Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Deze avond eerste aankoop

Gestart door g4rc, 14 oktober 2005, 11:29:55 AM

erik de noorman

Wim, ik zal eens een lenz gold uitproberen op een KMB serie 60, waar er ook eentje van rond rijdt met een 76200 om het vergelijk te maken.
Ik heb inderdaad al vele goeie dingen gelezen over die lenz gold.
Heeft de lenz gold ook een sussi aansluiting en wat kost die?

Ik heb ondertussen 8 marklin lok's met een 76200 rond rijden en die presteren alle evengoed, en daar zijn er enkle bij die maar matig presteerde voordien.

Erik

n/a

ERIK,

Lenz info kun je lezen op www.lenz.com voor prijzen kun je kijken op b.v. www.lokshop.de

Mvg
Wim

Darky

citaat:
Geplaatst door g4rc

Hello

ik ga deze avond mijn eerste aankoop doen in de wondere wereld van modeltreinen

Ik ga voor een startersset in H0, wel digitaal

Mijn beschikbare ruimte voor te bouwen is een kamer van 5 op 4

Is HO dan goed gekozen, of niet?
Ik heb gekozen voor tijdperk III.

Kunnen jullie mij een startersset aanbevelen.

Wij (mijn vrouw en ik) zijn vorige week naar euromodelbouw in Genk geweest en mijn vrouw had eigenlijk geen oog voor de vele mooie treinen maar vooral voor de leuke diertjes die bij de verschillende banen waren opgesteld; kan iemand mij vertellen hoe groot deze dieren zijn in HO en N, want zij wil mij wel helpen.

Thx


Darky

Hallo g4rc,

Ik ben ook aan het overwegen om daarmee te beginnen, maar eerst moet het dak van ons huis gerenoveerd worden en andere karweien( isolatie, centrale verwarming enz. Een keer dat voorbij is ga ik misschien de knoop doorhakken. Intussen ben ik aan het rondkijken, informeren en heel wat surfgedoe. Wat mijn vrouw betreft, die staat niet 100% achter, maar we zien wel.

Veel succes!

Ps: niet overhaastig zijn met je aankopen.

janjozef

voor alle verhalen hierboven weet dat wat ge hier schreef voldoende is voor een nieuwe modelbouwer om zijn begindoosje bij het vuil te zetten en bloemetjes te gaan kweken.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Je hebt weeral gelijk, Jan!
Ik kan me inderdaad voorstellen dat discussies over wissel/gelijkstroom en over types decoder niet echt bemoedigend zijn voor beginners of herstarters ... [V]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Dit zijn volgens mij de echte 5 sterren onderwerpen absoluut te vermijden voor beginners. Zo mogen ze ook in MSM aangeduid worden. Ik ben zelf met onderbreking tussen in aan 39 jaar aan het modelbouwen, waarvan al 23 jaar effectief en een 76200 of 76500 kan gaan net zo goed gaan over een oud type loc (ex-hollander) met cijfertje teveel als decoder. Probeer zoiets onder digitaal te doen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Ja Jan, dat zijn zo van die "uitspattingen" binnen de draad...
Ik hoop dat onze beginner inderdaad de moed niet in de schoenen zakt.
'k Moet eerlijk toegeven dat al die nummerkes mij ook niet veel zeggen, vooral omdat 2-rail voor mij al gek genoeg is...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

erik de noorman

Het was ook niet mijn  bedoeling om over die decoders uit te weiden.
Maar enkle een antwoord op, dat met de keuze die g4rc gemaakt heeft voor zijn beginset hij niet dadelijk beperkt was voor latere aankopen van B. materiaal. Ik vind persoonlijk dat niks om van terug te schrikken. Ik wou dat men mij er vroeger ook had opgewezen.

Erik

tonycabus

Niemand twijfelt aan je goede bedoelingen hoor Erik!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Eric ik twijfel ook niet aan uw goede bedoeling en nog minder aan uw kennis maar de manier waarop geschreven, en niet alleen door u, maakt het nog moeilijker voor een beginner. Zelfs een beginnend digitalist zou hier niet veel van begrijpen tewijl het voor een kenner mischien basiskennis is

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

just4fun

citaat:
Geplaatst door janjozef

... Zelfs een beginnend digitalist zou hier niet veel van begrijpen tewijl het voor een kenner mischien basiskennis is ...


Misschien iets om een artikel in MSM aan te besteden: de basiskennis van digitaal met alle terminologie?
Groet,
Paul

Gerolf

Prima idee, Paul. Ik had het al eens eerder over beginnersartikels: dat is een mooi voorbeeld!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Nieuwe zieltjes winnen is inderdaad belangrijk. Als de beginner door de bomen het bos niet ziet zakt de moed hem vaak in de schoenen.
Een kwaliteitsblad kan zichzelf bevestigen door regelmatig aan beginners de nodige aandacht te besteden.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Steven86

Ja, volledig mee eens Tony. Maar dan dienen we alle beginners gelijkwaardig moeten behandelen, ongeacht leeftijd, systeem, thema, tijdperk. Dat is niet altijd zo in het huidige Modelspoormagazine en op dit forum.

Nu is Modelspoormagazine een fantastisch blad, en heeft iets unieks ten opzichte van vele andere tijdschriften maar van sommige systemen begrijpen ze heel wat minder(Z schaal, 3 rail) - lees: te weinig kennis binnen de redactie erover.
Op zich niet erg, maar het blad zou nog beter worden als er wat meer balans in kwam. Dat hoeft geen bedreiging te zijn voor de 'vaste waarden' maar eerder een verrijking.


Steven