Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

overstappen naar spoor 1? of...?

Gestart door Dirky, 25 juni 2011, 22:20:07 PM

Havoc

#75
citaat:
Na enkele maanden ben ik nog zo goed als nergens met mijn spoor 1 "spielerei".


Dat zou ik niet zeggen, die kraan ziet er een mooi project uit. Je moet toch ergens beginnen. De rest begrijp ik wel hoor.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

#76
Dirk, ik ben al jaaaaren bezig met proberen en experimenteren in verschillende schalen en met duizend en ??n zaken...  En waar ik sta?  ...Terug met beide voeten op de grond (is een tijdje anders geweest [:(] ).  Maar alle grote zaken zijn uitgevonden met vallen en opstaan (en met heel veel tijd [;)] )
Doe je 'ding' en enkel het 'goed gevoel' erbij telt!
Groetjes, Peter


Dirky

#77
Niet dat ik er zwaar aan til hoor!

Feitelijk heb ik me een verkeerd beeld voorgeschoteld door m'n gebrek aan ervaring en ook wel uit na?viteit. Van schaal 1/87 naar 1/32 is niet gewoon "x 2,7" maar "x 2,7 tot de derde macht" (3 Dimensies).
Ik geef je het voorbeeld waarmee ik dit beginnen inzien ben:
De arm voor de kolenkraan waar mijn grijpbak moet aan bengelen bestaat op 1/87 uit 4 hoofdliggers, enkele rechtopstaande profielen en dan diagonale verstevigingen. Op een H0 model volstaat dat duidelijk.
Als je dan de foto's bekijkt van echte BW Kohlekranen ( http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3624933 ) merk je een heel pak meer profielen, verstevigingen, dragers etc... in verwerkt zitten. Ik moet dus de fijne detaillering aanhouden over een object dat theoretisch ca. 20 keer meer volume heeft.

Dat houdt ook in dat de kostprijs in eenzelfde verhouding de hoogte ingaat... (voor de kraanarm kom ik vlug bij 120 euro en dan is er nog niets voor de wagen op rails waar het geheel moet opstaan)
...en daar ben ik voorlopig niet klaar voor.

Hoe zie ik het verder zelf:
De stoomkraan wordt verder gebouwd (daar zit weinig duur materiaal in) en over de komende maanden/jaren ga ik spullen verzamelen die in de 1/32 wereld passen. Als de voorraad voldoende is [:)] en de financi?n ook, dan waag ik wel een nieuwe sprong...