Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!

Gestart door tonycabus, 25 november 2004, 15:56:19 PM

tonycabus

Mijn auto moest voor expertise naar de garage, in Schaarbeek. Ikke dus met de trein terug. Da's sneller dan tram of bus, een kwartiertje maar. En dan terug, natuurlijk. En stel jullie voor dat het een L-trein was van Brussel-Zuid naar A'pen. Want wat stopt er in hemelsnaam nu nog in het Godvergeten gat Schaarbeek (vergane glorie!)?
Het was nog wat vroeg, de machinist liep dus even een blokje om en toen hij terugkwam vroeg ik of ik 'op den bok" mocht meerijden in zijn duikbril. En ja hoor, een vriendelijk man, geen probleem!
Zo heb ik dus eindelijk een (veel te kort) ritje in de vrij komfortabele stuurstand van een AMmeke kunnen maken.
Veel gezien? Nee, niet echt, w?l nog steeds enorm veel spoorvernieuwingswerken op de Noord-Zuidverbinding, en wissels die er verduveld versleten uitzien. Niet te verwonderen eigenlijk: het is het drukst bereden trajekt van Belgie.

Zijn er lezers (schrijvers?) die ook dergelijke ritjes ma(a)k(t)en?
Het zou leuk zijn als jullie daarvan ook je relaas doen hier!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

matti


    Ooit als 16jarige (bijna 10 jaar geleden dus) een ritje kunnen maken in de stuurpost van een 51er . Vertrokken vanaf de aansluiting van de goederenlijn van de waaslandhaven met de lijn 59 met een treinschakeling en een zware last aan de haak . Het geluid in de kabine was oorverdovend [:p]. De rit ging tot Antwerpen Schijnpoort en terug . Veel te kort naar mijn mening maar genoeg om voor altijd verkocht te zijn . Cockerill for Ever .


    [8]

diesels

De mooiste ervaring was in 1997, toen ik met bestuurder Dubois van Monceau in een ijzig koud en kletsnat Erquelinnes (zeven uur in de ochtend, eind december, graad of nul) mee mocht met tweemaal 59 met een zware goederentrein naar Jeumont en terug naar Monceau. Geweldige rit met de kleine monsters door de donkere en natte omgeving van lijn 130 [:I]

tonycabus

Verd.... gelukzakken!

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Zou dat niet te organiseren zijn dat je in groep eens kan meerijden op een bepaald traject als je dat aan de NMBS vraagt? De forumrit?

tonycabus

Wordt een beetje veel voor een stuurkabine, niet Gerrit?
Heb je al eens gezien hoeveel mensen al aan dit forum deelnemen?
Met 55 man.....
Gewoon vriendelijk vragen aan de machinist, en als je op een goeie valt (de meesten dus!) mag je mee hoor!

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

mark7758

Heren,
Zoals een aantal mensen weten heb ik dit jaar een bezoek aan het museum Kinkempois en het depot Kinkempois geregeld. Als toetje mocht iedereen meerijden (in kleine groepjes) op een reeks 77.
Vanwege de grote vraag voor herhaling zal ik volgend jaar opnieuw een bezoek regelen. Ik zal dan het ook hier aanmelden.
Ik beloof niets. Maar wie weet???
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

svvander

Marc,

En de anderen natuurlijk. Ik ben zeker wel ge?nteresseerd! Zelf ben ik ook bezig met de organisatie om eens een bezoek te kunnen brengen aan het seinwezen van A'werpen. (Familie van mijn vriendin werkt daar). Dit was vroeger zonder meer mogelijk. Maar tegenwoordig (die bureaucratie toch), moet hiervoor een aanvraag ingedient worden bij de dienst P.R. van de NMBS. Met als gevolg, vorige week antwoord gekregen; geweigerd! Reden: geen offici?le instantie.(club, vzw, etc...) Ik had dit geprobeerd te regelen voor ons "zusterforum"; modelspoorforum_Belgi?. Misschien moet ik het is proberen met de hulp van MSM???

Groeten
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

Dag,

het is idd spijtig van het antwoord, maar de reden is niet enkel de bureaucratie, maar ook de personeelskost en verzekeringskost maar vooral de "houding" van sommige "treinliefhebbers" in het verleden.  Deze laatsten zijn de grote boosdoeners !

Roland

Hapag Lloyd

Hoi ,

In principe is het verboden van buitenstaanders mee te nemen in de stuurpost.

Maar u kan altijd een aanvraag indienen bij de NMBS , maar het prijskaartje is niet goedkoop.

Groetjes ,

Tom.

Gerolf

Ook al is het verboden ...
Ik heb ooit eens meegereden met een diesellocje vanuit Essen naar Antwerpen Noord en terug. Bevriende medereizigers met contacten in de NMBS hadden dit voor mij geregeld.
Vooral het schommelen van het 3-assige locje (met een korte sleep goederenwagons), en het gebrek aan comfort voor de machinist destijds, zal ik nooit vergeten.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

Is er veel ruimte en vooral lucht in zo een stuurkabine want met mijn omvang ..........[:I].Misschien heeft de machinist dan geen plaats meer.[:p]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

nmbs

Toen ik 15-16 jaar was enkele keren met een 18 of 16 van Aachen naar Brussel Zuid en van Oostende naar Brussel Noord met de EC Memling.  Nu tien jaar later rij ik zelf, spijtig genoeg ni met een 18...  [:(!][V]

eibtrain

Meerijden is nog niet gelukt, maar binnengaan ?n persoonlijke uitleg krijgen in de dispatching van Brussel Zuid heb ik onlangs w?l mogen meemaken.
Ik kan het garanderen; indrukwekkend is het wel! een drukte van jewelste,  oude en nieuwe techniek door elkaar, ong. 30 mensen die elk een deel van het geheel in het oog houden...
?n natuurlijk de ene trein na de andere (22 sporen!)
Uiteraard daar toch wel wat idee?n opgedaan om zelf een mini synoptisch bord te maken. Trouwens ook achteraan deze moza?ek geweest... onvoorstelbaar dat dit zonder enige vorm van digitale techniek werkt.

Ja, af en toe kan je professionele activiteit heel leuke kantjes hebben...

eibtrain

tonycabus

Eibtrain,
Als ik het goed door heb komt de artikelenreeks "KIS" met zo'n "synoptisch bord" zonder zware digitale toestanden!
Hij kan het spijtig genoeg echter niet in ??n MSM-nummer beschrijven. Het wordt dus een leerzaam vervolgverhaal...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)