hanteren 1/29 zoals USA trains en Aristocraft.  MTH Railking daarentegen is dan weer 1/32.

Als je nu 1/32 PUR wil rijden/bouwen zit er dan wel degelijk een verschil in de schaal, maar de spoorbreedte blijft.

Voor accesoires gebruiken we soms zaken uit de scheepsmodelbouw of Militaria 1/35.  Klein compromis dus, maar op rollend materieel zou ik dat niet gaan mengen...

Ben je geinteresseerd in stoom of diesel?  
Vanwaar de interesse?[:p]

Groetjes

Evan

PS In 1/32 schaal kan je dan ook nog rails en wielen in finescale kiezen.  Echt wel heel knap want dan is het "net echt".[:p]  Binnen 2 weken wordt mn BR50 van KM1 geleverd, maar toch niet in finescale.  Ik heb getwijfeld, maar als je ergens bij vrienden of kenissen te gast bent kan die lok dan moeilijkheden krijgen op conventionele banen en zelf zal ik niet al te snel een grote baan hebben[:D]
In de hobby is het net als het leven keuzes en compromis maken[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

#4
Bedankt Evan? da?s al duidelijker!

Vanwaar die interesse?
Ik leef altijd in tweestrijd met mezelf. Moest er naast treintjes geen andere leven meer zijn, dan bouw ik zeker live steam zoals mijn naamgenoot (e.a.) hier op ?t forum. De droom om een type 64 op schaal 1/8 hier thuis te laten rondbollen zal wel voor minimum de volgende 15 jaar een droom blijven. Anderzijds ben ik de H0 schaal stillekes aan moe aan het worden omdat er teveel compromissen moeten gemaakt worden omdat ik ?net iets fijner? niet meer aankan.

Spoor 1 ligt ergens tussen beiden. Jouw draadje ?de uitdaging?, bewijst voor mij dat het veel gemakkelijker is op grote schaal details te leggen waar iedereen met het blote oog kan van genieten. Met H0 blijf ik mezelf overbluffen met macro-foto?s waar uiteindelijk niemand later wat aan heeft.

Gooi ik bij spoor 1 dan nog mijn (soms irritante) maniakale neiging voor natuurgetrouwe details, dan moet ik de PUR versie nemen?[;)]

Maar ja, nog niets beslist. Ben aan de informatieronde bezig? en we weten allemaal hoelang dat in Belgie kan duren h?![:D]

evan

#5
citaat:
Geplaatst door Dirky

Bedankt Evan? da?s al duidelijker!


Spoor 1 ligt ergens tussen beiden. Jouw draadje ?de uitdaging?, bewijst voor mij dat het veel gemakkelijker is op grote schaal details te leggen waar iedereen met het blote oog kan van genieten. Met H0 blijf ik mezelf overbluffen met macro-foto?s waar uiteindelijk niemand later wat aan heeft.





Hier slaag je de nagel met de kop!

Je kan zowel opZ, N, HO, TT, O en 1 ver gaan in Detail, maar vanaf O en 1 is het comfortabel waarneembaar met het blote oog.
HO is ok om mooie sfeerbanen te creeren, maar details en realisme moeten het dan doen van de foto...

Succes met je keuze[;)]

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Havoc

#6
Dirky, jij bent nog niet klaar man. In je laatste post zit een tegenstrijdigheid waar je misschien zelf nog geen erg in hebt.

Langs de ene kant wil je altijd maar meer detail en net iets fijner en langs de andere live-steam. Wel daar zit een probleem. In live steam moet je nog meer compromissen sluiten dan in h0 tenzij het je enkel te doen is om een vitrinemodel te bouwen dat nooit rijdt. Zo zijn de wielen in live steam niet op schaal, zelfs geen finescale, laat staan pur. Ook leidingen, handgrepen van kranen, manometers, bouten en moeren, kranen etc zijn groter dan "op schaal" omdat ze moeten werken. Je kan geen perfect op schaal ketel maken en dan er een locomotief mee aandrijven. Je kan geen veiligheidklep op schaal maken en die echt voor die functie gebruiken. En zo verder. En je kan dan misschien wel die hele fijne details toevoegen, maar dan is transport en handelbaarheid een probleem.

Dat van die 1/29, daar is hier nog een draadje over: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=532

Als ik jou was zou ik nu al beginnen aan die 64. [;)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

1op32

#7
Dag Dirky,
klopt een handgreep op een HO lok heeft al snel de diameter van een kachelpijp eens met 87 vermenigvuldigd.
Om op uw vraag te antwoorden, je kan eenvoudig Duitse modellen ombouwen en omschilderen. Er hebben veel Duitse modellen in Belgi? gereden bv BR38, BR55, T9, BR50/52, V60, V36, T3, BR94, enz...
Modelbouw is ook ombouwen.



Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

ardjoena

#8
Dirky
Aan die 64 moest ge al lang bezig zijn [:o)]
Maar is schaal 1/11 niet groot en zwaar genoeg?
Nog niet gedacht aan een 23 op spoor 3,5 duim?
Een van de volgende weken den "Eddy" ne keer laten proeven hoe het is om met een kolenloc te rijden.Wie weet begint hij ook aan zo iets, een groot freesmachien heeft hij al.[;)]
Dirk
 

Michiel

#9
Dirky,

Ik weet niets over spoor 1, schaal 1/29 en dergelijke. Maar misschien dat ik je als persoon een beetje beter ken, en weet dat je iemand bent dat voor een uitdaging gaat. Ik vrees eigelijk dat je met spoor 1 ook vrij snel met een "deja fait" gevoel gaat zitten.

Nogmaals, ik weet niet waar ik over spreek, maak ik weet wel dat jij die droom moet nastreven. Het onmogelijke proberen te realiseren, en iets unieks cre?ren, want ik weet dat jij de bagage, de vaardigheid, het inzicht en de vastberadenheid hebt om het waar te maken.

Ik zou zeggen, maak dat type 11 of 64 in schaal 1/8 of 1/11 of wat dan ook in life stream. Want ik vrees dat alle andere ondernemingen een beetje "wachten op..." zal blijken te zijn.

Als ik het helemaal verkeerd voor heb, mag je me dat rechtuit zeggen, hoor. geen probleem. En, ik heb het ook niet over een waardeoordeel betreffende een of andere schaal. Louter een persoonlijke reflectie of het realiseren van een droom... [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vanmiegroet

#10
Als je belgische spoor 1 loks wilt, dan is ombouwen en zelfbouw de boodschap.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

eddy

#11
Ho, ho Dirk,
eerst leren gaan en dan lopen.Ge kent toch de bouwtijd van Wim zijn BR 64 spoor 5 duim.Dat is ne doorwinterde draaier en frezer en hij heeft er 10 jaar over gedaan.Als ik ooit aan een 5 duimer begin zal het iets simpel moeten zijn,ik zou graag resultaat zien na bv 2 jaar .
groeten eddy

Kris

#12
Hallo,
Ik ben ook een zelfbouwer , ik bouw op schaal O (1:43.5) omdat dit doenbaar is en er veel onderdelen bestaan , wielen van slaters , motoren , reductiekasten , ....en de schaal is voldoende groot om
zelf details te vervaardigen
Voor live steam bouw ik aster loc's (spoor 1 1/32) prachtig om te bouwen ,ongelofelijk in zijn details  wel geen Belgische lok's en helaas erg prijzig

Dirky

#13
Toch wel mijn dank voor de reacties...[:)]

Live steam op grotere schaal zit er echt niet in omdat dergelijk project op zich teveel tijd vraagt en die tijd heb ik niet. Zeker niet de eerste 5 tot 10 jaar...
Met spoor 1 zou ik me ook kunnen uitleven. Draaien en frezen doe ik nu ook wel al meer dan 40 jaar en een wiel draaien op schaal 1/32 scheelt nu niet veel met een wiel op schaal 1/8.

Nog een argument: Een ander groot verschil tussen live steam en spoor1 en kleiner is de aanwezigheid van scenery. Met spoor 1 kan je nog van alles doen... een baan binnen ? la Evan z'n "uitdaging", of een baan in de tuin... of live steam!

Ben er dus nog niet uit wat het wordt [:)][;)]




Gerolf

#14
Ik begrijp je twijfel, Dirk. Ik zou ook "ooit" in mijn tuin een (misschien live-steam) traject willen, maar zit ook nog te twijfelen aan de schaal.
De scenery speelt voor mij een grote rol. Om de goede schaal-sfeer in een tuin op schaal na te maken wil zeggen kleinbladige plantjes, bonzai boompjes en zo.
Jouw "informatieronde" is dus ook voor mij geweldig interessant [;)]
citaat:
Geplaatst door Havoc
...Zo zijn de wielen in live steam niet op schaal, zelfs geen finescale, laat staan pur.
Waarom niet, Johan? Niet op schaal verkrijgbaar of niet te doen om zelf te maken of niet stevig genoeg of ... ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw