overstappen naar spoor 1? of...?

Gestart door Dirky, 25 juni 2011, 22:20:07 PM

conducteur

#60
Ik dacht dat je in TT of N of Z of T ging beginnen[}:)] (dat eerste zie ik mij nog wel eens doen, dat heeft nog wat volume, en het kost niet zo gek veel. (120? voor Ho loc)
Zeer mooi!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

#61
Een volgend experiment:



De spaken zijn iets te grof...

Ik zoek naar een eenvoudige manier om spaakwielen te maken die dan achteraf kunnen gekopieerd worden.

loco

#62
Probeer eens met papier. Ik heb ooit een model gezien van een  Nederlander die zelf zijn spaakwielen heeft gemaakt met papier. En geloof me. ze waren keihard en de man wist precies waarmee hij bezig was. Het model dat hij gemaakt had, was in schaal 0. Maar hoe hij ze heeft gemaakt ka ik je niet uitleggen. Het is een tip die je eens kunt uitproberen.

Gerolf

#63
Achteraf kopi?ren? Wil je zeggen met een mal en gietmetaal?
Ik twijfel er wat aan of metaal met een relatief laag smeltpunt hard genoeg zal zijn...
Ik zou de wielkransen afdraaien uit RVS of zo, en het binnendeel eventueel afgieten.
Vooral de "band" van het wiel moet naar mijn idee hard genoeg zijn om overmatig snelle slijtage te voorkomen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ardjoena

#64
Wielen gieten ? Nu wordt het interesant.[:D]
Probeer eens na te gaan of iemand ze in gietijzer wil gieten.
Dirk
 

PeterC

#65
Dirk,
In lang vervlogen tijden heb ik ook nog met de gedachte rondgelopen om op schaal 1/32? te beginnen omdat die wat aanleunde bij mijn 1/35? militaire modelbouw maar ik heb die gedachte niet uitgewerkt.
Ik heb wel nog wat documentatie over zelfbouw wagens voor spoor I (wel van de NS - maar als info wel bruikbaar).  Het zijn scans van fotokopies dus de kwaliteit is niet bijster.  Als je interesse hebt, stuur mij maar een mailtje.
Groetjes, Peter


Dirky

#66
niet zooo slecht maar totaal onbruikbaar door vervorming:



Om te laten gieten in gietijzer heb ik nog geen leverancier gevonden die interesse heeft voor kleine aantallen. Ik zal er dan waarschijnlijk een eerste set laten afgieten in brons. Welliswaar duurder maar naar stevigheid toe zeker OK. En... het kan per stuk!
De banden zouden dan RVS moeten zijn...

Gerolf

#67
Het ziet er nochtans best mooi uit. Welk materiaal is dit?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#68
"een" kunststof Gerolf waarvan ik hier nog wat liggen heb maar waarvan ik echt niet meer weet hoe het noemt. Ik weet enkel dat de kunststof een zeer geringe uitzettingsco?ffici?nt heeft en vooral voor "moedermodellen" gebruikt wordt. Je kan probleemloos zagen, vijlen, schuren...
Als ik er ooit moet kopen zoek ik wel uit wat het is... Dan verschijnt de naam hier wel!

Dirky

#69
Vandaag toegekomen:

Bij HEBA in Duitsland heb ik de tekeningen besteld van de P8/BR38 met de bedoeling er een 3D model van te tekenen om dan later misschien een grootschalig exemplaar te maken...


loco

#70
Oei, om van deze tekeningen een model te kunnen maken moet je goede ogen hebben om het onderscheid tussen al deze lijntjes te kunnen maken.
Enig idee in welke schaal je dit model gaat uitvoeren?
Ik heb zelf ook een P8 staan die ik volgend jaar ga proberen te verbelgissen. Maar om zomaar van een tekening te beginnen lijkt me bijna een waanzinnig project. Ik wens je nietemin veel succes, en hoop de vorderingen hier te kunnen volgen.

Havoc

#71
Niet enkel goede ogen, maar om er een werkend en in elkaar te krijgen model van te maken ben je ook nog niet direct klaar.

Ik heb nog ergens iets liggen over het gieten van wielen in witmetaal. Voor electrisch aangedreven modellen moet dat lukken. Zal eens zien of ik het terugvind.

citaat:
De banden zouden dan RVS moeten zijn...


moeten??? Dat zou nu niet mijn eerste keuze zijn. Rotspul om mee te werken.

Dirky: zou je je verschillende projectjes niet een eigen draadje geven? Blijven ze beter te volgen en terug te vinden later.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kris

#72
Hallo,
ik zou wielen van slaters kopen ( vooral spoor o maar er zijn er ook een deel in spoor 1)

gietijzeren wielen bij http://www.markwoodwheels.co.uk


indien ze niet te vinden zijn in 3d uittekenen en frezen maar onderschat de freestijd niet

groeten kris

Dirky

#73
@ Peter; de tekeningen zijn duidelijk hoor maar ik heb ze iets teveel verkleind op photobucket...

@ Havoc; zolang ik nog op drift ben smijt ik die zaken hier. Als er iets in gang wordt gestoken open ik zeker een nieuw draadje... en dat zal binnen een paar minuten wel het geval zijn [:)]

@ Kris; Ik heb intussen ook al gietijzeren wielen gevonden voor de type 11 voor spoor 1... Walsall Model Industries Ltd


Dirky

#74
overstappen naar spoor 1?

Na enkele maanden ben ik nog zo goed als nergens met mijn spoor 1 "spielerei". Ik ga er dan ook efkens de handrem op zetten en tussendoor enkel aan de stoomkraan verder werken. Er moet hoe dan ook ander gereedschap bijkomen in mijn werkplaats en enkele gezins-verplichtingen krijgen de nodige voorrang!

Dit draadje zal dan ook wel langzaam "inslapen"... tot er weer licht in de duisternis is ( = tot er voldoende euro's in het modelbouwspaarpotje zitten [:)])