Auteur Topic: Fleischmann 7031 - NMBS type 93 - schaal N  (gelezen 1643 keer)

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 9.349
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Fleischmann 7031 - NMBS type 93 - schaal N
« Gepost op: 24 juni 2011, 22:49:51 pm »
Fleischmann 7031 (Belgisch type 93)


IMGhttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Type93%20ex-T9%20in%20schaal%20N/FL7031_1.jpg/IMG

Een van de meest voorkomende ?Belgische? locomotieven op de tweedehandsmarkt is deze kleine tenderloc van Fleischmann. Dikwijls voor gemiddeld maar zo'n 35 euro te koop. Maar, is het dan wel iets? Als het in orde en functioneel is, wat mogen we er dan van verwachten?

Dit model gaat al meer dan 40 jaar mee! Het eerste exemplaar rolde van de band in 1971, de laatste in 2002. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er toch wel een verschil te verwachten is tussen de verschillende producties. Waar moeten we dan op letten?

IMGhttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Type93%20ex-T9%20in%20schaal%20N/FL7031_2.jpg/IMG

Kwa behuizing is er eigelijk niets veranderd. Men blijkt gedurende 40 jaar dezelfde moedermal te hebben gebruikt. Het voordeel is dat we geen keuze hebben, het nadeel is dat het model kwa detail volgens de huidige maatstaven maar middelmatig is. De details zijn vrij grof en vast meegegoten. Het voordeel dan weer is dat dit model tegen een stootje kan. De beschildering is zwart, in die onbegrijpelijk ?Euro-versie?: totaal verkeerd dus. We hebben het maar te aanvaarden of zelf aan de slag te gaan met een omschildering naar correcte Belgische livrei.

IMGhttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Type93%20ex-T9%20in%20schaal%20N/FL7031_3.jpg/IMG

Elektrisch is er ook geen evolutie geweest. Het model is opgebouwd rond 1 centraal elektrisch plakket waar alle contacten op aangebracht zijn, evenals de ontstoorcomponenten. Dit is eenvoudig opgebouwd, met constant brandende frontverlichting. Ik alle modellen vind je weer hetzelfde electrisch plakket terug. Voordeel is dat er geen verassing zijn op dit vlak: robuust en betrouwbaar.

Ook mechanisch heeft men hetzelfde concept aangehouden. Overbrenging, wielen, schaarbeweging, over 40 jaar zijn hier geen verbeteringen aangebracht. Het is eenvoudig.van concept, maar mist wat finesse.

IMGhttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Type93%20ex-T9%20in%20schaal%20N/FL7031_4.jpg/IMG

In die 40 jaar zijn er 2 generaties motoren geweest: de oude motor heeft een lichtgrijze behuizing, de recente versie een zwarte. Er is en groot verschil tussen beide motoren. Daar waar de oude motor vrij luidruchtig en ruw is, is de recente motor stil en soepel. Als er 1 ding is waar men op zou moeten letten bij de aanschaf van dit model is, welke motor zit er in het model? Enkel met een rente motor is dit model aanvaardbaar, met een oude motor zou ik zeggen, niet doen, want de rijeigenschappen zijn dan niet meer naar de huidige verwachting.

Rijeigenschappen:
Het model is zeer baanvast en zeer betrouwbaar op lange termijn. Door de eenvoud van constructie is dit model instaat om jaren intensief ingezet te worden op een modelbaan. De enige zorg is eventueel de voorloper, die van nature is gemakkelijker uit het spoor springt, maar bij een goed gelegde modelbaan mag dit helemaal geen probleem opleveren.

IMGhttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Type93%20ex-T9%20in%20schaal%20N/FL7031_5.jpg/IMG

Er zijn 2 minpunten die vrij snel naar voren komen bij dit model: de stroomopname via enkel de 3 drijfwielen is werkelijk minimaal. Op schone rails is er geen probleem, maar het model heeft snel last met wat vuilere rails. Het tweede minpunt is het beperkte gewicht. Daar dit model niet is uitgerust met anti-slipbandjes, en het daarenboven vrij licht is van constructie, is de trekkracht vrij beperkt. Een sleep met 20 assen is al een hele brok voor dit locomotiefje.

Fleischmann had dit ook in het snotje, en heeft gedurende de jaren zitten spelen met de vorm van het lood in de ketel. Maar uiteindelijk werden de meest recente modellen voorzien van een extra gewicht bovenop de motor in het dak van de cabine. Hiermee werd de trekkracht toch wel beter.

IMGhttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Type93%20ex-T9%20in%20schaal%20N/FL7031_6.jpg/IMG

Besluit:
Ik heb ondertussen een tiental modelletjes van deze Fleischmann 7031. Merkwaardig misschien, maar de eenvoud en robustheid van dit model heeft me overtuigd. Maar net als Fleischmann zorg ik ervoor dat de modellen zijn uitgerust met het recente type motor, en een extra gewicht bovenop de motor. Goed, dit model is geen technologisch wonder, de detaillering is achterhaald tov een nieuw model, maar dit model is betrouwbaar en pretentieloos. En!, dit model is uitstekend geschikt om verder mee te gaan: met digitalisering, omschildering en elektrische verbeteringen van de stroomopname via de loopwielen, kan dit model opgewerkt worden om een prominente rol te spelen op elke modelbaan. Voor de prijs moeten we het althans niet laten.

Zo, dat was het een beetje, maar als er vragen zijn... aarzel niet!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline didier1990

  • Forumlid
  • Berichten: 324
  • Voornaam: didier
Fleischmann 7031 - NMBS type 93 - schaal N
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2011, 16:50:35 pm »
bedankt alvast,

daarom dat mijn locje altijd met zijn voorste wieltjes van het spoor springt.
ik heb volledig het zelfde locje staan hier.

zeer intressante info eigenlijk bedankt[;)]

Offline janjozef

  • Forumlid
  • Berichten: 6.177
  • Voornaam: Jan
Fleischmann 7031 - NMBS type 93 - schaal N
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2011, 17:34:08 pm »
als ik ooit op N overschakel weet ik al wat kopen, misschien als kleuren eerder naar groen gaan,

Jan
MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15
 2650 Edegem