Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

project oude jouef

Gestart door rixke rail, 25 juni 2011, 21:33:37 PM

rixke rail

Onlangs heb ik even in mijn bak met de oude ?speelgoed? treinen zitten rommelen en daarin vond ik deze: <hr noshade size="1">

Een stokoude (jaren ?60) Jouef, nog door mijn vader gekocht.

Deze heeft destijds vele rondjes rond de tafel gereden op de woensdagnamiddagen ...
Voor de grap heb ik hem even op de baan gezet om te testen.
Tot mijn grote verbazing reed dit ding nog z??r vlot en dit na m??r dan dertig jaar inactiviteit ... 
Beter zelfs dan enkele recentere modellen !
Ik heb nu besloten hem wat realistischer te maken, echter zonder t? veel kosten. Het blijft ten slotte een oude bak.
Wordt vervolgd ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

Dat lijkt me nu een heel erg leuk project. En als het lukt heb je er een mooie SuperPacific bij die typisch ook sneltreinen (dikwijls Pullman/CIWL) trok tot in Brussel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vanmiegroet

dat wordt mooi.
Een modeltrein restauratie.
Je kan van het chassis een type tien maken.
Wel scratchbuilding te verstaan.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

rixke rail

Niet te veel verwachten, hoor !
Het is eigenlijk de bedoeling er een museumloc van te maken, van een bezoekende vereniging, de
?Stoomvrienden Hoofddamme?. Die hebben de lok aangepast aan hun eigen gedacht.
Ik heb gewoon een beetje zitten bijwerken met verfstiften, en hier en daar een detail bijgevoegd.
Ik ga er niet heel lang aan zitten werken, zoals gezegd is hij daarvoor te oud.
Afijn, zie hier het resultaat :





De voorkant. Hier ga ik waarschijnlijk nog een plaat aanbrgen van de verening, over de nummer.





De tender dan.
Die is voorzien van wat extra gewicht, want die woog veel te licht.



Een ander probleem was die ouwe knoert van een Jouef-koppeling. Weg ermee !
Gelukkig had ik mijn rommeldozen nog een geschikt nem-schachtje liggen.



Ik heb hem ook voorzien van nieuwe buffers en twee lantaarns.



En natuurlijk echte kolen op de tender. De lijm is nog nat op de foto, sorry daarvoor ...



Op de baan doet ie het uitstekend, al moet ik hem bij het vertrek even aanmanen, en bij de lage snelheden hapert hij ook soms wat. Hij heeft tenslotte zeker dertig jaar niet gereden ...
En ? Wat vinden jullie ervan ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

chef garde

Schitterend!

Het vraagt wel een filmpje ...  [:D][;)]

vanmiegroet

mooi dat zeker.
Trouwens, het is mij opgevallen dat de middelste as eigenlijk een adhesie-as is.
Misschien heeft dit een andere bedoeling
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

rixke rail

Ondertussen is hij afgewerkt ...



Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

vanmiegroet

Zier er mooi uit
Hoe zit dat nu met die as?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

ERVIN

Dat heb je tot een goed einde gebracht Rixke , veel plezier ermee, en zoals Chef garde het zegt, mss een filmpje??[:I]

Michiel

In eerste instantie, met het zien van de foto's, bleef ik eerlijk gezegd een beetje op mijn honger zitten. Maar uiteindelijk, zoals je schreef, is dit een wel erg oud model, waar dus niet te veel van verwacht mag worden. Al bij al lijkt me dit een leuke recuperatie van een model met vooral sentimentele waarde, denk ik. Leuk, en inderdaad, misschien een filmpje? [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

#10
Zijn we weer aan het afjagen, ja ! [;)][}:)]

KLIK

Modelspoorse groeten,
Eric.

<u>Edit 1 :</u>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">citaat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Geplaatst door vanmiegroet</i>

Zier er mooi uit
Hoe zit dat nu met die as?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Ik weet echt niet waarom ze dit zo deden in de jaren '60.
Kent iemand de reden ?

<u>Edit 2 :</u>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">citaat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Geplaatst door Michiel</i>

In eerste instantie, met het zien van de foto's, bleef ik eerlijk gezegd een beetje op mijn honger zitten. Maar uiteindelijk, zoals je schreef, is dit een wel erg oud model, waar dus niet te veel van verwacht mag worden. Al bij al lijkt me dit een leuke recuperatie van een model met vooral sentimentele waarde, denk ik. Leuk, en inderdaad, misschien een filmpje? [;)]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Ik denk, Michiel, dat ik beter een nieuw model kan kopen, als ik een op-en-top model wil ...
Sentimenteel, ja, om dat mijn vader heel die vroege collectie gekocht heeft en vermits deze nog perfect rijdt, wilde ik hem absoluut "pimpen".
Ik vond trouwens niet zo veel foto's van deze C-versie, dus heb ik maar wat ge-improviseerd ...
Ik deed dit eerder ook al zoiets met de 125.012 van Lima (2401).
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

Leuke verbouwing, Eric. Je kan met zo'n eenvoudig model uiteraard niet eindeloos bezig zijn, maar dit heb je wel erg snel gedaan [8D]
citaat:
Geplaatst door rixke rail
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet
Hoe zit dat nu met die as?
Ik weet echt niet waarom ze dit zo deden in de jaren '60.
Kent iemand de reden ?
Ik denk dat dit een compromis was om in krappe bogen te kunnen rijden.
De drie assen zaten vroeger "vast" achter elkaar (bij een nieuwer stoomlocmodel kunnen die wat zijdelings bewegen)
De wielflenzen zouden dus gaan wringen in krappe bogen. Eenvoudige oplossing: middelste as zonder flenzen...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw