Mijn baan - status update 21-03 met foto's/filmpje

Gestart door sn00zerman, 21 juni 2011, 09:34:19 AM

sn00zerman

Hoi allemaal,

Vorig jaar hebben wij de kans gehad om een aangrenzende garage van de buren bij te komen, met het oog op het voorbehouden voor een modelspoorbaan.
De garage-poort is dichtgemetst, er is isolatie aangebracht, overal nieuwe electriciteit, dag/nacht verlichting, valse plafond, een likje verf, laminaat, internet, schotelTV, verwarming, airco enz ... Ook is er een gedeelte van de muur tussen de 2 garages weggehaald, zodat er nog een stukje van de andere garage afgesnoept kan worden voor de baan, en we meteen een "doorgang" hebben naar de hobbyruimte, zonder daarvoor langs buiten moeten rond te gaan ...

Na een periode van aanhoudende ziekte, hebben de "werken" bijna 9 maanden stil gelegen.
2 weken geleden had ik een weekje verlof ingepland. Aangezien de gezondheid het toen toeliet, zijn we als een gek beginnen bouwen. Het resultaat is dat we na een weekje vakantie, en 2 weekends klussen, bijna helemaal klaar zijn met de ruwbouw van de baan en het uitleggen van de rails.
Er moet nog ??n dubbelsporig stuk spoor gelegd worden, en dan is de ruwbouwfase voltooid.

Hier alvast een overzicht van alle zichtbare sporen, en de verschillende niveaus:
imghttp://www.digitalplayground.be/images/modelrailroading/juni_2011/layer_6.jpg/img

- Oranje aan de rechterkant is havengebied en rangeerterrein. Aan beide kades komen kranen te staan (roco en marklin) In het water zelf, komen een 4-tal boten van artitec te liggen.
- oranje schuin aan het linkerdeel, is een parade-spoor.
- De blauwe sporen zijn een station met bijhorende lokverzorgingsdepot.
- bovenaan komt station damtor te liggen.
- helemaal aan de rechterkant zijn 4 zichtbare sporen, waarna alles in de berg overgaat op 2 sporen. Onderaan ligt over de "doorgang" namelijk een brug (Bietschtal), deze komt op 2 lineaire actuatoren te staan, zodat die brug omhoog kan, als de baan niet in bedrijf is.

Verdere criteria van de baan zijn:
- Duitse baan / tijdperk III
- nergens stijgingspercentages boven 2,9%, meestal zelfs maar 2,6%
- ruime railspiraal
- alle trajecten dubbelsporig
- sporen in stations minstens 2m30 lang
- opstelsporen (schaduwstation) ook minstens 2m30 lang (het zijn in totaal 14 sporen)
- Alles aansturen met RocRail (automatisch treinverloop, en met draadloze android-tablet, nog manueel "tussenin" het automatische verkeer rijden)

We begonnen met de railspiraal en het eerste schaduwstation:
imghttp://www.digitalplayground.be/images/modelrailroading/juni_2011/01.jpg/img

En ondertussen ziet het er dan zo uit:
imghttp://www.digitalplayground.be/images/modelrailroading/juni_2011/12.jpg/img
imghttp://www.digitalplayground.be/images/modelrailroading/juni_2011/14.jpg/img

Nieuwsgierig geworden ?
Op m'n website urlhttp://www.digitalplayground.be/url in de modelrailroad sectie, staan een heleboel foto's, alsook een filmpje van vorige vrijdag. (ondertussen zijn er al weer wat rails bijgekomen)

Het lijken vrij veel rails, maar er is zeker nog m??r dan genoeg plaats voor scenery.


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Gerolf

#1
Jawadde [:0] Wat een project [B)]
Mooi en zo te zien degelijk opgebouwd [8D]
Ik hoop dat die gezondheidsproblemen je niet teveel parten spelen. Succes met de verdere bouw [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#2
Indrukwekkend! [:0] Vooral de graad van zorg en afwerking vallen op. Een beetje veel sporen, en nogal druk sporenplan naar mijn voorkeur, maar het is dan ook niet mijn baan. [;)] Ik ben vooral benieuwd naar hoe je de hoogteverschillen gaat invullen (landschappelijk en scenery) om de schijnbare afstand tussen de verschillende delen te vergroten. Nogmaals, dat is een indrukwekkend mooie modelbaan+kamer in wording. [:p][:p]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Paulogic

#3
Deftig initiatief en redelijk groot.
Je zal wel nog wat werk hebben aan de scenery maar dat lukt
zeker ook prima.

Mooi stationsgebouw dat ik daar zie... Faller ??
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

#4
Naar mijn herinnering is dat het Damtor(?) station van Trix, een erg indrukwekkend station, mij lijkt het haast op echte schaal 1/87.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

#5
En dan dacht ik , dat ik een grote baan had , amaai Snoozerman , mooi hoor , zie ik daar het impossante Dammtor??
@Paulogic, ik dacht dat dat station van Trix was , maar Snoozerman zal hier meer duidelijkheid over kunnen geven.[;)]

Dit blijf ik volgen.......[:p]

Edit: Michiel was mij net voor..[;)]

railman56

#6
het begin ziet er alvast veelbelovend uit, als het vervolg van hezelfde niveau is zal dit een grandioze baan worden. laat je vorderingen zien zodat we mee kunnen genieten.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Dirky

#7
Hopelijk komt alles in orde met de gezondheid!

Wat de baan betreft: "Indrukwekkend" maar voor mij weer veel te druk... Alle gevoel van realiteit verdwijnt! Maar zoals altijd... Jij moet er plezier aan beleven en dat doe je duidelijk wel!
Veel succes met de verdere uitbouw...

Steam.N

#8
Enorme baan.  Veel bouw- en rij-plezier gewenst !!!
Ik ben benieuwd naar hoe je het gaat inkleden !
Succes !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vanmiegroet

#9
enorm, hoeveel vierkante en kubieke meter nu ook alweer?[:p]
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

sn00zerman

#10
ik zit op ongeveer 25 vierkante meter. (ik zou het eens exact moeten nameten/uitrekenen)

Het Station is inderdaad het Trix model van Dammtor.
(inclusief de uitbreiding)

Bedankt voor de bemoedigende woorden allemaal, dit geeft een mens toch een goed gevoel :-)
En over die gezondheid => tja, iets "erfelijks", moet je gewoon onder controle proberen te houden h?. De laatste jaren gaat het al iets beter. (op m'n 29ste al een hartaanval gehad, door toedoen van die erfelijke afwijking in m'n bloed)
Maar ach, ik zie van alles het positieve in. Had ik dit niet voorgehad, dan had ik m'n huidige vrouw waarschijnlijk niet leren kennen, en was ik nu ook die baan niet aan't bouwen :-)


P.S.
Vanavond de allerlaatste rails leggen se :-)
(en dan waarschijnlijk enige maanden bekabelen)

groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


evan

#11
citaat:
Geplaatst door sn00zerman


Maar ach, ik zie van alles het positieve in. Had ik dit niet voorgehad, dan had ik m'n huidige vrouw waarschijnlijk niet leren kennen, en was ik nu ook die baan niet aan't bouwen :-)



groeten,
Kris



That the spirit!!!  Knappe houding[;)]

Wat de baan betreft: Allo Tokyo!

Ziet er een fraai en goed georganiseerd project uit!  Inderdaad wel veel spoor en niveaus, maar ieder beleeft de hobby op zijn manier.
Dit gaan we volgen[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Durango

#12
Het zijn inderdaad veel verschillende niveau's en veel sporen, maar zoals Evan zegt: "Ieder beleeft de hobby op zijn manier".[;)]

Heb je filmpjes op je site ook eens bekeken. Leuke combinatie die Amerikaanse BigBoy met de Europese kolenbakken erachter.[:D]
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

stoomloc

#13
Hallo Kris,

Ik heb even op je website gekeken : Indrukwekkend man.[:p]

Ik meen me inderdaad te herinneren dat je vroeger nog op het forum al iets getoond had. Dat je zo lang ziek bent geweest, is een spijtig zaak. Ik hoop voor jou dat nu alles onder controle is en blijft.

Dit is wel een imposant project om te volgen. Ik hoop voor jou dat je veel plezier kunt beleven aan de verdere opbouw van je baan en ik zal dit mee volgen en al dan niet een reactie te geven. Super, doe zo verder.[;)]

Groeten,

Wim

sn00zerman

#14
Even laten weten dat de allerlaatste ruwbouw gezet is, en de allerlaatste rails gelegd zijn :-)

Volgend weekend Houten, weekend daarna verkeerslichten frezen voor iemand, en het weekend daarna "hoog bezoek" en een cursus verkeerslichten solderen geven.
Kan dus pas binnen 4 weekends terug wat aan de baan doen,
maar in tussentijd ga ik wel regelmatig 's avonds nog wat doen.
Heb nog wat boosters en een hele hoop decoders in mekaar te solderen.
Verder natuurlijk ook alles intekenen in RocRail :-)


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...