Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dapol stofzuigerwagon.

Gestart door ERVIN, 21 juni 2011, 18:41:11 PM

ERVIN

Sinds enkele dagen ben ik de trotse eigenaar geworden van de Dapol-stofzuigerwagen.
Mijn test-ervaringen kunnen jullie in bijkomend verslag lezen.

De Dapol stofzuigerwagen komt uit Engeland , hij zit mooi verpakt in een stevige doos en is voorzien van een duidelijke handleiding met voldoende tekeningen , jammer is wel dat de handleiding in het duits en engels is , maar omdat er zoveel tekeningen in de handleiding staan , is het toch best goed te volgen wat dit wagentje allemaal zoal kan

Er zijn 3 belangrijke functies die de Dapol kan uitvoeren , stofzuigen - polieren en schoonmaken met vochtige doek.
Aan de onderkant zie je een opening , langs deze opening zuigt de Dapol al het vuil op dat tussen de rails ligt.

Je kan het stofzuiger-gedeelte er h??l makkelijk uitnemen door middel van een sleuteltje , je hoeft dit sleuteltje maar gewoon in de opening te steken en dan het stofzuiger-gedeelte voorzichtig eruit te trekken.
Dan kan je kiezen welk poetsschijfje je er wil insteken ,





Beide schijfjes draaien rond , je kan de snelheid zelf regelen , maar daarover later meer.
Er zitten 3 polierschijfjes en evenveel zachte doekjes extra in de doos , deze schijfjes zijn , van fabriek af, reeds voorzien van een speciale aansluiting voor in de Dapol te steken.
Maar ik heb ook de uitbreidingsset gekocht , voor zo'n 15? extra kan je volgens mij heel wat jaren verder.

Bovenaan de Dapol is er een vulopening , hier kan je dus reinigingsvloeistof in doen en dan druppelt de vloeistof langzaam op het schijfje waarop de zachte doek zit , je kan die druppelsnelheid niet regelen , maar het druppelt echt heel mooi op het doekje , dit doekje gaat niet kletsnat worden , ook niet als je er langere tijd mee gaat poetsen , omdat ik zelf geen reinigingsvloeistof meer had, heb ik een produkt van Dapol zelf gekocht ,uitstekend spul hoor!!

Ik heb mijn Dapolstofzuigerwagon eens een kwartiertje laten meerijden in mijn poetstrein , meerijden , want hij heeft geen motor, dus je moet hem altijd achter een loc hangen.

De Dapol stofzuigerwagen word op mijn baan digitaal aangedreven door een eenvoudige functiedecoder van ESU , door middel van Koploper zet ik mijn stofzuiger aan , Dapol raad aan om het motortje niet op volle snelheid te zetten , je kan dit heel goed horen wanneer hij boven zijn toeren gaat.

Ik kan enkel maar zeggen dat ik erg tevreden ben van mijn Dapol stofzuiger , hij loopt goed mee met de loc, je voelt geen wrijvingen zoals bvb. bij een poetswagentje , ook over wisselstraten en scherpe bochten doet hij uitstekend zijn ding




mini-bs

mooi verslag, bedankt!
Ga er ook eens eentje kopen.
 

gjvdz

Mvg Giel-Jan

itchy

Even roepen:
ONGEVEER TACHTIG EURO !
zoals reeds vermeld in de bespreking van Ervin...
[}:)]
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

conducteur

Alhoewel ik niet echt geloof in de kracht van een stofzuiger en een zacht doekje eraan, maar meer vertrouw op het systeem van roco clean met een gom die op de sporen duwt en een sterke locomotief, heb je hier het mooie voorbeeld gegeven. Een mooi initiatief Erwin! Nu nog hopen dat de rest van de bende massaal[B)] test-ervaringen hier neerpoot.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door conducteur

Alhoewel ik niet echt geloof in de kracht van een stofzuiger en een zacht doekje eraan, maar meer vertrouw op het systeem van roco clean met een gom die op de sporen duwt en een sterke locomotief, heb je hier het mooie voorbeeld gegeven. Een mooi initiatief Erwin! Nu nog hopen dat de rest van de bende massaal[B)] test-ervaringen hier neerpoot.



Daar is nu een andere rubriek voor, niet ? Testbevindingen rollend materiaal is vanaf nu the place to be !

Groeten Peter en met dank aan Ervin

janjozef

allee knap stuk, maar zo te zien moet ge uw balast vast leggen [:D], voor de rest zag uw baan er proper uit,

Ja
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johan 18

Mooi materiaal allemaal.

Zelf maak ik nog steeds mijn railkuiser zoals ik het in 1963 geleerd heb van een oudere modelbouwer.
Toen wel nog met blokjes feuter, de railgom van Roco moest nog uitgevonden worden, nu dus met blokjes van een railgom gezaagd.


Rijd gewoon altijd mee, het is pas na een maand stilstand dat ik hier en daar eens eventjes plaatselijk moet ingrijpen, na 3 rondjes zijn de rails proper genoeg om ongestoord te rijden.
Af en toe ga ik eens met de stofzuiger over het spoor.

Dit is geen kritiek op de Dapol hoor, gewoon hoe ik mijn rails onderhoud.

Johan.

gjvdz

citaat:
Geplaatst door itchy

Even roepen:
ONGEVEER TACHTIG EURO !
zoals reeds vermeld in de bespreking van Ervin...
[}:)]


Sorry dat ik na 3weken examens al eens ergens overkijk[:)]
Mvg Giel-Jan

janjozef

ik heb het ook 2 maal moeten lezen voor ik de prijs zag

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ERVIN

Ik heb de prijs in het rood gezet, valt het een beetje beter op h?.[;)]

SirGresley

Ik moet niks hebben van die railgommen:

Neem eens een splinternieuw stuk rail een wrijf eens een aantal keren goed erover en bekijk die rail dan eens goed (of beter onder een loep).
Wat ziet ge dan?? Juist, krassen en wat komt er in krassen... vuil! Zo maakt ge het erger!
Beter deze wagen of de hulpstukjes van NOCH
http://www.noch.de/de/produktkatalog/artikel_detail_neu.php?shop_artikelid=4114958&navi_Kategorie1=&navi_Kategorie2=&navi_Kategorie3=&navi_Kategorie4=

http://farm6.static.flickr.com/5132/5478929872_c3b9f3fe59.jpg

De mijne gesuperd als NMBS met zwaailichten en rookgenerator + gedigitaliseerd!!
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

doomslu

citaat:
Geplaatst door SirGresley


...
De mijne gesuperd als NMBS met zwaailichten en rookgenerator + gedigitaliseerd!!

Laten zien! [:)]

edit: ik heb over de link gekeken... [:I]. Tof, die "Belgische" versie.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door SirGresley


...
De mijne gesuperd als NMBS met zwaailichten en rookgenerator + gedigitaliseerd!!

Laten zien! [:)]



Klik eens op zijn tweede link. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Jurgen

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door SirGresley


...
De mijne gesuperd als NMBS met zwaailichten en rookgenerator + gedigitaliseerd!!

Laten zien! [:)]



Klik eens op zijn tweede link. [;)]

Oeps. [:I]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *