overstappen naar spoor 1? of...?

Gestart door Dirky, 25 juni 2011, 22:20:07 PM

Dirky

#30
Het is idd belangrijk van geen verkeerde verwachtingen te scheppen Johan. In het verleden heb ik mezelf al enkele keren ontgoocheld!

Beroepshalve ben ik gegroeid van elektro-mekanier naar ontwerp-engineering met als specialiteit wat men noemt reverse-engineering. Van oude 2D plannen naar moderne 3D toestanden ligt me wel!
Nu moet ik wel de brainstorm rond tijdswinst door CNC (wat mijn inbreng betreft althans) stilleggen omdat ik nog geen plannen gezien heb van een grote BR23 of P8 of whatever... Ik kan dus ook niet inschatten welke winst er kan geboekt worden!

Iets verder in spoor 1:
Intussen ben ik op zoek gegaan naar spoor 1 voor rivettentellers. Blijkbaar worden er 3 normen gehanteerd. Je hebt Spur 1 PUR, PROTO 32 en uiteindelijk Gauge 1 Finescale. Er zitten helaas nogal wat verschillen op. Gezien de populariteit van PUR hier in Europa blijkbaar wel het sterkst vertegenwoordigd is ligt het voor de hand dat die keuze het beste lijkt.
Een ander groot voordeel van spoor 1 lijkt me de geringere kost van scratch-materiaal voor scenery. De factor 3 qua schaal laat toe grovere materialen te gebruiken...
En nog veel belangrijker is dat het gemakkelijker wordt om bewegende animatie te maken. De H0-kraan die ik ooit bouwde heeft bloed, zweet en tranen gekost om die op die schaal werkend te krijgen. 3x groter is veel gemakkelijker...


Kris

#31
Hallo,
Ik kan Havoc volgen in zijn uitleg , veel mensen denken dat een 3d tekening zo maar uit de computer rolt , het tekenen is nog niet het grootste probleem maar een tekening van een loc vanuit de originele plannen of 2 d tekeningen tekenen zodat het ook nog met de beschikbare middelen kan vervaardigd worden, en het nog op normale modelsporen kan rijden is een stuk moeilijker , het is zeer gemakkelijk om details te tekenen om daarna vast te stellen dat er bv freesjes van 0.2mm modig zijn om het te vervaardigen .
Mijn loc's in spoor O ( zie ooit zal het klaar zijn ) is ook altijd een compromis

kris

Dirky

#32
Vanavond de plannen van den H0 type 11 vergroot tot op 1/32 en aanpassingen gedaan waar nodig. In principe ga ik daarmee starten ??n van de komende dagen om de "spoor 1 feeling" te krijgen...

Ik open wel een nieuw draadje als de rit begint [:)]

Havoc

#33
citaat:
plannen van den H0 type 11


Plannen van de type 11 in h0? Waar komen die vandaan?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky


Dirky

#35
Het lijkt me steeds moeilijker om ergens een knoop door te hakken...



Als ik de grootte van spoor 1 bekijk (midden op de foto) dan is het duidelijk dat er veel meer details kunnen gemaakt worden dan op schaal 1/87 onderaan. Maar ook de manier van werken is anders. In plaats van bijvoorbeeld de cilinders in wit metaal af te gieten zoals op de P87 versie ben ik nu geneigd om de cilinders voor spoor 1 samen te stellen uit verschillende onderdelen. Maar kan ik dan niet evengoed schaal 1/16 bouwen (top)?

...de stap naar live steam wordt kleiner op die manier...[:)]

Gerolf

#36
Die grote schalen lijken inderdaad aantrekkelijk, maar wat mij er aan tegenhoudt is het gewicht van die modellen, ?n het feit dat je erg veel plaats nodig hebt om een ovaaltje aan te leggen.
1/32 (of 1/29 ...) zou voor mij het maximum zijn. Ik zou denken dat je op die schaal ook kan live-steamen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#37
Live steamen gaat zeker op spoor 1. Dat zullen de kenners wel bevestigen... Maar da's dan niet de live steam waar men 3 wagonnen vol kinderen achterhangt.
Anderzijds is spoor 1 ook zowat het kantelpunt voor "al dan niet scenery". Een ovaaltje binnenshuis zie ik echter al niet meer zitten. Scenery buiten is zoals hier al aangehaald, in ons klimaat niet zo interessant. Als het binnen moet, een L-vorm met 1 enkele ruime bocht die bvb een klein industriezonetje verbindt met een kleine korte halte...

eddy

#38
Dat is geen probleem,ik ken iemand die een live steam in ho [:0]aan het maken is.
groeten eddy

ardjoena

#39
Dirky
Ik wil het niet nog moeilijker maken [:o)], maar we vergeten een spoor breedte , spoor 2 . Dat is 63.5 mm breed.Schaal 1/22
Daar ligt trouwens in Deurne zo een formaat
Dirk
 

Havoc

#40
Maar spoor 2 binnen? Voor de scenery kan je dan bijna beginnen metsen ipv huisjes lijmen.

EDIT: Dirky, als ik die foto zie, dan kan je beter doordoen in de grotere maat. Het chassis is toch bijna af [:D]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bollen neus

#41
Modelbouw is steeds een gepast compromiese maken met wat kan en niet, dit telt in alle soorten van schalen bij treinen denk ik. En iedereen maakt nu ook wel een beetje naar zijn eigen kunnen en smaak dat maakt het ook zoveel prettiger om te bekijken en te lezen. Zolang er maar geen al te "grote" kemels dan in verschijnen en daar ben ik zeker van dat dit zeker niet zal gebeuren naar de reeds geziene modellen en de modellen waar nog naarstig aan gewerkt wordt.[:)]

Michiel

#42
Dirky, nu toch nog alles open lijkt te liggen, stel ik je voor om live steam in schaal N te overwegen: lekker klein, veel scenery mogelijk, binnen rijden is geen probleem, mogelijk een wereldprimeur dus uniek... Wat wil je nog meer! [:D]

(Hmmm....als Brussel-Noord ooit klaar is, moet ik dat toch eens proberen. [:o)] )
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

#43
citaat:
Als ik de grootte van spoor 1 bekijk (midden op de foto) dan is het duidelijk dat er veel meer details kunnen gemaakt worden dan op schaal 1/87 onderaan.


Dirky, in elke schaal kan je details aanbrengen die je enkel met een macro lens kan zien. Ook in 1.

citaat:
stel ik je voor om live steam in schaal N te overwegen: lekker klein, veel scenery mogelijk, binnen rijden is geen probleem, mogelijk een wereldprimeur dus uniek...


Is al gedaan, zelfs in 1/240, dat is kleiner dan Z: http://www.zen98812.zen.co.uk/steam.html
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

#44
ONGELOOFLIJK!! [:0]

Tja, als het al gedaan is, is de uitdaging foetsi. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)